عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

ضرورت نمایش‌های فراگیر در گستره کشور برای سینمای کودک و نوجوان

  فایلهای مرتبط
ضرورت نمایش‌های فراگیر در گستره کشور برای سینمای کودک و نوجوان
جشنواره بین‌المللی فیلم رشد باسابقه‌ترین رویداد هنری آموزش‌وپرورش کشور است و امسال پنجاه و دومین دوره آن برگزار می‌شود.

شناسایی و معرفی برترین تولیدات علمی، آموزشی و تربیتی در عرصه فیلم و سینما، با هدف کمک به ایجاد بستری برای هدایت و حمایت از این تولیدات در سطوح ملی و بینالمللی، بهمنظور پشتیبانی از عرصه تعلیموتربیت اسلامی و انقلابی، پشتیبانی هنری و تربیتی از جریان رسمی تربیت و یادگیری، ایجاد زمینه عدالت پایه برای رشد و بالندگی ظرفیت هنریتربیتی معلمان و دانشآموزان فیلمساز، گسترش نوآوری و خلاقیت و ارتقای سطح کیفی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی، از جمله اهداف کلان برگزاری این دوره از جشنواره هستند.

همچنین، توجه ویژه به مدرسه و فرایندهای آموزشی و تربیتی مدرسه بهعنوان نهاد مهم تمدنسازی برای حل مسائل کشور، ایجاد نقشی همافزا و مکمل میان جشنواره بینالمللی فیلم رشد و ظرفیتها و نهادهای حاکمیتی کشور در عرصه فیلم و سینما و تعیین محورها و موضوعات اصلی جشنواره بر مبنای اهداف و جهتگیریهای تحولی نظام تعلیموتربیت، با محوریت مدرسه هویتساز، از دیگر اهداف مهم برگزاری این دوره از جشنوارهاند.

 

جشنواره‌‌ای متفاوت

فضای اجتماعی دوران گذار از کرونا، تلاش برای پررونقشدن دوره پنجاه و دوم را ایجاب میکند. از این رو، در فرایند برنامهریزی این دوره از جشنواره، سه محور مهم بهعنوان اصول فرایند برنامهریزی مورد توجه قرار گرفتهاند.

در این دوره، در ابعاد گوناگون، همچون شورای سیاستگذاری، بازبینی و آسیبشناسی، نسبت به دورههای گذشته شاهد ارتقای عملکرد و توجهی ویژه خواهیم بود تا جشنواره بهخوبی در مسیر اهداف تربیتی نظام آموزشوپرورش قرار گیرد و اثربخشی آن دوچندان شود.

باید از بازتابهای مقطعی فاصله بگیریم و افق جشنواره را فراتر از محدوده زمانی برگزاری آن ببینیم. آنچه در این موضوع اهمیت ویژه دارد، عمومیکردن محتوای جشنواره است. این جشنواره باید زمینهساز مشارکتپذیری مخاطبان و تولیدکنندگان و فعالشدن معلمان و فرهنگیان، بهویژه در زمینه پخش (اکران) عمومی و ارسال اثر باشد. در این مسیر باید همه اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره، از معاونتهای وزارت آموزشوپرورش گرفته تا سایر نهادهای عضو مانند صداوسیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به آن توجه ویژهای مبذول دارند و مشارکتی هماهنگ و منسجم را شکل دهند.

 

ضرورت نمایشهای فراگیر برای سینمای کودک و نوجوان

متأسـفانه در سـالهـای اخـیر به سینـمای کودک و سینـمای علمیآموزشی توجه کمی شده است. از این رو، باید پخش مستمر فیلمهای کودک در دستور کار قرار گیرد و از ظرفیت سینما فلسطین، بهعنوان سینمای مختص فیلمهای آموزشی و تربیتی، استفاده شود، تا دانشآموزان در شرایط مناسب، فیلمهای متناسب با گروه سنی خود را تماشا کنند. این پخش (اکران)ها باید در سراسر کشور گسترش پیدا کنند و همه دانشآموزان از ظرفیت عظیم فیلم و اثر والای آن در آموزش بهرهمند شوند.

 

حل یک دوگانه

در آسیبشناسی بهعملآمده از دورههای قبل جشنواره فیلم رشد با یک دوگانه «جشنواره بهمثابه یک رویداد هنری و اثرگذار تربیتی» و «جشنواره بهمثابه یک ابزار و محمل آموزشی و تربیتی» مواجه هستیم. لازم است دبیرخانه با بررسی این دوگانه، راهکارهایی برای حل آن پیشنهاد کند. همچنین، باید زمینههای تولید فیلمهای شاخص حوزه کودک و نوجوان فراهم آیند تا هر جا احساس نیاز شد، گزینههای متعددی برای ارائه وجود داشته باشند.

 

همه با هم

حضور معاونتهای وزارت آموزشوپرورش در اجرای کیفی جشنواره مؤثر است. همه معاونتهای آموزشوپرورش باید جشنواره را زیستبوم فعالیت خود بدانند و به مشارکت در آن اهتمام داشته باشند. این مشارکت کاملکننده جورچین بزرگ اهداف آموزشی و تربیتی وزارت آموزشوپرورش است که آن را بهسوی اهداف واقعی خود رهنمون خواهد کرد.

جشنواره رشد باید به محورهای موضوعی خود توجه ویژهای داشته باشد و تمرکزبخشی به آن را در دستور کار قرار دهد. این اقدام، علاوه بر اثر مثبتی که در روند جذب آثار بهجای میگذارد، به برآوردهشدن اهداف جشنواره نیز کمک میکند. خروجیهای جشنواره باید به مدرسهها جاری شود تا از این رویداد بهرهبرداری حداکثری صورت گیرد. تولیدات دانشآموزان و معلمان در جشنواره رشد همواره جایگاهی ویژه داشتهاند و در این دوره نیز باید با استفاده از همین تولیدات، اهداف گفتهشده را پیگیری کرد.

۹۵
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، یادداشت، ضرورت نمایش‌های فراگیر در گستره کشور برای سینمای کودک و نوجوان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین المللی فیلم رشد
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید