یکی از روشهای آموزشی جدید که ارتباط بسیار نزدیکی با نظریه «ساختنگرایی»1 دارد، استفاده از «نقشههای مفهومی»2 است که میتواند در مراحل آموزش، از طراحی و تهیه محتوای برنامه درسی گرفته تا مرحله اجرا و ارزشیابی استفاده شود. در بیست سال اخیر، معلمان و پژوهشگران برای تسهیل، تسریع و عمقبخشی یادگیری علوم تجربی از نقشههای مفهومی بسیار بهره بردهاند.
بهکارگیری نقشههای مفهومی به معلمان و دانشآموزان امکان میدهد به عمیقترکردن فرایند یاددهی و یادگیری همت گمارند و شرایط دستیابی به سطوح بالاتر شناختی و انواع تفکرهای انتزاعی، خلاق و انتقادی را فراهم کنند. در این مقاله نقشههای مفهومی و کاربردهای آن در فرایند یاددهی، یادگیری و ارزشیابی مفاهیم علوم تجربی معرفی میشوند.
- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.