عکس رهبر جدید

روایت تفکر، فرهنگ و تمدن؛ از آغاز تا کنون

  فایلهای مرتبط
روایت تفکر، فرهنگ و تمدن؛ از آغاز تا کنون
کتاب خوب، ابزار کار معلم هوشمند است. ارجاع دادن دانش‌آموزان به منابع خوب مکتوب برای تعمیق یادگیری و ارتقای فهم بچه‌ها در عصر رسانه‌های پر زرق و برق مجازی می‌تواند دستاوردهای متعددی در آموزش سواد رسانه‌ای داشته باشد .در این بخش یکی از این منابع خوب را به شما معرفی می‌کنیم.

انتخاب و معرفی منابع خوب برای تعمیق فهم دانشآموزان در موضوعات مهم اندیشهای و تاریخی از ضرورتهای تدریس سرفصلهای علوم انسانی در مدرسه است. مجموعه پنججلدی کتابهای «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» کاری از دفتر نشر معارف است که اولین بار در سال ۱۳۹۱ منتشر شده و جمعی از نویسندگان کار جمعآوری و تنظیم آن را بر عهده داشتهاند.

با مطالعه این مجموعهکتاب که رویهمرفته حدود هزار صفحه دارد، یک دور با تاریخ غرب از یکسو و تاریخ ایران و اسلام از سوی دیگر آشنا میشویم.

جلد اول «آسمان به زمین الصاق شد» (از آغاز تا پایان قرون وسطا) و جلد سوم «من به قدرت رسید» (از رنسانس تا روشنگری) به شکل خلاصه و جذاب مروری بر تاریخ غرب از یونان و روم تا میلاد مسیح (ع) و از مسیحیت تا تمدن مسیحی دارد و دین و کلیسا، جنگهای صلیبی، معماری و موسیقی غرب را در این دوران تحلیل میکند. سپس با تشریح آغاز رنسانس، چگونگی فاصلهگرفتن دنیای غرب از فضای دین و کلیسا را تبیین میکند و نشان میدهد کلیسا چگونه قدرت خود را از دست میدهد و با جدایی از اندیشههای خدامحوری، دوره جدیدی از هنر و ادبیات، نقاشی و نگارگری، هنر و فرهنگ، اقتصاد و صنعت شکل میگیرد.

جلد دوم «دوباره به آسمان نگاه کن» (از ظهور اسلام تا تمدن اسلامی) روایتی است از فرهنگ و تمدن اسلامی که با استناد به منابع معتبر دینی و تاریخی، روند شکلگیری و توسعه تمدن اسلامی را از زمان بعثت رسول گرامی اسلام صلیالله علیه و آله، پیدایش جامعه اسلامی، خلافت امویان و عباسیان، حکومت خاندانهای مسلمان ایرانی و ترک تبیین میکند و نگاهی دارد به جریانهای فکری جهان اسلام، دانش و نظام علمی در تمدن اسلامی، هنر و ادبیات اسلامی تا دوران صفوی.

در دو جلد پایانی این مجموعه، یعنی «این عصر قرمز است» (از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم) و «در جهت عکس حرکت کن» (از اعتراضهای مدرن تاکنون)، اتفاقات ایران و جهان معاصر بهمرور بررسی میشوند و موضوعاتی مثل ظهور روشنفکری در ایران، شروع داستان مشروطهخواهی، از مشروطه تا جمهوری رضاخان، نهضتهای مردمی و انقلاب اسلامی و همچنین رخدادهای جهان در فاصله دو جنگ جهانی و چگونگی ظهور امپریالیسم آمریکا و جنگ سرد به شیوهای ساده تبیین میشوند.

این مجموعه پنججلدی، برخلاف کتابهای متداول تاریخی که تمرکزشان بر پادشاهیها و جنگها و سلطانهاست، به موضوعات فرهنگی و تمدنی در هر دوره پرداخته و به نقش اندیشه و فرهنگ در شکلگیری تمدنها نگاهی عمیق میکند. برقراری اتصال زنجیروار بین اندیشههای عالمان و رویکردهای عملی حاکمان در هر عصر و زمانهای از نقاط قوت این کتابهاست.

از آنجا که اولین گام در تربیت رسانهای، آگاهی عمیق نسبت به جهان فناوری و دنیای رسانههاست که همگی زاییده تمدن غربی هستند، مطالعه جلدهای اول و سوم این مجموعه برای آشنایی دانشآموزان دوره متوسطه دوم با چیستی و چگونگی تمدن غرب بسیار مفید و راهگشا خواهد بود.

 

این مجموعهکتابها در سامانه کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی مکتوب samanketab.roshd.ir نیز برای ورود به مدرسهها تأیید شدهاند.

 

روایت تفکر، فرهنگ و تمدن؛ از آغاز تا کنون

 

۴۳۰
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، تربیت رسانه ای، آسمان به زمین الصاق شد، من به قدرت رسید، دوباره به آسمان نگاه کن، این عصر قرمز است، در جهت عکس حرکت کن، روایت تفکر، فرهنگ و تمدن، از آغاز تا کنون، حسین غفاری
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید