عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

سؤال کوچک اما مهم

  فایلهای مرتبط
سؤال کوچک اما مهم

بعد از  باران، وقتی  کرم‌ها از خاک بیرون می‌آیند، بعضی از بچه‌ها فقط نگاه‌ می‌کنند. (شاید حتّی نگاه هم نکنند  چون سرشان توی گوشی‌هایشان است!) ولی بعضی‌ها  هم  هستند که می‌پرسند: چرا ؟ چرا کرم‌ها از خاک‌بیرون‌ می‌آیند؟ و البته  خیلی زود یا با یک جواب هم قانع نمی‌شوند.

راستش را بخواهید هر چه که امروز  می‌دانیم، حتّی گوشی هوشمندی که توی دست شماست نتیجه‌ی سؤال‌های بی‌پایان همین بچه‌های ول نکن و قانع نشو است!  خب بیایید با یک سؤال و جواب  شروع کنیم.  سؤال را بخوانید.  شما درباره‌اش چه فکری می‌کنید؟ چه جوابی در ذهن شماست؟ حالا پاسخ را بخوانید و از این کشف‌های کوچک لذّت ببرید!

 

چرا ما رنگین کمان می بینیم؟

آب مایع است. یکی از شکل های ماده. امّا نور مایع، جامد یا گاز نیست. تا این جایش را همه می‌دانید. امّا به نظرتان ممکن است ماده با نور ترکیب شود؟ عجیب است نه؟ بیایید با یک ترکیب از نور و ماده آشنا شویم.

رنگین‌کمان ترکیبی از آب و نور خورشید است. کمی قبل از شروع باران، یا بعد از تمام شدنش میلیاردها قطره آب در هوا معلق است. نور خورشید یک رنگ نیست و از هفت رنگ تشکیل شده. وقتی نور خورشید به قطره‌های آب برخورد می‌کند، می‌شکند و به اصطلاح تجزیه می‌شود و ما همه‌ی رنگ‌های تشکیل‌دهنده‌ی آن را می‌بینیم. میلیون‌ها رنگ در نور سفید وجود دارد. امّا  چشم ما معمولاً فقط 7 تای آن را  تشخیص می‌دهد. قرمز- نارنجی - زرد- سبز- آبی - نیلی  - بنفش.

اگر تمام طیف‌های نوری با هم و همزمان منعکس شوند، رنگ سفید می‌بینیم. اگر همه‌ی نور مثل اسفنجی که آب را جذب می‌کند، جذب شود، آن وقت ما رنگ سیاه می‌بینیم. امّا وقتی نور پراکنده شود، ما رنگ‌های متفاوت مثل آبی و قرمز و ... را می‌بینیم.

اگر فرصتی پیش آمد و کنار یک آبشار یا فواره‌ی آب بودید، طوری بایستید که خورشید پشت سر شما باشد و سعی کنید لابه‌لای قطره‌های آب، رنگین کمان زیبا را پیدا کنید.

 

تجربه‌ی ساختن یک رنگین کمان
مواد لازم:

- یک لیوان پر از آب

- یک برگ کاغذ

- مداد شمعی

1. لیوان آب را کنار پنجره قرار دهید طوری که نور به آن بتابد.

2. کاغذ را زیر پنجره و پایین‌تر از لیوان آب قرار دهید.

3. لیوان آب و کاغذ سفید را آنقدر جا به جا کنید تا بالاخره رنگین‌کمان را ببینید.

با مداد شمعی روی کاغذ همان رنگی را که می‌بیند، رنگ آمیزی کنید.

 

- ترجمه از کتاب: اوّلین کتاب بزرگ درباره‌ی چراها

 


۳۸۳
کلیدواژه (keyword): رشد دانش آموز،علمی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید