عکس رهبر جدید

امروز و فردا

امروز و فردا

کم و بیش در فضای مدرسه و تعلیم‌و‌تربیت با همکاران و دانش‌آموزانی سر و کار داریم که فعالیت‌های کاری و تحصیلی خود را به تعویق می‌اندازند. نمونه بارز آن هم به تعویق انداختن مطالعه درس تا شب امتحان است. این در حالی‌ است که دانش‌آموز نسبت به داشتن امتحان در تاریخ مقرر و لزوم مطالعه برای آن کاملاً  آگاه است.

گاهی هم با معلمانی مواجه می‌شویم که این کوتاهی و تعلل را در اغلب تصمیمات آموزشی خود دارند؛ خواه تصمیم کوچک و نامهم باشد، خواه بزرگ و مهم.

در سطحی بالاتر، گاهی اوقات با مدیرانی آموزشی روبه‌رو می‌شویم که با وجود خبره‌بودن و آگاهی نسبت به اهمیت موضوع مورد تصمیم‌گیری، در اتخاذ تصمیم و شروع یا اتمام به موقع کار خود، تعلل می‌ورزند.

هر یک از این موارد، بنا به اهمیت موضوع و جایگاه فرد، ممکن است آسیب‌هایی به نظام آموزشی وارد کند. خیلی اوقات می‌بینیم افرادی لایق و خوب در انجام کارهای فردی و تیمی در مجموعه‌های خوش‌نام دچار ضعف‌اند و علت آن این روحیه اهمال‌کاری است. در مثال‌های قبل، با سه نوع پدیده اهمال‌کاری مواجه هستیم. در واقع نوعی تأخیر «آگاهانه و هدفمند» برای شروع، تکمیل و اتمام یک وظیفه یا فعالیت، در حالی که در زمان مقرر قادر به انجام آن بوده‌ایم.

با توجه به اینکه اهمال‌کاری موضوعی میان‌رشته‌ای و پیچیده است و شامل مؤلفه‌های شناختی، عاطفی و رفتاری می‌شود، و این پدیده در اغلب مجموعه‌های کاری شیوع روز‌افزون دارد، بررسی ابعاد گوناگون آن در فضای تعلیم‌و‌تربیت می‌تواند کلیدی باشد برای رشد بهره‌وری و خلاقیت در این فضا. در این زمینه، شناخت اهمال‌ از همه زوایا، بررسی علل به‌وجود آمدن آن، تأثیری که خانواده، معلم یا محیط آموزشی می‌تواند بر اهمال‌کاری بگذارد و نتایج ناشی از اهمال هر نقش در آینده فضای آموزشی، می‌تواند ما را در رسیدن به هدف کمک کند.

همچنین، در این بین، توجه به این سؤال که‌«آیا این اهمال‌ می‌تواند در شرایط خاص تأثیر مثبت تربیتی نیز داشته باشد»، می‌تواند پنجره‌ای جدید رو به این موضوع باز کند که بررسی آن مجالی دیگر می‌طلبد.


۷۴۴۸
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا،یادداشت سردبیر،اهمال،اهمال کاری،تعلیم و تربیت،امروز و فردا،فرید حداد عادل،
سمیرا سیار
۱۴۰۲/۰۸/۲۱
0
1
2

من تازه از این مطالب استفاده می کنم و چقدر برای من عالی بود

محمودزاده
۱۴۰۲/۰۸/۰۶
0
0
2

اهمال کاری یعنی عقب انداختن غیرضروری کارها، بدون این که ضرورتی در این به تعویق انداختن وجود داشته باشد.حالا اهمال کاری دارای ابعادی مختلف تربیتی ، آموزشی ، بعد اجتماعی و این اهمالکاری ممکن در خانواده باشد که بیشتر اوقات کودکان در آن است اتفاق بیفتد یا در محیط های آموزشی، پس باید مشخص شود اهمالکاری از کدام زاویه بررسی می شود.

حسن رضاپور
۱۴۰۲/۰۵/۲۱
0
2
2

معتقدم که ریشه ی اصلی خیلی از اهمال کاری ها در دانش آموزان مقطع ابتدایی ریشه در خانواده ی آنها درند .

جواد گلشن آبادی
۱۴۰۲/۰۳/۰۷
0
4
18

گاهی اوقات اهمال کاری به خاطر کمال گرایی رخ میدهد...

احد محمودی
۱۴۰۲/۰۳/۰۶
4
1
7

تأثیری که خانواده، معلم یا محیط آموزشی می‌تواند بر اهمال‌کاری بگذارد به طور مستقیم یا غیر مستقیم در روند تعلیم وتربیت دانش آموزان تاثیر می گذارد که آینده سازان کشور هستند.


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید