عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

واژه‌ای به وسعت آسمان

  فایلهای مرتبط
واژه‌ای به وسعت آسمان

امسال فرارسیدن دی‌ماه مقارن است با «روز مادر» و«روز زن»؛ روزی که در همه کشورهای دنیا فرصتی است برای قدردانی از محبت‌ها و زحمت‌های مادران و زنان جامعه. ولی در مورد تاریخچه این روز اطلاعی دارید؟ آیا می‌دانید در تمام دنیا، افتخارآمیزترین روز زن و روز مادر متعلق به ماست؟

در بیشتر کشورهای جهان، جشن روز مادر به شکل امروزی‌اش،  نشئت گرفته از کشور آمریکاست. آن جارویس زنی بود که در قرن نوزدهم در حمایت از سلامت مادران و آموزش به آنان، برای نگهداری صحیح از فرزندانشان، تلاش می‌کرد. سال‌ها بعد و در قرن بیستم، دختر او، آنا جارویس، سال‌ها پس از مرگ مادرش، کوشید روزی به نام مادر در تقویم ایجاد کند تا روزی از سال، از تمام مادران زمانی که در قید حیات هستند، قدردانی شود. ولی چند سال بعد و پس از اینکه این روز با سیاست‌های سرمایه‌داری آمریکا ترکیب شد، هدف اصلی فراموش شد و به یک هدف تجاری تغییر یافت. آنا جارویس هم بقیه سال‌های عمرش را در جبهه مخالف جنگید و تلاش کرد با شکایت و برگزاری «پویش»(کمپین)‌های متعدد و صرف تمام پس‌اندازش، این روز را از تقویم پاک کند که موفق شد.

در بعضی کشورها داستان از این هم خنده‌دارتر است. مثلاً‌ در کشور نیکاراگوئه روز مادر در تاریخ سی ماه می جشن گرفته می‌شود و این افسانه در تمام نیکاراگوئه گفته می‌شود که: «رئیس‌جمهور آن زمان، خانم سوموزا، این روز را به این خاطر انتخاب کرده که تولد مادرشوهرش بوده است.»

تاریخچه روز زن هم که در دنیا یک روز دیگر است، ابتدا یک رویداد سیاسی بوده است. در سال 7581 میلادی زنان کارگر پارچه‌باف و لباس‌دوز، برای افزایش حقوق‌ و بهبود شرایط کاری‌شان، دست به تظاهرات می‌زنند. بعد از گذشت پنجاه سال، در همان تاریخ، زنان مجددا در اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق‌شان ضمن تظاهرات، این روز را به ایده‌ای برای گرامیداشت روز زن تبدیل می‌کنند. اما در کشور عزیز ما، ایران، بسیار جلوتر از تمام دنیا، روزی به عنوان روز زن و روز مادر گرامی داشته می‌شده است. در شاهنامه فردوسی هم به این روز اشاره شده است. بعد از انقلاب اسلامی، رهبر عزیزمان امام خمینی(ره) فرمودند:

«اگر روزی باید روز زن باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت باسعادت فاطمه زهرا(س)، زنی که افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی به تارک اسلام عزیز می‌درخشد.» (بیانات امام خمینی(ره)، در تاریخ 51/2/9531)

این روز در کشور ما متفاوت‌تر از همه دنیاست. جشن میلاد تنها بانویی است که پدرش معصوم، شوهرش معصوم و خود و فرزندانش نیز معصوم بوده است. تولد دختری که پدرش به او لقب «ام ابیها» داد؛ یعنی «مادرِ پدر».

این روز بهانه‌ای است برای تجلیل از مقام مقدس زن و مادر، و قدردانی از زحمت‌ها و محبت‌های ایشان. یادمان باشد ما مثل دیگر فرهنگ‌ها، این روز را به یک روز تجاری و تنها خرید یک هدیه تبدیل نکنیم.


۲۳۸
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، سخن سردبیر، واژه ای به وسعت آسمان، دکتر زهرا باقری
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید