عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آشنایی با دراپ باکس

  فایلهای مرتبط
آشنایی با دراپ باکس
در ایـن روزهـای کرونایـی که معلمان به آمـوزش‌های مجازی مشغول هستند، یکی از مشکلات اصلی و دست و پاگیر، مدیریت ‌پرونده‌ (فایل)های تدریس و درسی کلاس است که عموماً تمامی معلمان با این چالش، یعنی فضای لازم برای ذخیره‌سازی، مواجه شده‌اند. در این مقاله نرم‌افزار دراپ‌باکس معرفی و نحوه صحیح استفاده از آن، برای غلبه بر این مشکل، آموزش داده شده است.

دراپ‌‌باکس1 چیست؟

دراپ‌باکس یک سرویس میزبان پرونده‌ (فایل) تحت وب و در واقع فضایی ابری است که به کاربر اجازه می‌دهد به‌جای رایانه یا انواع حافظه وسایل الکترونیکی، ‌پرونده‌ (فایل) های خود از قبیل سند، موزیک، فیلم و عکس را در اینترنت ذخیره کند تا هـر زمـانی که بخواهد، قابل دسترس باشد. برای استفاده از دراپ‌باکس کافـی است به اینترنت دسترسی داشت.

به‌طور مشخص، دراپ‌باکس برای کاربرانش دو گیگابایت حافظه رایگان در نظر گرفتـه، ولی اگر کاربر فضایی بیشتر از دو گیگ احتیاج داشتـه باشـد، باید نسخه پولـی آن را فعال کند. در نسخه پولی تا دو ترابایت حافظه در اختیـار کاربر قرار می‌گیرد. امکانات دیگری در زمینه مدیریت پرونده‌ (فایل)  نیز اضافه می‌شوند که در نسخه رایگان وجود ندارند؛ هر چند برای ذخیره ‌پرونده‌ (فایل) های هر معلم، همان دو گیگ می‌تواند مناسب باشد.

 

به این دلایل می‌توانیم از دراپ‌باکس استفاده کنیم:

- فعالیت در محیط ویندوز بدون درگیرکردن سیستم؛

- به‌روزرسانی خودکار ‌پرونده‌ (فایل) های ذخیره‌شده؛

- قابلیت تعیین میزان دسترسی افراد به ‌پرونده‌ (فایل) ها؛

- امنیت بالا؛

- صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و چاپ؛

- اشتراک‌گذاری فایل‌ها؛

 

روش استفاده از دراپ‌باکس

برای ثبت‌نام در دراپ‌باکس از سه طریق می‌توان عمل کرد: وبگاه (سـایت)، نرم‌افزار دراپ‌باکس روی ویندوز و نرم‌افزار دراپ‌باکس در گوشی همراه.

 

روش استفاده از دراپ‌باکس در سایت

در صورتـی که برای اولین بار قصد استفاده از دراپ‌باکس را دارید، باید برای خود یک حساب کاربری جدید ایجاد کنید. برای این کار بایـد وارد وبگاه (سـایت) dropbox.com شـوید. از سمت راست صفحه اصلی، مشخصات خود (نام، نام خانوادگی، رایانامه (ایمیـل) و رمـز عبور) را وارد و روی Sign up کلیک کنید.

در صفحه بعد از شما سؤال خواهد شد قصد دارید به‌صورت تیمی یا فردی با دراپ‌باکس کار کنید؟ روی As an individual، یعنی فردی، کلیک کنید.

در سؤال بعدی از شما خواهد پرسید آیا بیشتر از دو گیگابایت فضا احتیاج دارید؟ روی Not now کلیک کنید.

در سؤال بعدی از شما می‌پرسد برای شما سفارشی‌کردن حساب کاربری‌تان مهم است یا خیر؟ روی  it's not very important کلیک کنید.

 

روش استفاده از دراپ‌باکس نسخه موبایل

ابتدا باید برنامه دراپ‌باکس را بارگیری کنید و روی Install ضربه بزنید. به‌طور مستقیم وارد صفحه Home خواهید شد. در این صفحه کلیه  ‌پرونده‌ (فایل) ها قابل مشاهده هستند. در بعضی گوشی‌ها قسمت Home با عنوان Recent نمایش داده می‌شود که به هر حال همان کارایی را دارد.

از نوار سمت چپ صفحه وارد قسمت Files شوید و بعد گزینه + را از پاییـن سمـت راسـت بزنیـد و از بیـن Upload photos or videos و Upload files، بسته به نیازتان، یکی را انتخاب کنید. مثلاً با فشردن Upload files دوباره نواری برای شما باز می‌شود تا منبع پرونده‌تان (فایلتان) را راحت‌تر پیدا کنید. بعد از انتخاب، پرونده‌ (فایل) به‌صورت شکل زیر شروع به بارگیری می‌کند.

بعـد از بارگـذاری‌ کامل مـی‌توانید با خیال راحت پرونده‌ (فایل) اصلی را از حافظه گوشی‌تان پاک کـنید، چرا که در دراپ‌باکس آن را دارید.

 

نحوه به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها در اندروید

برای اشتراک‌گذاری ‌پرونده‌ (فایل) ها باید این مراحل را طی کنید:

- گزینه + را انتخـاب کنید و مانند مرحله قبل پرونده‌ (فایل) موردنظر را بعد از پیداکردن انتخاب کنید.

- در مرحلـه بعد، از قسمت دسته‌بندی پایین سمت راست گزینه share را انتخاب کنید.

- صفحه‌ای باز می‌شود که در باکس اول باید رایانامه (ایمیل) فرد موردنظر را وارد کنید و در باکس پایین آن پیامی را که می‌خواهید طرف مقابل ببیند،  بنویسید.

 

چگونگی دریافت ‌‌پرونده‌ (فایل) ها در دراپ‌باکس

دراپ‌باکس علاوه بر ایجاد قابلیت به‌اشتراک‌گذاری ‌‌پرونده‌ (فایل) ها، امکان دریافت ‌پرونده‌ (فایل) ها از کاربران را نیز فراهم کرده است. حتی کاربرانی که حساب کاربری دراپ‌باکس ندارند نیز می‌توانند فایل‌هایشان را برای کاربران این سرویس بفرستند. این ویژگی می‌تواند برای جمع‌آوری تصویرهایی که مردم از رویدادهای بزرگ ثبت کرده‌اند، جمع‌آوری مدارک و سایر موارد این‌چنینی مفید و کاربردی باشد.

برای استفاده از این ویژگی، چند مرحله را دنبال کنید.

۱. گزینه File requests را از سربرگ File انتخاب کنید.

۲. روی گزینه Create a file request کلیک کنید.

۳. در صفحه بعد این موارد را مشخص کنید:

- عنوان سند

- پوشه‌ای که می‌خواهید پرونده‌ (فایل) در آن ذخیره شود.

- حداکثر مهلت دریافت پرونده‌ (فایل)

۴. پس از انجام تنظیمات، دکمه Next را بزنید.

۵. پیوندی (لینکی) در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید آن را کپی کنید و در فضای وب (مثلاً شبکه‌های اجتماعی) با افراد به اشتراک بگذارید. در صورت واردکردن آدرس رایانامه، پیوند به‌صورت خودکار برایتان ارسال می‌شود.

۶. با انتخاب گزینه Done فرایند درخواست دریافت پرونده‌ (فایل) را کامل کنید.

 

جمع‌بندی و مراقبت‌ها

دراپ‌باکس یکـی از محبوب‌ترین سرویس‌های ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی رایگان در سرتاسر جهان است که با استفاده از آن می‌توانید ‌پرونده‌ (فایل) های ضروری و اسنادی را که روی سیستمتان دارید، در آن ذخیره و در موقعیت‌های لازم، فقط با اینترنت، به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. سعی کنید از ذخیره ‌پرونده‌ (فایل) های حساس و محرمانه در آن خودداری کنید، چرا که در دسترس‌‌بودن آن‌ها در همه سیستم‌ها و احتمال کوچک‌ترین فراموش‌کاری امنیتی، ممکن است برایتان دردسرساز باشد.

 

پی‌نوشت‌ها
1. Dropbox


۴۴۳
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی،کاربرد فناوری آموزشی،دراپ باکس،فضای ابری،ذخیره سازی،انتقال فایل،Dropbox،آشنایی با دراپ باکس،ذخیره فایل ها،مهدی کماسی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید