نقش آفرینی مدیر مدرسه در خانواده
۱۴۰۱/۱۲/۰۱
سهم خانواده در مدیریت مدرسه بسیار بااهمیت است. در سند تحول بنیادین، خانواده یکی از ارکان مؤثر و سهیم در نظام تعلیموتربیت معرفی میشود. از این رو باید از ظرفیت اولیا در جهت مشارکت بیشتر والدین در مدرسه بهره برد. خانوادهها با کسب اطلاع بیشتر از اهمیت آموزشوپرورش به مشارکت در سرنوشت آموزشی و تربیتی فرزندان خود تشویق میشوند و مدرسه هم متقابلاً از نظرات و نیازهای خانوادهها مطلع میشود. در اینجا چند نکته که در برقراری این ارتباط مؤثرند، ذکر میشوند:
- دغدغه اکثر خانوادهها پیداکردن محیط امن و نظام آموزشی مناسب است. مدیر در نوع برخورد خود با اولیا و صحبتهایی که در ابتدای سال و حتی موقع ثبتنام دانشآموزان میکند، میتواند این اطمینان خاطر را در خانوادهها ایجاد کند تا همه آنها برای تربیت و آموزش بهتر دانشآموزان با او همراه شوند.
- به فراخور منطقه و نیازهای آن، با استفاده از کارشناسان مجرب، کلاسهای متنوع برای خانوادهها برگزار کند و حتماً از آنان بازخورد بگیرد.
- اگر سبک مدیریتی مدیر بر پایه مشارکت باشد، بیشتر میتواند در قلب اولیا نفوذ کند و از همفکری آنان برخوردار شود.
- وزنه شفقت و دلسوزی مدیر باید بیشتر از تحکم باشد و خانواده باور کند اگر مدیر سخنی را بیان میکند، نه از موضع قدرت، بلکه به دلیل اشراف بیشتر به امور است.
- مدیر میتواند با صداقت و دلسوزی و جلب اعتماد اولیا بهعنوان عضوی از خانوادهها پذیرفته شود. در این صورت بسیاری از خانوادههای مشکلدار و دغدغهدار او را امین خود قرار میدهند و اگر بتوان برای مشکلات آنان قدمی برداشت، مشکلات دانشآموزان و همچنین مدرسه هم کمتر میشود.
- نگاه مدیر نباید از بالا به پایین باشد، طوری که اولیا احساس کنند نمیتوانند به مدیر نزدیک شوند و حرفشان را بزنند.
برقراری ارتباط مؤثر میان مدرسه و اجتماع یکی از وظایف مدیر واحد آموزشی است. با این کار اعتماد متقابل را از طریق اطلاعرسانی با صداقت به خانوادهها درباره وضعیت کار مدرسه ایجاد میکند تا بدینوسیله حمایت آنها را برای حلوفصل مشکلات گوناگون مدرسه جلب کند.
۴۸۶
کلیدواژه (keyword):
رشد مدیریت مدرسه، خانواده، نقش آفرینی مدیرمدرسه در خانواده، فاطمه غفاریان یاسر