مجلهی رشد نوآموز
نام قصهدرس: ماجراهای حسن و حسنا (قسمت دوم: درخت قدیمی مدرسهی ما)
خلاصه قصه: ماجرای این قسمت با مسئلهای در مدرسهی حسنا شروع میشود. قرار است برای ساخت آزمایشگاهی در حیاط مدرسه، یک درخت قدیمی به نام «درخت نیمهی شعبان» قطع شود. درخت نیمهی شعبان درختی است که در جشن نیمهی شعبان همهی ریسههای مدرسه از یک طرف به آن وصل میشوند و بچهها با آن کلی خاطره دارند. ازاینرو، حسنا به کمک برادرش حسن یک نقشه طراحی میکنند. آنها در روز بعد از بچههای پایههای دوم و سوم مدرسه میخواهند تا در حیاط با هم شعر «به دست خود درختی مینشانم» را بخوانند. مدیر و معلمان مدرسه تحتتأثیر این عمل بچهها برای حمایت از درخت نیمهی شعبان قرار میگیرند. مدیر اعلام میکند که دیروز بعد از مشورت با یک متخصص معماری قرار شده است ساختن آزمایشگاه بدون قطع درخت انجام شود و درخت نیمهی شعبان در بین آزمایشگاه باشد و حتی از سقف عبور کند. این خبر باعث خوشحالی بچهها میشود.
مفاهیمی از کتابهای درسی که در قصه آمدهاند:
- هدیههای آسمان دوم، درس نوزدهم، «جشن بزرگ»، صفحهی 88.
- فارسی دوم، درس هفدهم، شعر «درختکاری»، صفحهی 110.
- تعلیمات اجتماعی سوم، درس نوزدهم، «مکانهای مدرسه را بشناسیم»، صفحهی 60.
- علوم سوم، درس پنجم، «درستکردن باران»، صفحهی 36.
- ریاضی سوم، فصل هفتم، «آمار و احتمال»، صفحهی 115.
ارتباط محتوایی/ موضوعی قصهدرس با بخشهای مجله
- محیطزیست: اهمیت کاشت درختان مثمر.
- علمی: نحوهی درختکاری.
مجلهی رشد کودک
نام قصهدرس: جنگل همیشه بهار (قسمت دوم)
خلاصهی قصه: در قسمت دوم داستان، حیوانات جنگل پیش شیرخان میروند و از دست موشها که جمعیتشان یکدفعه زیاد شده بود و غذاهای دیگران را برمیداشتند، شکایت میکنند. شیرخان هم به همراه حیوانات جنگل کنار قلعهی موشها میرود و با موش آخ، پادشاه موشها، صحبت میکند. وقتی شیرخان میبیند که موش آخ قصد زورگفتن به حیوانات جنگل را دارد، نعرهای میزند و بیشتر موشها از بالای قلعه به پایین میافتند. حیوانات جنگل میبینند که موشهایی که به پایین افتادهاند، از گِل درست شدهاند و واقعی نیستند و در واقعیت تعداد موشها زیاد نیست. موش آخ و باقی موشها هم از ترس پا به فرار میگذارند و برای همیشه از جنگل همیشه بهار میروند.
مفاهیمی از کتابهای درسی که در قصه آمدهاند:
- علوم اول، درس چهارم، «دنیای جانوران»، صفحهی 26.
مجلهی رشد دانشآموز
نام قصهدرس: راز آخر
خلاصهی قصه: اسماعیل که در مسجد برای بچهها کلاسهای آموزشی برگزار میکند تصمیم میگیرد برای بچهها یک بازی رازآلود با چند رمز متفاوت طرح کند. بچههای مسجد هم با شوق زیاد مرحلهبهمرحله رازهای بازی را کشف میکردند. برگههای راز به ترتیب دست آقای سعید امری؛ معلم بچههای دبیرستان، آقای محمد امری؛ پسر آقای سعید امری، آقای حسین نوبختی؛ مسئول کارهای اجرایی مسجد و آقای علی سمری؛ مسئول مراسم مسجد بود. بچهها با پیداکردن راز متوجه شدند قرار است از این به بعد مراسم مسجد تحتعنوان «هیئت یا مهدی (عج)» برگزار شود و آنها اولین خادمان هیئت یا مهدی (عج) انتخاب شدهاند.
مفاهیمی از کتابهای درسی که در قصه آمدهاند:
- هدیههای آسمان پنجم، درس دوازدهم، «خاله خورشید پشت ابر»، صفحهی 85.
- هدیههای آسمان ششم، درس هشتم، «دوران غیبت»، صفحهی 50.
ارتباط محتوایی/ موضوعی قصهدرس با بخشهای مجله:
- ایرانشناسی: معرفی شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران.
- طرح روی جلد: نیمهی شعبان و امام زمان (عج).
- بازی پشت جلد: بازی ماز مربوط به مسیر شهر مقدس قم و مسجد مقدس جمکران.