عکس رهبر جدید

معلمی و نویسندگی

  فایلهای مرتبط
معلمی و نویسندگی
جهانش را با کلمه و صدای معلم شناخته است. معتقد است، روستایی که کودکی‌اش در آن گذشته است، نقش مهمی در خیال‌پردازی‌هایش داشته است. بزرگ‌ترین آرزویش در ۱۴ سالگی سفر به کشورهای گوناگون و آشنایی با فرهنگ ملل بوده است. مهم‌ترین ویژگی‌اش را داشتن استقلال فکری و روحیه‌ای حساس و آرام می‌داند، اما به شوخی می‌گوید «مثل ماهیِ ماه تولدم، شیشه‌ای هستم زلال و ترسناک». شب‌ها هنوز رؤیا می‌بافد و کلمه‌ها برایش ثروت محسوب می‌شوند. معلمی و نویسندگی را مانند دو عاشقی می‌داند که از یکدیگر خسته نمی‌شوند.

سمیه آذریان سوسهاب معلم ورزش مدرسههای دورههای گوناگون شهر کوثر از توابع اردبیل است. او در سومین سال خدمتش کتابهای مفاهیم پایه و استراتژیک شطرنج، تغییرپذیری ضربان قلب و فعالیت ورزشی، سندرمهای افت فشارخون در بیماران سالمند را در حوزه تخصصی خود، یعنی فیزیولوژی ورزشی، نوشته است. سمیه آذریان 32 سال دارد و در حال حاضر دانشجوی دوره دکترای فیزیولوژی ورزشی در گرایش قلب و عروق است.

با این معلم جوان و نویسنده گفتوگو کردهایم.

 

نویسندگی بر شغل شما چه اثری گذاشت؟

معلمی و نویسندگی شبیه دو عاشقاند که از هم خسته نمیشوند و اگر مانعی سر راه باهمبودنشان باشد، کوهها را  و دریاها را خواهند شکافت، اما از عشق روی بر نخواهند گرداند. بدون شک تعلیم فارغ از نگارش نیست.

 

تفاوت معلمی که مینویسد و معلمی که این مهارت را ندارد در چیست؟

کلمات ثروتاند؛ من جهان را با شنیدن شناختم؛ با شنیدن دیکته گفتن صدای معلم. فهمیدم که کلمه معجزه میکند و شفا میبخشد. معلمی که مینویسد، به کلمات عشق میدهد و روحیه جستوجوگری دارد. معلمی که مینویسد، اندیشه پویاتر دارد.

 

چه مؤلفههایی در نویسنده شدن شما اثر داشتند؟

در درجه اول باید دل به نوشتن داد. من در این مسیر گاهی ماجراجو بودم و گاهی برای بیان واقعیت و ابراز اندیشههایم که به نظرم جوهره نوشتن است، سرکشی کردم.

 

چگونه میتوان خلاقیت را در دانشآموزان تقویت کرد؟

معاشرت نزدیک با دانشآموزان و برقراری ارتباط کلامی با آنها باعث میشود یاد بگیرند چگونه احساساتشان را بیان کنند. در گام بعدی، دادن آزادی عمل و به چالشکشیدن دانشآموز است که با بحث و بررسی در مورد موضوع خاصی به آنها اجازه میدهد آزادی عمل داشته باشند. این موارد یعنی آزادی عمل، بیان احساسات و افکار، از مؤلفههای اصلی پرورش خلاقیت در دانشآموزان هستند.

 

چگونه میتوان حس ارزشمندی و خودباوری را در دانشآموزان تقویت کرد؟

تقویت حس ارزشمندی در دانشآموزان نیازمند این است که آنها را به مشارکت در بحثها ترغیب کرد تا بهراحتی اندیشههایشان را ابراز کنند و با ارائه راهنمایی درست و رفع ایرادهایشان از طریق مطالعه بیشتر حس جستوجوگری در آنها بیدار شود و بتوانند بدون هیچ ترسی همفکری و در مباحث اظهار نظر کنند.

۳۲۴
کلیدواژه (keyword): رشد معلم، گفت‌وگو
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید