هوش مصنوعی در مدرسههای فردا
۱۴۰۲/۰۹/۰۱
قسمت دوم
در قسمت اول هوش مصنوعی را از ابعاد متفاوت شرح دادیم. همچنین اشاره کردیم، اگر فرایند آموزش و یادگیری را دارای ابعاد یا مراحل و گامهایی در نظر بگیریم که در کلاس درس صورت میگیرند، هوش مصنوعی میتواند در هر بخش تأثیر خاص خود را داشته باشد. طرح درس اولین گامی بود که در شماره قبلی تشریح شد. در ادامه برخی از فرایندهای آموزشی را که در آنها هوش مصنوعی میتواند کاربرد داشته باشد، شرح میدهیم:
ب) تولید محتوای الکترونیکی: هوش مصنوعی اکنون در طیف گستردهای از فناوریهای روز، مانند دوربینهای تلفن همراه، به شکل دستیار صوتی برنامههای رسانههای اجتماعی و موتورهای جستوجو استفاده میشود. همچنین، در بسیاری از برنامههایی که برای فعالیتهای یادگیری کاربرد دارند، تعبیه شده است. همچنین، بسیاری از دانشآموزان در تکالیف روزانهخود از سامانههای طبقهبندی تصویر، مترجم زبان و زیرنویس خودکار تبدیل گفتار به متن استفاده میکنند. به جای سامانههای جداگانهمبتنی بر هوش مصنوعی در آموزشوپرورش، هوش مصنوعی اکنون به فناوریای تبدیل شده که بومسازگان (اکوسیستم) آموزشی جدید را به وجود آورده است. با نگاهی به تحولات سریع فناورانه، جامعهمعلمان در آینده شاهد انتقال از کتابهای درسی چاپی به متنهای صوتی و دیجیتال چند رسانهای خواهند بود.
با قابلیتهایی که هوش مصنوعی دارد، میتوان از آن برای تولید محتوای الکترونیکی استفاده کرد. امروزه ابزارهای لازم برای تولید محتوای الکترونیکی شامل دو بخش هستند: بخش اول ابزارهای ساخت عناصر محتوا یعنی متن، صدا، تصویر، فیلم، پویانمایی و شبیهسازیها، و بخش دوم ابزارهای تألیف یا ترکیببندی عناصر چندرسانهای. هوش مصنوعی قادر است این محتوا را برای کلاس درس تولید کند. هرچند امروزه پیشرفت فناوری نمیتواند صد در صد خواستههای ما را در این زمینه برآورده کند، اما در آینده این خواسته بهخوبی تحقق خواهد یافت. در ادامه، نمونههایی از تولید محتوای الکترونیکی با هوش مصنوعی را معرفی میکنیم.
* کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.
۲۵۰
کلیدواژه (keyword):
رشد معلم، فناوری آموزشی، هوش مصنوعی در مدرسه های فردا، دکتر حامد عباسی، حمیده عباسی