عکس رهبر جدید

مسابقه‌های روباتیک

مسابقه‌های روباتیک

شاید در آینده‌ای نزدیک شـاهد هواپیماهای مسافربری بدون خلبان شویم. یا خودروهایی که بدون راننده حرکت می‌کنند. سالیان سال است که روبات‌ها در کارخانه‌های خط تولید محصولات گوناگون مشغول کـار هستند و در مأموریت‌های فضایی به فضـانوردان کمک می‌کنند. فناوری طراحی و ساخت روبات‌ها روزبه‌روز ابعاد گسترده‌‌تری پیدا می‌کند. اما  اینجا می‌خواهیم درباره  مسابقه‌های روباتیک که در سطح جهانی برگزار می‌شوند صحبت کنیم.

هر سال در گوشه و کنار جهان، از جمله کشور خودمان، انواع مسابقه‌های روباتیک در سطح‌های متفاوت دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار مـی‌شوند و ایران نیز علاوه بر شرکت در این مسابقه‌ها، هر از گاهی میزبانی این مسابقه‌ها را به عهده می‌گیرد.

نخستین مسابقه روباتیک در سال 1989 در آمریکا بین چند روبات دست‌ساز برگزار شد و این روبات‌ها در مبارزه‌ای تن‌به‌تن رقابت کردند. این مسابقه سبب شروع مسابقه‌های روباتیک در سایر مناطق جهان شد. اکنون دبیرستان‌ها،‌ دانشگاه‌ها و باشگاه‌های گوناگون تیم‌های روباتیک دارند و برخی از سازمان‌ها میزبانی این مسابقه‌ها را بر عهده دارند.

«کمیته  ملی روباتیک جمهوری اسلامی ایران» (فیرا) در سال 1392 به‌صورت رسمی تشکیل شد. این کمیته با همکاری «فدراسیون جهانی روباتیک» امیدوار است که به جوانان برای درک بهتر مفاهیم علمی و سیر تکاملی این فناوری کمک کند تا در نهایت به افزایش مهارت‌های علمی و مهندسی در حوزه  طراحی و ساخت روبات‌های پیشرفته منجر می‌شود. در این مسابقه‌ها صرفاً بردوباخت مطرح نیست، چرا که خلاقیت سازندگان روبات‌ها نیز ارزیابی می‌شود و چه بسا که الهام‌بخش دانشمندان و مهندسانی ‌شوند که می‌توانند طراحی‌های نوینی در عرصه  ساخت انواع روبات‌ها ارائه دهند.

در مسابقه‌های روباتیک انواع لیگ‌های ورزشی شرکت می‌کنند. روبوکاپ یکی از مشهورترین این مسابقه‌هاست که عمدتاً حوزه فوتبال را شامل می‌شود. اما لیگ‌های مسابقه‌های روباتیک امدادرسانی و نجات، روبات‌های چالشی، روبات‌های پرنده، سرعتی چرخ‌دار، جنگنده هوشمند، امداد و مدیریت بحران، مأموریت‌های خطرناک، روبات‌های انسان‌نما، و روبات‌های زیرآب‌نورد از دیگر انواع رشته‌های ورزشی مربوط به مسابقه‌های روباتیک هستند.

 

منابع
1. روبات‌ها در پزشکی و علوم، ترجمه مجید عمیق، محراب قلم، 1390.
2. مسابقات روبات‌ها، ترجمه مجید عمیق، به نشر، 1393.


۳۶۳
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان،شگفتی ها،کمیته ملی روباتیک جمهوری اسلامی ایران،فیرا، فدراسیون جهانی روباتیک،روبوکاپ،مسابقه های روباتیک امدادرسانی و نجات،روبات های چالشی،روبات های پرنده،سرعتی چرخ دار،جنگنده هوشمند،امداد و مدیریت بحران،مأموریت های خطرناک،روبات های انسان ن
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید