عکس رهبر جدید

آزمایشگاه مجازی فت

آزمایشگاه مجازی فت
با توجه به شیوع کرونا، فضای مجازی و آموزش در بستر آن بسیار گسترش پیدا کرده است و همین موضوع باعث شد ما در این شماره مجله یکی از جذاب‌ترین و بهترین نرم‌افزارهای شبیه‌سازی آزمایش‌های علوم را خدمتتان معرفی کنیم.

برنامه کاربردی و وبگاه فت شبیه‌سازی‌های سرگرم‌کننده، تعاملی و مبتنی بر تحقیق را به‌طور رایگان ارائه می‌کند. باور داریم که نتایج مبتنی بر تحقیق ما که ترکیب دستاوردهای تحقیقات پیشین و آزمایش‌هاست، دانش‌آموزان را قادر می‌سازد بین پدیده‌های زندگی روزمره و علم مبتنی بر آن ارتباط به وجود آورند. این کار درک آن‌ها را از زندگی فیزیکی عمیق‌تر می‌کند.

به منظور کمک به دانش‌آموزان برای درک تصویری مفهوم‌ها، شبیه‌سازی‌های فت با استفاده از تصو‌یرها و کنترل‌های حسی، مانند مهارت «کلیک کن و جابه‌جا کن» و کلیدها، چیزهایی را که برای چشم انسان قابل‌دیدن نیستند، به تصویر می‌کشند. برای تشویق هر چه ‌بهتر کشف کمی مفهوم‌ها، شبیه‌سازی‌ها ابزارهای اندازه‌گیری از جمله خط‌کش، کرنومتر، ولت‌متر و دماسنج را در اختیار کاربران می‌گذارند. هم‌زمان با استفاده کاربر از این ابزارهای تعاملی، پاسخ‌ها فوراً به تصویر کشیده می‌شوند. بنابراین رابطه علت و معلول به‌طور مؤثر به تصویر در‌می‌آید و همین‌طور نمایشی از ارتباط‌های چندجانبه (حرکت جسم‌ها، نمودارها، بازخوانی عددها و غیره) نمودار می‌شود

برای اطمینان از تأثیر و کاربردی‌بودن، تمام شبیه‌سازی‌ها کاملاً آزموده و ارزیابی می‌شوند. این آزمایش‌ها شامل گفت‌وگوهای دانش‌آموزان، استفاده واقعی از شبیه‌سازی‌ها در شرایط متفاوت از جمله تدریس، کار گروهی، تکلیف درسی و کار در آزمایشگاه است. نظام رتبه‌بندی فت نشانگر سطح آزمایش‌های تکمیل‌شده روی هر شبیه‌سازی است.

تمام شبیه‌سازی‌های فت به‌رایگان از طریق تارنمای فت در دسترس هستند، به‌آسانی قابل‌ استفاده‌اند و می‌توان از آن‌ها در کلاس درس استفاده کرد. آن‌ها توسط «جاوا» و «فلش» طراحی ‌شده‌اند و با مرورگری که فلش و جاوا روی آن نصب‌ شده‌اند،  قابل ‌اجرا هستند.

محیط شبیه‌سازی‌های آن، محیطی جذاب و سرگرم‌کننده برای دانش‌آموزان است. در طراحی این سایت از شکل‌ها، نمودارها و تصاویر با ویژگی‌های بصری چشم‌نواز استفاده‌شده است. با این‌حال، ویژگی بصری‌‌بودن این ابزار، علاوه بر اینکه  محیط یادگیری جذاب و سرگرم‌کننده‌ای را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند، می‌تواند فرایند یادگیری آنان  را هم تسهیل کند. چراکه در بسیاری از مباحث علوم، برای مثال فیزیک و شیمی، لازم است که معلمان با ترسیم شکل‌ها و نمودارها به دانش‌آموزان در یادگیری مباحث درسی کمک کنند که این امر می‌تواند به‌صرف وقت بسیار منجر شود؛ درحالی‌که به کمک شبیه‌سازی‌های نرم‌افزار می‌توان سرعت یاددهی- یادگیری را افزایش داد. علاوه بر آن معلمان بهتر می‌توانند آنچه را مورد نظرشان است ترسیم کنند.

برای دسترسی به این شبیه‌سازی‌ها می‌توانید به وبگاه اصلی آن (https://phet.colorado.edu/) مراجعه کنید. البته نسخه فارسی این ابزار هم به نشانی:  https://phet.colorado.edu/fa/ در دسترس است. همچنین شبیه‌سازی‌های بسیاری به زبان فارسی موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.

 

منبع
https://phet.colorado.edu/

۲۶۰
کلیدواژه (keyword): رشد جوان،پیشنهادهای ماه،نرم افزارهای شبیه سازی آزمایش های علوم،برنامه کاربردی و وبگاه فت،آزمایشگاه مجازی فت،یاسین حیات ابدی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید