عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

سواد رسانه‌ای دیجیتال چیست؟

  فایلهای مرتبط
سواد رسانه‌ای دیجیتال چیست؟

ما در اقیانوسی پرتلاطم از رسانه‌ها غوطه‌وریم؛ از تلویزیونی که تماشا می‌کنیم و تبلیغاتی که می‌بینیم گرفته تا وبگاه‌‌های رسانه اجتماعی که دنبال می‌کنیم و اخباری که می‌خوانیم. دنیای دیجیتال ما به‌طور مداوم در حال تغییر نقشه بازی، یادگیری و تعاملمان با یکدیگر است و نقطه‌ای که باید سواد رسانه‌ای دیجیتال1 در قامت یک منجی به خدمت گرفته شود، همین‌جاست.

سواد رسانه‌ای دیجیتال به‌طور دقیق همان چیزی است که در عنوانش هویداست: تلفیق لایه‌های سواد دیجیتال2 با سواد رسانه‌ای3‌. به‌عبارت‌دیگر، سوادی نوین مرکب از ویژگی‌های چندوجهی سواد رسانه‌ای و قابلیت‌های فناورانه سواد دیجیتال. مخاطبان شبکه‌ای برای داشتن سواد رسانه‌ای دیجیتال باید در مصرف انتقادی و تولید خلاقانه محتوای چندرسانه‌ای با استفاده از فناوری‌های دیجیتال توانمند شوند.

همه ما برای بقا و موفقیت در عصر دیجیتال نیازمندیم که بدانیم چگونه به رسانه‌های دیجیتال دسترسی یابیم و از آن‌ها بهره‌مند شویم؛ مضاف بر اینکه چگونه با حداکثر توانمان آن‌ها را درک کنیم و به‌کاربندیم. ارکان سواد رسانه‌ای دیجیتال به این شرح هستند:

- دسترسی4 به معنای دستیابی به دستگاه‌ها برای استفاده و مصرف رسانه‌ای و همچنین یافتن محتوا با تمسک به ابزارهایی چون موتورهای جست‌وجو، پایگاه‌های داده، ویکی‌ها و خدمات پخش و به اشتراک‌گذاری فیلم در اینترنت است.

- بهره‌مندی5 به معنای داشتن مهارت فنی موردنیاز برای استفاده از ابزارهای دیجیتال و رسانه‌ای مانند دوربین‌ها، رایانه‌ها، تلفن‌های همراه، نرم‌افزارها و سکوهای برخط است.

- درک6 به معنای اندیشه نقادانه درباره چرایی و چگونگی ساخت رسانه، بررسی تأثیر رسانه بر فرد و جامعه و همچنین استفاده هوشمندانه از ابزار رسانه‌ای و دیجیتال است.

- به‌کارگیری7 به معنای استفاده مؤثر و مسئولانه از رسانه‌ها برای مشارکت در جوامع برخط و نابرخط در مقام مخاطبان شبکه‌ای متعهد و مسئولیت‌پذیر است.

 

 

پی‌نوشت‌ها

 

1. Digital Media Literacy

2. Digital Literacy

3. Media Literacy

4. Access

5. Use

6. Understand

7. Engage

 

۱۶۹
کلیدواژه (keyword): رشد معلم، تربیت رسانه ای، سواد رسانه ای دیجیتال،سواد رسانه ای، سید غلامرضا فلسفی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید