عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

کار با رایانه قرضی!

  فایلهای مرتبط
کار با رایانه قرضی!
خلاقیت با وجود هنرجو گره خورده است. اصلاً هنرجو با خلاقیت است که هنرجو می‌شود. اگر در رشته‌های خودتان دقیق شوید، می‌بینید در کارهایی که در آینده باید انجام دهید، در نهایت به خلاقیت شما بستگی دارد که چطور محصول کشاورزی را بهتر عمل بیاورید، یا اثر هنری شما چطور مفهومی‌تر باشد، یا چه را دستگاهتان کم دارد، برایش بسازید. حسین جاری دانش آموز پایه دهم الکترونیک هنرستان شهید اتابک از امیدیه خوزستان است. از همین حالا خلاقیت به خرج داده و موفق شده است دو وسیله جالب اختراع کند. او هنرجوست مثل همه شما، خلاقیت بخشی از وجود همه شماست. آن را جدی بگیرید. با حسین گفت‌وگو کردیم تا از اختراعش بیشتر بگوید. با هم بخوانیم:

شما در حوزه الکترونیک موفق به ساخت دو وسیله شدهاید که یکی از آنها جعبهفرمان(کنترلگر) هوشمند است. در مورد کاربرد این محصول و مشخصات آن توضیح دهید.

کنترلگر هوشمند که نمونههای آن در بازار موجود است در روشن و خاموشکردن هوشمند دستگاهها کاربرد دارد. این وسیله چهار رله دارد و میتواند وسایل برقی و الکترونیکی را با دستور ما، از هر نقطهای، با دادن یک پیامک، روشن و خاموش کند. به هر رله میتوان یک وسیله یا مجموعهای لامپ متصل کرد. مثلاً به رله اول میتوانیم چراغهای حال یا به رله دوم تلویزیون را وصل کنیم.

من به دستگاه با رمز مشخص و شماره مشخص پیامک میدهم. بعد از پیامک من، دستگاه دستور میدهد که رلهها روشن و خاموش شوند. برای امنیت بیشتر، شماره تماس اختصاصی هر شخص میتواند فقط به دستگاه پیامک بزند و دستگاه فقط با آن شماره دستور را صادر میکند.تختهمدار(برد) دستگاه را طوری طراحی کردم تا در هر نقطه از زمین بتوانیم آن را هدایت کنیم. حتی بدون اینترنت بتوانیم برنامه و مدت زمان خاموش و روشنکردن وسایل خانه مثل چراغ و تلویزیون را تعیین کنیم.

 

چگونه به ایده تولید چنین محصولی رسیدید؟

همیشه در فکر بودم ابزاری تولید کنم که بتواند به زندگی انسان کمک کند.

گاهی فکر میکردم و کنجکاو بودم این جعبهفرمانهای هوشمند چگونه کار میکنند و چگونه وقتی به بیرون از اتاقم میروم، در حالی که فراموش کردهام لامپ اتاقم را خاموش کنم، از ابزاری استفاده کنم که چراغ را از هر فاصلهای و در هر نقطهای خاموش کند.

 

درباره روند و مراحل تولید محصول توضیح دهید و اینکه در آن از چه فناوریهایی استفاده شده است؟

روند تولید محصول از برنامهنویسی و ساخت برد شروع شده است که خودم این مراحل را انجام میدهم. از جمله فناوریهای مورد استفاده در این محصول، صفحه مخصوصی است که آیسی پیشرفته و هوشمندی دارد که کار آن فرماندادن به دستگاه الکترونیکی است. این صفحه با برنامه «آردوینو» برنامهنویسی شده و کار مفید برنامهنویسی آن 60 ساعت طول کشیده است. سیمکارتخوانی به اسم سیم 800 هم دارد که صفحه جداگانهای است که روی صفحه اصلی نصب شده است.

 

آیا کسی در ساخت جعبهفرمان هوشمند به شما کمک کرد؟

کار فنی جعبهفرمان را با کمک پدرم انجام دادم.

 

آیا قبل از تولید محصول سابقه کار با دستگاههای الکترونیکی را داشتی؟

بله. پدرم لیسانس الکترونیک دارد و من قبلاً در کنار او کار تعمیراتی انجام دادهام. کار با ابزارهای الکترونیکی را بهصورت حرفهای بلدم و با بازاریابی و تعمیرات قطعات الکترونیکی هم آشنا هستم.

 

از دشواریهای تولید این محصول برای ما توضیح بده.

خب در مسیر طراحی و ساخت این صفحه کنترلی چندبار با شکست روبهرو شدم که البته نا امید نشدم.

مسیر را چندبار آزمایش کردیم. به مشکل برمیخوردیم و نمیدانستیم از کجاست. مثلاً قطعه یا صفحهای خراب میشد و برای آن مشکل به وجود میآمد و میسوخت. مجبور میشدیم دوباره با وجود قیمت بسیار بالا آن را تهیه و تعویض کنیم. بعد از مدتی دوباره قطعه دیگری دچار مشکل میشد. این مسیر چند بار تکرار شد. بارها شکست خوردیم تا در نهایت بعد از این تلاشها به محصول پختهای رسیدیم. هزینههای بالای قطعات و محصولات اولیه و صفحه جانبی از دیگر مشکلاتی بودند که با آنها روبهرو میشدیم.

تهیه و طراحی صفحه جانبی، صفحه آردوینو و طراحی صفحه مخصوص انتقال برنامهنویسی به آیسی و طراحیهای جانبی دیگر هم کار را دشوار و وقتگیر میکردند و هزینههای بالایی هم نیاز داشتند.

یا مثلاً من دستگاه رایانه نداشتم که برنامهنویسی انجام بدهم، چون تهیه یک رایانه با قیمتهای امروزی برایم دشوار بود. مجبور بودم با رایانه پدرم که مربوط به کار و شغل او بود، این کار را انجام دهم. این موضوع هم دشواریهای خاص خودش را داشت.

 

آیا در مورد ورود محصولت به بازار اقدامی انجام گرفته است و به آن فکر کردهای؟

علاقه دارم محصولم وارد بازار شود، ولی تهیه همین یک صفحه جعبهفرمان بیش از یک ماه طول کشیده است و چون وسایل جانبی زیادی نیاز دارد و هزینههای آن بالاست، تهیه آن در سطح کلان به کار بیشتری نیاز دارد.

اما تجربهای به دست آوردهام که اگر شرایط مهیا باشد، بتوانم بهتر عمل کنم و حتی در مدت زمان کوتاهی همین محصول را تولید کنم. البته به این فکر کردم که وبگاه طراحی یا فروش برخط داشته باشم یا بهطور مستقیم به فروشندگان کالاهای الکترونیکی متصل شوم، اما به دلایلی که گفتم، تولید آن در سطح کلان مشکلاتی دارد. اما اگر حمایت شود و محصولات جانبی در اختیارم قرار گیرند، میتوانم این کار را انجام دهم. محصولی که طراحی کردهام، محصولی دشوار و البته کاربردی است. این محصولات حاصل مطالعه و خلاقیت و طراحی و بستن مدار هستند.

 

اشاره کردی که در تولید محصول از برنامه آردوینو استفاده کردی؟ ما هم در مجله رشد هنرجو کار با آردوینو را بهصورت تخصصی آموزش میدهیم. نظر تو در مورد آموزش آردوینو و این برنامه چیست؟

به نظرم آموزش آردوینو بسیار مفید است، چون به طراحی دستگاهها و کار با آنها کمک بسیار زیادی میکند. من هرچند کاملاً به آن مسلط نیستم، اما تا حد زیادی بخشهای کاربردی استفاده از آردوینو را آموزش دیدهام و از آنها در کارم استفاده کردهام.

 

به نظر تو هنرجوی هنرستان چگونه باید به تولیدکننده تبدیل شود؟ توصیه ای به هنرجویان هنرستان داری؟

اگر کسی علاقه داشته باشد، میتواند به این نقطه برسد و محصول تولید کند. به نظر من، کسی که به هنرستان و فنیوحرفهای آمده است، نباید برای گرفتن دیپلم بیاید. باید رشتههای هنرستان را مانند شغل و آینده خودمان در نظر بگیریم و با این دید وارد هنرستان شویم تا به تولید و خلاقیت هم برسیم. من توصیه میکنم، اگر واقعاً کسی به رشتههای فنی علاقهمند است وارد هنرستان شود و فقط برای گرفتن دیپلم وارد هنرستان نشوند.

 

در مورد مشخصات محصول دیگرت، یعنی تسلا، هم توضیح بده.

محصول دیگری که قبل از جعبهفرمان هوشمند تولید کردم، تسلا بود. تسلا برق را به بیسیم انتقال میدهد. مثلاً یک لامپ گازی را در دست میگیرم و تسلا، بدون اینکه به لامپ سیمی متصل باشد، لامپ را روشن میکند. تسلا سیمپیچی دارد که نیرویی مغناطیسی دورتادور خودشان ایجاد میکنند. اگر این نیروی مغناطیسی از گازهای خاصی عبور کند، آنها را به ارتعاش در میآورد. بنابراین، اگر حتی یک لامپ فلورسنت یا گازی سوخته باشد، میتواند آن را روشن کند، چون گازش را به ارتعاش درمیآورد.

 

تسلا را با کمک چه کسانی تولید کردی؟

طراحی تسلا را با دو نفر از همکلاسیهایم به نامهای علیرضا ابراهیمی و متین برازش انجام دادم. کار تولید آن گروهی بود.

 

کاربرد تسلا چیست؟

در دستگاههای سیتیاسکن کاربرد دارد که بهعنوان برقدرمانی اشعه ایکس تولید کند.

 

در پایان اگر سخنی با مسئولان آموزش و پرورش داری بگو.

تشکر ویژهای از «هنرستان هیئت امنایی شهید اتابک» و مدیر هنرستان دارم که در این مسیر به ما کمک ویژهای کردند. از تجربههای ایشان استفاده کردیم و هزینههای صرفشده را هم به ما برگرداندند.

حداقل انتظاری که از آموزش و پرورش دارم، حمایت بیشتر از دانشآموزان خلاق و تولیدکننده و علاقهمند است تا ظرفیتهای تولید و خلاقیت بیشتری در هنرستانها فعال شوند.

۱۱۰۶
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، گفت‌ و گو،حسین جاری، رشته الکترونیک،هنرستان شهید اتابک،جعبه‌ فرمان کنترلگر،جعبه فرمان هوشمند،آردوینو،تسلا،کار با رایانه قرضی، مجتبی افچنگی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید