عکس رهبر جدید

سخن آغازین

سخن آغازین

ماه مهمانی خدا هر روز نزدیک‌تر می‌شود و شور و شوق مسلمانان بیشتر می‌شود. نزول قرآن، شب قدر، نزول ملائکه و روح، هرکدام مائده‌ای آسمانی و معنوی هستند که سبب شده‌اند ماه مبارک رمضان ماه ضیافت و مهمانی الهی نام‌گذاری شود.

در زندگی دنیا، اگر روزی انسان به مهمانی دعوت شود، دعوت‌شدگان با توجه به مقام و موقعیت صاحب‌خانه و میزبان، و با در نظر داشتن مهمانان دیگر، خود را برای شرکت در مهمانی آماده می‌کنند. اگر صاحب‌خانه و میزبان شخصیت اجتماعی معتبری داشته‌باشند، مهمانان با وقار، هیئت و هیبت خاصی وارد مجلس می‌شوند و در طول مهمانی نیز با توجه به شخصیت میزبان و بزرگان دیگری که در مجلس حضور دارند، در نشست‌وبرخاست، غذاخوردن و صحبت‌کردن وقت به خرج می‌دهند تا با حرکت‌های اضافی یا صحبت‌های بی‌مورد باعث مضحکه دیگران نشوند. انسان روزه‌دار هم برای بهره‌مند شدن از غفران و رحمت خداوند و استفاده بهتر از ضیافت الهی، علاوه بر خودداری و امساک از خوردن و آشامیدن و دوری از اموری که روزه را باطل می‌کنند، باید امور دیگری را رعایت کند تا بتواند در زمره روزه‌داران واقعی قرارگیرد. چشم، گوش، زبان، دست و پا و سایر اعضای خود را از ارتکاب به گناه حفظ کند و در چارچوب موازین شرعی، از نعمت‌های بزرگ خدا استفاده کند.

در این ماه باید به گونه‌ای خودسازی کرد که با اتمام ماه مبارک، تأثیر و فایده‌های آن در روح و جان افراد باقی بماند و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار شود.

رمضان تنها ماهی است که نام آن در قرآن آمده است. ماهی است که بنا بر فرموده نبی‌اکرم(ص)، در آن به مهمانی خداوند دعوت شده‌ایم. بر هر انسان عاقلی است که فرصت‌های بی‌نظیر این ماه را غنیمت شمرد و از آن برای سفر دشوار و طولانی آخرتش توشه برگیرد. بسیاری از اعمالی که معصومین علیهم‌السلام در این ماه سفارش کرده‌اند در عین داشتن ثواب فوق‌العاده، مشقتی ندارند و وقت چندانی نمی‌گیرند. مثلاً ثواب تلاوت هر آیه از قرآن در این ماه برابر یک ختم قرآن است.

بالاترین و پرفضیلت‌ترین عمل این ماه عزیز، بنا به فرمایش رسول‌اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم همین است که انسان همت کند در این ماه گرد هیچ گناه و معصیتی نگردد.

جالب است بدانید، امسال که مطابق سال 1402 هجری شمسی است، دو ماه رمضان خواهیم داشت. ماه رمضان در امسال یک‌بار در فروردین و بار دیگر در اسفندماه رخ خواهد داد. در این ماه، دعا برای فرج امام عصر(عج) مورد غفلتتان قرارنگیرد. همچنین دعا برای حاجت‌های خود و سایر مؤمنان، ما را هم در دفتر مجله رشد جوان از خاطر نبرید.

التماس دعا

 
اندر رمضان خاک تو زر می‌گردد چون سنگ که سرمه بصر می‌گردد

آمد رمضان و عید با ماست قفل آمد وان کلید با ماست

بربست دهان و دیده بگشاد وان نور که دیده دید با ماست

آمد رمضان به خدمت دل وان کش که دل آفرید با ماست (مولانا)

۳۳۹
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، سخن آغازین، دکتر زهرا باقری
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید