عکس رهبر جدید

روزهای برنامه‌ریزی

  فایلهای مرتبط
روزهای برنامه‌ریزی
در واپسین روزهای باقی‌مانده از سال تحصیلی ۱۴۰۰ مهم‌ترین دغدغه‌ی معلمان و دانش‌آموزان آمادگی برای امتحانات آخر سال است. به همین دلیل معلمان با برنامه‌ریزی منسجم و دقیق، از زمان باقی‌مانده استفاده می‌کنند تا به‌طور کامل مباحث درسی را همراه دانش‌آموزان مرور کنند و به سؤال‌های آن‌ها پاسخ دهند و مشکلات آن‌ها را برطرف کنند. یکی از اقدام‌های آموزگاران در این زمینه، مروری بر کتاب «راهنمای ارزشیابی توصیفی در دوره ی ابتدایی» است. متن کامل این کتاب در قالب پی‌دی‌اف با اسکن رمزینه‌ی همین صفحه قابل دسترس است.

تقسیم‌بندی آموخته‌ها

تقسیم‌بندی مطالب کتاب بین دانش‌آموزان نیز دیگر فعالیت مفیدی است که آموزگار می‌تواند انجام دهد. به این ترتیب، معلم از بچه‌ها می‌خواهد هرکدام بخش مربوط به خود را برای دوستانشان دوباره تدریس کنند و نکته‌های مهم آن قسمت را با نمودار، نقاشی یا هر روشی که در دسترسشان است، برجسته کنند و با هم‌کلاسی‌هایشان به اشتراک بگذارند. این مرور فعال و جمعیِ دانش‌آموزان باعث می‌شود مطالب کتاب درسی را به‌خوبی یاد بگیرند و فقط حفظ نکنند.

 

تهیه‌ی جدول برنامه‌ریزی امتحانات

تهیه‌ی جدول یا برنامه‌ی مدون درسی راهی است که مرور و بازخوانی درس را راحت‌تر و منظم‌تر می‌کند. خوب است معلمان گرامی با درنظرگرفتن وضعیت کلاس و حجم درس، برنامه‌ا‌ی درسی تهیه کنند. این برنامه را در اختیار دانش‌آموزان بگذارند و نمونه‌ای از آن را نیز بر دیوار کلاس نصب کنند و با استفاده از آن کلاس را پیش ببرند. این روش، با توجه به فاصله‌ی زمانی کوتاهی که از بعد از عید تا شروع امتحانات وجود دارد، به دانش‌آموزان کمک می‌کند بدون کمبود وقت تمام درس‌ها را مرور کنند و حتی فرصت کافی برای رفع اشکال نیز داشته باشند.

 

برگزاری آزمون‌های کوچک

یکی از برنامه‌هایی که خوب است معلمان برای مرور و بازخوانی درس‌ها در نظر بگیرند، برگزاری آزمون‌های کوچک و دوره‌ای در ایام منتهی به امتحانات نیم‌سال دوم است. این کار علاوه بر اینکه بچه‌ها را در وضعیت مشابه امتحان قرار می‌دهد و تمرینی است برای مقابله با استرس‌های ناشی از امتحان، راه‌حلی نیز برای شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان و برطرف‌کردن آن‌هاست.

 

ثبت خاطرات خوش برای روزهای آخر

فقط به فکر امتحان نباشید. بعد از پشت‌سرگذاشتن روزهای مرور و آزمون، خوب است روزی به‌یادماندنی را در کلاس رقم بزنیم. در این روز خاص که به‌نوعی جشن پایان سال تحصیلی هم محسوب می‌شود، برنامه‌های مفرحی را در نظر بگیرید و کاری کنید بچه‌ها بدون کتاب و فارغ از استرس امتحان، فقط روز شادی را سپری کنند. از آن‌ها بخواهید خوراکی و اسباب‌بازی مورد علاقه‌شان را به کلاس بیاورند. برای این روز انواع بازی‌های گروهی و پخش موسیقی محلی را در نظر بگیرید و با گرفتن عکس یادگاری جشن پایان سال خود را کامل کنید.

 

دعوت به آرامش در روزهای پر تپش امتحان!

بالاخره پس از یک سال تحصیلی پر از فرازوفرود نوبت به روزهای امتحان رسیده است. بچه‌ها را به آرامش دعوت کنید. از آن‌ها بخواهید استراحت کافی داشته باشند. به‌خوبی غذا بخورند و با توکل به خدا و اعتماد به دانسته‌هایشان در امتحان شرکت کنند. ممکن است بخشی از این امتحان‌ها به‌صورت حضوری و بخشی از آن‌ها مجازی برگزار شود. درباره‌ی کیفیت و مقرراتی که دانش‌آموزان باید در طول امتحان رعایت کنند، به‌خصوص امتحان مجازی، به آن‌ها توضیح بدهید. در ساعت‌های برگزاری امتحانِ حضوری با لبخند خود، و پیش از شروع امتحان مجازی با بیان جملات دلگرم‌کننده، به آن‌ها آرامش و قوت قلب بدهید.

 

یک کتاب مفید در این باره: 501 نکته برای معلمان

این کتاب حاصل تجربه‌ی نویسنده‌ای است که در حدود 40 سال با دانش‌آموزان بسیاری سر و کار داشته است. نویسنده نکاتی مهم و کلیدی را برای آموزگاران بیان می‌کند.

گزیده ای از کتاب

در روز آخر مدرسه با شتاب از در خارج نشوید. برای اندیشیدن در مورد سالی که گذشت، مکث کنید. چه چیزی مؤثر بود؟ چه چیزی مؤثر نبود؟ سال بعد چه کاری را به شکل دیگری انجام خواهید داد؟

تعمق اندک در خاموشی، نقطه‌ی پایان سال تحصیلی است که روح شما را برای تابستان آزاد می‌کند و شما برای آغازی دوباره و سریع در پاییز آماده می‌شوید.

خدا را شاکر باشید که معلم هستید از این بهتر نمی‌شود. این مهم‌ترین سپاسگزاری است که می‌توانید به درگاه خدا داشته باشید.


۲۷۱
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی،فوت و فن،روزهای برنامه ریزی،عاطفه فرهادی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید