همانطور که میدانید و بهصورت عملی در کتابهای درسی ریاضی با آن مواجه هستید، آموزش ریاضی تا حد زیادی مبتنی بر رویکرد آموزش از طریق حل مسئله است. این رویکرد بر فعالیت دانشآموزان و سپردن مسئولیت یادگیری به آنها و افزایش نقش راهنمایی و نظارتی معلم تأکید دارد.
در این رویکرد بر موارد زیر نیز تأکید میشود:
1. تسلط دانشآموزان بر فرایند خودیادگیری و خودارزیابی؛
2. توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان در یادگیری و سبکهای متفاوت شناختی؛
3. استفاده بهینه از زمان و مکان در آموزش با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
4. کار گروهی و همکاری دانشآموزان در کلاس درس.
دبیران محترم و آگاه از این رویکرد شما، نخست مطابق با کتاب درسی، برای آموزش مفاهیم ریاضی و مطالب درسی، از یک یا چند سؤال مرحلهای (فعالیت) استفاده کرده و با ایجاد یک چالش ذهنی شما را به سمت یادگیری آن مفهوم رهنمون میشوند تا جایی که خودتان در ساختن و یادگیری آن مفهوم سهیم شوید و به آن دست پیدا کنید. مطمئناً این یادگیری از ماندگاری بیشتری برخوردار است. سرانجام نیز از طریق کاردرکلاسها و بهصورت کار گروهی در کلاس، به تثبیت، تعمیق و گاهی تعمیم آن مفهوم میپردازید و دبیر محترم در کلاس با راهنمایی و نظارت بر کار گروهی شما، هدفهای موردنظر از طرح کار در کلاس را محقق و نکات مهم را گوشزد میکند و با ذکر مثالهایی به درک و فهم عمیق شما از آن مفهوم ریاضی کمک خواهد کرد.
شما با حل تمرینهای مربوط به آن مبحث که در انتهای درس قرار دارد، به میزان درک، فهم و یادگیری خودتان (خودارزیابی) پی خواهید برد. همچنین دبیر محترم با بررسی چگونگی حل تمرینها، به میزان یادگیری شما پی میبرد و نیز درمییابد که روی چه بخشهایی و چه مطالبی باید بیشتر تکیه کند و تمرین بیشتری برای شما آماده سازد.
انشاءالله با تمرکز و توجه بیشتر در کلاسهای درس ریاضی حاضر شوید و تمامی مرحلههای ذکر شده را بهدقت طی کنید تا مفاهیم ریاضی و مطالب تدریسشده را در سطح عالی یاد بگیرید.
موفق و پیروز باشید.