یک دنیا فرصت پیش روی معلمان
۱۴۰۳/۰۷/۰۱
شروع سال تحصیلی جدید همیشه در کنار دشواریهایی که دارد، فرصتی جذاب برای معلمان است تا بهروزترین فناوریها و روشهای آموزشی را بهکار گیرند و دانشآموزان خود را به بهترین شکل آماده کنند. فناوری آموزشی در حال حاضر بخشی اساسی از زندگی آموزشی ما شده است و معلمان نیز نباید غفلت کنند و از پیشرفتهای پُرسرعت فناوری عقب بمانند.
فناوری آموزشی با داشتن ابزار و برنامههای مناسب، امکان استفاده از محیطهای آموزشی تعاملی، جذاب و متنوعی را برای دانشآموزان فراهم میکند. با استفاده از وسایل نوین، مانند رایانک (تبلت)، رایانه، و نرمافزارهای آموزشی، معلمان بهراحتی میتوانند محتواهای آموزشی را به شکلی جذاب و تعاملی به دانشآموزان ارائه دهند. این کار به دانشآموزان امکان میدهد مطالب را بهتر و سریعتر بفهمند و درک کنند. همچنین تعامل بیشتری با محتوا و یادگیری داشته باشند.
مسلطبودن معلمان به فناوری آموزشی به آنها امکان میدهد به شکلی بهتر و دقیقتر از پیش عمل کنند. با استفاده از نظامهای مدیریت یادگیری و نرمافزارهای تحلیل داده، معلمان میتوانند پیشرفت و مشکلات هر دانشآموز را مشاهده و برنامههای آموزشی خود را براساس نیازهای وی تنظیم کنند. این امر باعث میشود که هر دانشآموز به بهترین شکل ممکن مورد حمایت قرار گیرد و یادگیری و توسعه شخصی او تضمین شود.
از طرف دیگر، استفاده از فناوری آموزشی به معلمان امکان میدهد از روش آموزش معکوس به بهترین شکل استفاده کنند و به دانشآموزان خود اجازه دهند بهصورت خودآموز مفهومها را مطالعه و درک کنند و در کلاس بهصورت عمیقتر و تعاملی به آنها موضوعها را آموزش دهند. این روش با استفاده از فناوری آموزشی به دانشآموزان امکان میدهد بهصورت شخصیتر و کاربردیتر با محتوای آموزشی ارتباط برقرار کنند.
فناوری آموزشی به معلمان امکان میدهد از راههای ارتباطی متفاوتی برای ارتباط با دانشآموزان و والدینشان استفاده کنند. از طریق رایانامه (ایمیل)، پیامک، سکوهای (پلتفرمهای) آموزشی برخط و مراجعه به وبگاه (وبسایت) مدرسه، معلمان میتوانند اطلاعات و اخبار مربوط به تحصیل دانشآموزان را به اشتراک بگذارند و با والدین در فرایند آموزش دانشآموزان همکاری کنند.
فناوری آموزشی به معلمان امکان میدهد بهعنوان مربی فعال و پویا عمل کنند و بهبود مستمری در روشهای آموزشی خود داشته باشند. از راه آشنایی با فناوریهای جدید و استفاده از آنها در کلاسهای خود، معلمان میتوانند دانش و مهارتهایشان را ارتقا دهند و بهعنوان معلمی مبتکر و پیشرو در حوزه آموزش شناخته شوند.
فناوری آموزشی در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری نقش بسیار مهمی دارد. معلمان نباید این فرصت را از دست بدهند و لازم است با بهترین فناوریها و روشهای آموزشی در شروع سال تحصیلی به دانشآموزانشان خدمت کنند. بهرهگیری از فناوری آموزشی، امکانات بیشتری برای توجه دقیقتر به تفاوتهای فردی یادگیرندگان در فرایند یادگیری و بالابردن کیفیت آموزش فراهم میکند و معلمان را قادر میسازد به بهترین شکل ممکن از توانمندیهایشان در فراهمکردن محتوا و روشهای آموزشی برای دانشآموزانشان بهره ببرند.
در دنیای امروز که هر لحظه پیشرفتهای بزرگی در حوزه فناوری صورت میگیرد، معلمان نیز باید به فناوریهای آموزشی نوین مسلط باشند تا بتوانند تدریس بهتری داشته باشند و به دانشآموزان خود آموزش مؤثر و جذابی ارائه دهند.
استفاده از فناوریهای آموزشی نوین، معلمان را در معرض امکانات بیشتری برای آموزش و یادگیری قرار میدهد. به کمک ابزارها و نرمافزارهای آموزشی، معلمان میتوانند محتواهای آموزشی ـ تصویری، تعاملی و جذابی به دانشآموزان خود ارائه دهند. این باعث میشود که دانشآموزان از تجربههای یادگیری متنوع و مفیدی بهره ببرند و موفقیتهای خود را افزایش دهند.
یکی از دیگر مزیتهای مسلطبودن معلمان به فناوری آموزشی، امکان ایجاد تجربههای آموزشی همکارانه با دانشآموزان است. با استفاده از راههای متداول ارتباطی، مانند دورسخنی(ویدئوکنفرانس) و برنامههای آموزشی برخط، معلمان میتوانند بهصورت همزمان و همکارانه با سایر معلمان به طرح و ارائه محتواهای آموزشی بپردازند و در نتیجه توسعه ارتباطات شغلی خود، امکان و بستر تحقق تجربههای ارزشمند یادگیری را برای دانشآموزان فراهم آورند.
مسلطبودن معلمان به فناوریهای آموزشی نوین یکی از عوامل کلیدی افزایش کیفیت آموزش و یادگیری است. بهرهگیری از فناوری آموزشی نهتنها به معلمان امکان میدهد به بهترین شکل ممکن از توانمندیهایشان در فراهمکردن محتوا و روشهای آموزشی برای دانشآموزانشان بهره ببرند، بلکه به دانشآموزان نیز امکان میدهد به بهترین شکل ممکن از این تجربههای یادگیری برای رشد و توسعه شخصی خود استفاده کنند. به همین دلیل، بهطور جدی لازم است معلمان به فناوریهای آموزشی نوین مسلط شوند و از آنها به بهترین شکل ممکن در تدریس خود استفاده کنند تا آموزشی مؤثر و جذاب ارائه کنند. در این صورت دانشآموزان نیز قادر خواهند بود همراه با بهترین انگیزههایشان یاد بگیرند و رشد کنند.
«رشد فناوری آموزشی» نیز دقیقاً در همین راستا و بهمنظور کمک به معلمان کشور برای آشنایی هرچه بیشتر با فناوریهای جدید در زمینه آموزش و یادگیری، تلاش میکند با ارائه مطالبی که حاصل تحقیقات جدید و مطالعات عمیق و کاربردی درباره چگونگی کاربست فناوریها در کلاس درس و جریان آموزش و یاددهی است، کمکی ولو کوچک به جامعه تعلیموتربیت کشور بکند.
امید است در سال تحصیلی جدید ـ که برای مجله رشد فناوری آموزشی با تغییراتی در عنوانها و سرفصلهای مجله و تقویت شورای برنامهریزی و تحریریه همراه بوده است ـ نیز بتوانیم همچون سالهای گذشته سهمی در ارتقای دانش و مهارتافزایی معلمان سرزمینمان داشته باشیم؛ به لطف و یاری خداوند سبحان.
۳۳
کلیدواژه (keyword):
رشد فناوری آموزشی، یادداشت سردبیر، یک دنیا فرصت پیش روی معلمان، مهدی واحدی