عکس رهبر جدید

همراه با مجلات رشد کودک، نوآموز و دانش‌آموز

  فایلهای مرتبط
همراه با مجلات رشد کودک، نوآموز و دانش‌آموز
درس‌ها و مفاهیمی که در قصه‌درس‌های فروردین مجلات کودک، نوآموز و دانش‌آموز استفاده شده‌اند:

مجله‌ی رشد نوآموز

نام قصه‌درس: ماجراهای حسن و حسنا، قسمت سوم، «عید در عید؛ روزه‌ی کله‌گنجشکی»

خلاصه‌ی قصه: این قسمت از داستان حسن و حسنا در روز آخر سال اتفاق می‌افتد. حسنا که امسال به سن تکلیف رسیده است، می‌خواهد ماه رمضان را که امسال در تعطیلات عید شروع می‌شود، روزه بگیرد. قبل از تحویل سال حسن به حسنا می‌گوید از اینکه نمی‌تواند امسال مثل او روزه بگیرد، ناراحت است. حسنا هم راه‌حلی پیدا می‌کند و به او می‌گوید که زمان تحویل سال، به‌عنوان عیدی، راه‌حلش را به او می‌گوید. هنگام تحویل سال حسنا روزه‌ی کله‌گنجشکی را به حسن یاد می‌دهد تا او هم بتواند در ماه رمضان روزه بگیرد.

 

مفاهیمی از کتاب‌های درسی که در قصه آمده است:

- هدیه‌های آسمان دوم، درس هفدهم، «وقت نماز»، صفحه‌ی 80.

- فارسی دوم، درس پانزدهم، «نوروز»، صفحه‌ی 92.

- هدیه‌های آسمان سوم، درس هفدهم، «بیندیشیم؛ بخشیدن اشتباه دیگران»، صفحه‌ی 112.

- مطالعات اجتماعی سوم، درس نهم، «مقررات خانه‌ی ما»، صفحه‌ی 27.

 

ارتباط محتوایی/ موضوعی قصه‌درس با قسمت‌های متعدد مجله

- شعر (ماه رمضان): شب طلایی

- قصه (ماه رمضان): آرزوی غول‌غولک

- قصه (نوروز): بازدید بازی

- قصه (نوروز): اولین بهار فیل کوچولو

- طرح روی جلد: افطار طبیعت

- علمی: فواید آجیل

- معرفی کتاب: عید گنجشک‌ها

 

مجله‌ی رشد کودک

نام قصه‌درس: مهمانی هیولاها

خلاصه‌ی قصه: آرمان و آرمین دو برادر هستند. آرمان برادر کوچک‌تر است و در هنگام تاریک‌بودن اتاقش از سایه‌هایی که در اتاقش ایجاد می‌شود می‌ترسد. آرمان این سایه‌ها را شبیه هیولاهایی می‌بیند که در اتاقش مهمانی گرفته‌اند. بالاخره آرمین، برادر بزرگ‌تر آرمان، سایه‌بازی با دستان و وسایل خانه را به برادرش یاد می‌دهد و باعث می‌شود تا آرمان نه‌تنها از سایه نترسد، بلکه با آن‌ها کلی چیزهای عجیب و بامزه بسازد.

 

مفاهیمی از کتاب‌های درسی که در قصه آمده است:

- علوم اول، درس اول، «زنگ علوم»، صفحه‌های 10 و 11.

 

مجله‌ی رشد دانش‌آموز

نام قصه‌درس: دیوار سخنگو

خلاصه‌ی قصه: اسماعیل با دیدن سررسیدی که در مسابقه‌ی ادبی از مؤسسه‌ی «به‌سوی تمدن اسلامی» جایزه گرفته بود، به فکر درست‌کردن یک تقویم دیواری در مدرسه می‌افتد. او به‌همراه دوستانش، روح‌الله و سهراب، در سه روز اول بعد از تعطیلات نوروز، همراه با ایجاد سؤال بین دانش‌آموزان، دیوار راهروی مدرسه را به یک تقویم و یک ماهنامه‌ی مناسبتی، تبدیل می‌کند. اسماعیل و دوستانش در تقویم دیواری خود تاریخ هر مناسبت را به شمسی و قمری قید می‌کنند و در کنارش تصویری مناسب با آن و یک متن کوتاه را که در مورد آن مناسبت توضیح می‌دهد، می‌آورند. بعد از تکمیل تقویم دیواری، اسماعیل یک بار همه‌ی مناسبت‌ها را با خود مرور می‌کند ... .

 

مفاهیمی از کتاب‌های درسی که در قصه آمده‌اند:

- مطالعات اجتماعی چهارم، درس بیست‌و‌یکم، «تقویم»، صفحه‌ی 93.

- مطالعات اجتماعی چهارم، درس بیست‌و‌دوم، «روزهای مهم»، صفحه‌ی 95.

- علوم تجربی چهارم، درس دوازدهم، «گوناگونی گیاهان»، صفحه‌ی 103.

- هدیه‌های آسمان پنجم، درس چهاردهم، «بزرگ‌مرد تاریخ»، صفحه‌ی 99.

- هدیه‌های آسمان پنجم، درس پانزدهم، «بهمن همیشه بهار»، صفحه‌ی 108.

- فارسی ششم، درس دهم، «عطار و جلال‌الدین محمد»، صفحه‌ی 74.

- مطالعات اجتماعی ششم، درس بیست‌و‌دوم، «مبارزه‌ی مردم ایران با استعمار»، صفحه‌ی 112.

 

ارتباط محتوایی/ موضوعی قصه‌درس با قسمت‌های گوناگون مجله:

- شعر (ماه رمضان): عطر سحر

- ایران‌شناسی: آداب سحرخوانی در شهرها و روستاهای کشور

- ورزش: ورزش و فعالیت بدنی در ماه رمضان

- آشپزی: افطاری سالم و ساده

- کاردستی: درست‌کردن تقویم


۷۸
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، مجلات کودک، همراه با مجلات رشد کودک، نوآموز و دانش آموز، محمدرضا رشیدی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید