سخن آغازین
معلم در خط مقدم تحول/ علی اکبر روشندل
بخش اول: کلیات
• همه با هم یک قدم برداریم: گفت و گو با دکتر حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی/ هوشنگ غلامی
• تربیت در ساحت های شش گانه رویکرد اصلی سند تحول: گفت و گو با دکتر مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش/ هوشنگ غلامی
• ارتقای کیفیت یادگیری از طریق ارتقای شایستگیهای معلمان و رضایتمندی آنها: گفت و گو با مهندس علی زرافشان، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش
• مدیر مدرسه؛ راهبر تحول در مدرسه/ دکتر محمود امانی طهرانی، مدیر کل دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری
بخش دوم: معرفی برنامه ها
معرفی کتاب های درسی پایه دوازدهم
• فارسی ۳
• نگارش ۳
• علوم و فنون ادبی ۳
• تعلیمات دینی ۳
• عربی، زبان قرآن ۳
• فیزیک ۳
• شیمی ۳
• ریاضی ۳ تجربی
• ریاضی آمار ۳
• هندسه ۳
• حسابان ۲
• ریاضیات گسسته
• زیستشناسی ۳
• جغرافیا ۳
• تاریخ ۳
• هویت اجتماعی
• جامعهشناسی ۳
• تحلیل فرهنگی
بخش سوم: علم و هنر یاددهی - یادگیری
• راهنمای برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری به مثابه سنگ بنای تحول در برنامههای درسی/ یدالله رهبرینژاد، قائممقام مدیرکل و معاون برنامهریزی و پشتیبانی دفتر تألیف کتابهای درسی
• گام دوازدهم در همسوسازی مواد آموزشی (سال تحصیلی ۹۸-۹۷)/ کورش امیرینیا، معاون متوسطه دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری
• زیرنظامهای کلیدی در نظام آموزشوپرورش ایران/ دکترحسن مظاهری، دانشآموخته دکترای برنامهریزی درسی
• گام دوم در تحول بنیادین/ جعفر ربانی
• رابطه «تفکر و سواد رسانهای» با « مدیریت خانواده و سبک زندگی»/ سیدغلامرضا فلسفی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات
• جایگاه و ضرورت آموزشهای ضمن خدمت در استقرار پایه دوازدهم/ احمد دانشفر، رئیس گروه برنامهریزی آموزش منابع انسانی وزارت آموزشوپرورش
• جلوههای آموزههای اسلامی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی/ دکتر نیره شاهمحمدی، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
• آموزش تفکر سیستمی در دوره متوسطه با نگاهی به پژوهشهای دانشگاهی/ زری آقاجانی
بخش چهارم: معرفی کتاب
• درسکاوی
• در ستایش هیچ آموزی
• رسانهها و محیطهای آموزشی ـ یادگیری
• بسته آموزشی، برنامه درسی و یادگیری اثربخش
• پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی