تعامل، مشارکت و همافزایی فکری و علمی در اداره امور مدرسه، در پویایی نظامهای آموزشی نقش برجستهای دارد و زمینهساز رشد و تحول در ابعاد آموزشی و پرورشی میشود. افتخار بسیاری از مدرسههای موفق به چگونگی بهرهمندیشان از ظرفیتهای معلمها، دانشآموزان، شوراها و انجمنهای موجود است که کیفیتبخشی، تحولآفرینی و بهبود فرایند یاددهییادگیری را در پی دارند.
تحولات در نظام تربیت رسمی و عمومی کشور ما شامل تغییرات هماهنگ و منظمی است که بر اساس یافتههای مطالعات نظری باید تمامی عناصر، مؤلفهها، فرایندها و روابط درون و بیرون نظام تربیت رسمی و عمومی و عملکرد ارکان و عوامل سهیم و مؤثر را در برگیرد. این سلسلهتغییرات منظم تحت عنوان «چرخش از وضع موجود به سمت وضع مطلوب» قلمداد میشود.
یکی از مؤلفههای مهم و تأثیرگذار در عرصه تعلیموتربیت «مشارکت و مسئولیتپذیری» ارکان و عوامل سهیم و مؤثر است و مدرسه با تکیه بر اجزای تشکیلدهنده و ارکان آن شامل مدیر، شورای معلمان، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، و شورای دانشآموزی، قادر است با همفکری، همافزایی و تعامل این ارکان با همدیگر، بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای تربیتی و اجتماعی ایفای نقش کند.
این نقش با تکیه بر تدبیر، اندیشه و برنامهریزی دقیق که حاصل تضارب آرا و هماندیشی عناصر و مؤلفههای آن است، بهنحو مطلوب برای تعلیموتربیت صحیح و آمادهکردن دانشآموزان برای زندگی آینده اجرا میشود. با توجه به اهمیت نقش شورای معلمان بهعنوان «مغز و قلب هر مدرسه» در ترسیم فرایند صحیح آموزش و تربیت مطلوب، پرداختن به آن در اولویت قرار دارد و همواره بر آن تأکید میشود.
بنابراین، شورایمعلمان بهمنظور کیفیتبخشی و اثرگذاری فعالیتهای آموزشی و تربیتی مدرسه و در راستای تسهیل فرایند یاددهییادگیری و تربیت دانشآموزان و ایجاد زمینه همافزایی و مشارکت معلمان در امور مدرسه، با شرکت همه معلمان، معاونان، مربیان و مشاوران تشکیل میشود. این شورا:
ـ بهترین فرصت تصمیمسازی و تصمیمگیری برای نیل به اهداف تعلیموتربیت است؛
ـ با تصمیمهای مدبرانه، زمینه خلق محیطی آرام، با نشاط و پویا را بین معلمان و دانشآموزان فراهم میکند؛
ـ فرصت برابر اظهارنظر، ارائه اندیشهها و ایدهها در مسیر رشد و شکوفایی همهجانبه است؛
ـ زمینهساز افزایش انگیزه، تقویت روحیه و تلطیف روابط است.
تأملی در وظایف و اختیارات شورا
به دلیل اهمیت و تأثیرگذاری این شورا، وظایف و اختیارات قابلتوجهی برای آن در نظر گرفته شدهاند که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد: مشارکت و همکاری مؤثر و کارآمد در اجرای برنامهها و فعالیتهای آموزشی، پرورشی و پژوهشی مدرسه؛ کمک به اجرای طرحهای آموزشی و پرورشی برای ارتقا و بهبود مدیریت کلاس درس و تحقق اهداف یادگیری؛ کمک به افزایش نقش تربیتی و مشاورهای معلمان و مربیان مدرسه؛ تسهیل راههای ارتقای سلامت جسمی و روانی دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای روانیاجتماعی؛ شناسایی، تربیت، هدایت و توانمندسازی دانشآموزان مستعد با توجه به توانمندی و استعدادهای متنوع آنان.
بسیاری از مدرسهها چقدر زیبا از این ظرفیت قانونی بهرهمند میشوند! گاهی اداره مدرسه به دانشآموزان سپرده میشود و معلمان عزیز در جلسه شورا به دنبال تحقق وظایف، مأموریتها و اختیارات خود
و بررسی و تحلیل رویدادها و وقایع، و بهبود روشهای یاددهییادگیری هستند. زیباتر اینکه بعضی از مدیران و معلمان در جلسههای عصرانه و اردوهاى یکروزه، با حضور فعال خود در مدرسه، ضمن تشکیل جلسه، با برپایی مسابقات ورزشی، نشستهای علمی و مطالعه گروهی، ساعتهای خوشی را سپری میکنند.
اهمیت و اثرگذاری شورای معلمان، بهخصوص زمانی که با خلاقیتهای مدیران و استادان همراه میشود، بهاندازهای است که زبان و قلم از وصف آن ناتوان است.
ما هستیم و یک سال تحصیلی و فرصتهای فراوان و دنیایی از خلاقیتها برای ایجاد امید و نشاط در فرزندان عزیزمان که در همه حال نگران آینده آنان هستیم ...