عکس رهبر جدید

گلخانه کاغذی

  فایلهای مرتبط
گلخانه کاغذی
دبستان «یازیبلاغی‌سرا» مدرسه‌ای دولتی است که در منطقه‌ی سرا و ترجان روستای یازیبلاغی شهر سقز در استان کردستان قرار دارد و خانم آراسته کریمیان مدیر آن است. مدرسه ۵۶ دانش‌آموز دارد. خانم‌ها شیوا گوران (آموزگار پایه‌های دوم و پنجم)، شنو عزیزی (پایه‌های اول و سوم) آموزگاران این مدرسه هستند.

عید است و وقت کاشتن؛ وقت رویش و سرسبزی.

در درس 11( بکارید و ببینید) از کتاب علوم پایه‌ی سوم ابتدایی، دانش‌آموزان با چگونگی کاشت دانه‌ها در خاک آشنا می‌شوند. اما متأسفانه آن‌ها مرحله‌های شکافته‌شدن پوسته‌ی دانه، جوانه‌زدن و رشد انواع ریشه‌های راست و افشان را که از مباحث اساسی این درس است، نمی‌بینند؛ چون درون خاک پنهان است و قابل مشاهده‌ی مستقیم نیست. اما با ساخت گلخانه‌ی کاغذی، با حذف خاک از محیط، دانش‌آموزان می‌توانند به راحتی انواع ریشه‌های افشان و راست گیاهان را ببینند و نوع دانه و ریشه‌ی مربوط به آن را تشخیص بدهند. همچنین، برای دیدن ریشه‌ها، دیگر مجبور نیستند گیاهان را بچینند و به طبیعت آسیب برسانند. وقتی خود دانش‌آموزان گلخانه‌ی کاغذی(فعالیت دست‌ورزی) می‌سازند، با آن ارتباط بیشتری می‌گیرند و یادگیری تجربی و معنادارتر خواهد شد.  از مهم‌ترین مزیت‌های ساخت محیط گلخانه‌ای، استفاده از وسایل ساده، کم‌هزینه و دورریختنی نظیر بطری پلاستیکی شفاف، روزنامه‌ی باطله، اسفنج، پنبه، دانه، قیچی، پرگار یا وسیله‌ی نوک تیز، چسب نواری بزرگ و آب است.

این طرح در سال تحصیلی 1400-1399برای دانش‌آموزان پایه‌ی سوم مدرسه‌ی ما به کار گرفته شد و آن‌ها با توجه به دانه‌ها، چگونگی انواع ریشه‌های مربوط به هر دانه را به‌راحتی یاد گرفتند.

برای آنکه با مراحل کار بهتر آشنا شوید، فیلم آن را تهیه کرده‌ایم. اینجا کلیک کنید و با ما همراه شوید.


 
۳۲۰
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی،تجربه ها، گلخانه کاغذی،دبستان یازیبلاغی سرا،آراسته کریمیان،شنو عزیزی،شیوا گوران،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید