رویکرد تلفیق در سازمان دهی محتوا
۱۴۰۳/۱۱/۱۳
در این مقاله رویکرد تلفیقی را در سازماندهی محتوا بررسی میکنیم. پیش از ورود به موضوع یادآوری این نکته ضروری است که برنامه درسی ملی رویکرد یکپارچگی و فراگیری را به عنوان یکی از استانداردهای برنامههای درسی تعیین کرده است. بهطوری که بیان میدارد: «برنامههای درسی و تربیتی باید برای همه دانشآموزان به صورت پیوسته و یکپارچه طراحی و تدوین شوند. این برنامهها باید با رعایت انعطافپذیری با نیازهای هر یک از گروههای دانشآموزی با نیازها و استعدادهای خاص انطباق و سازگاری داده شوند». رویکرد تلفیقی فرصتی را فراهم میآورد تا یکپارچگی و درهمتنیدگی محتوا افزایش یابد و از این رو مورد توجه است.
تلفیق به معنی درهمتنیدن، یکپارچهسازی و درهمآمیختن است. رویکرد تلفیقی بیان میدارد که به منظور کارآمدی بیشتر برنامههای درسی و تحقق اهداف نظام آموزشی بهتر است اهداف دانشی، مهارتی و نگرشی یک پایه تحصیلی و محتوای ناظر به آنها را بهطور هدفمند ادغام کرد و محتوایی ویژه و متناسب طراحی کرد. درهمتنیدن و ادغام همه یا بخشی از موضوعات و اهداف یک پایه تحصیلی و تولید محتوا با رویکرد تلفیقی نتایجی از این دست در پی دارد:
- افزایش یادگیری معنادار2
- تحقق بیشتر شایستگیها3
- انعطافپذیری زیاد
- تطبیق بیشتر با روشهای ارتباطی دانشآموزان
- ارتباط بیشتر بین یادگیری و موقعیتهای واقعی زندگی
- تکیه بیشتر بر دانش و یافتههای قبلی دانشآموز
- تمرکز بیشتر بر یادگیری مفهومی4
- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.
۱۱
کلیدواژه (keyword):
رشد آموزش شیمی، شیمی و برنامه درسی، رویکرد تلفیق در سازمان دهی محتوا، دکتر حسن حذرخانی