عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

زنگ آتش‌نشانی

  فایلهای مرتبط
زنگ آتش‌نشانی
خیلی وقت‌ها به‌دلیل بی‌احتیاطی و نداشتن آگاهی، اتّفاق‌هایی در اطراف ما می‌افتد که قابل جبران نیستند. مثلاً بعضی وقت‌ها یک بی‌احتیاطی‌ و آتش‌سوزی‌ کوچک در خانه به یک آتش‌سوزی بزرگ تبدیل می‌شود. اوّل از همه باید تمام تلاشمان را بکنیم که تا جای ممکن، حادثه‌ای اتّفاق نیفتد و اگر هم اتّفاقی افتاد، باید به شکل درست با آن برخورد کنیم. خب، حتماً می‌پرسید از کجا باید بدانیم چه کاری درست است؟ پاسخ به این سؤال را آقای سعید کمانی می‌دهد. احتمالاً آقای کمانی را بشناسید، همان آتش‌نشانی که درآتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به بالای نردبان بلندی رفته بود و شجاعانه برای نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کرد. او سال‌هاست در شبکه‌های اجتماعی مطالب آموزشی مهمی را به مردم یاد می‌دهد.

اوّل از همه بگویید که قبل از آتش‌‌سوزی بچه‌‌‌ها باید به چه نکاتی توجه کنند؟

بچه‌ها باید از والدین بخواهند که جای جعبه‌ی برق و شیر اصلی گاز را به آن‌ها نشان بدهند و نحوه‌ی قطع کردنشان را یاد بگیرند. البتّه اگر قدّشان می‌رسد و بنا بر هر دلیل تنها بودند این کار را انجام بدهند. در غیر این صورت، در زمان آتش‌سوزی نباید خودشان به تنهایی این کارها را بکنند، چون می‌تواند برایشان خطرناک شود. اگر بنابر هر دلیل آتش‌سوزی خیلی کوچکی اتّفاق افتاد و کسی هم در خانه نبود، درصورتی‌که توانایی بستن شیر اصلی گاز و قطع برق اصلی را داشتند، خیلی سریع این کار را انجام بدهند و بعد با آتش‌نشانی که شماره آن 125 است، تماس بگیرند.

والدین باید یک کپسول آتش‌نشانی کوچک با وزن 2 کیلوگرم در خانه نگه‌دارند تا بچه‌ها هم امکان یادگیری و استفاده از آن را داشته باشند. البتّه استفاده از این کپسول آتش‌نشانی، فقط باید در ابتدای آتش‌سوزی با حجم خیلی کم آتش باشد. بچه‌ها به‌هیچ‌عنوان نباید خودشان را درگیر آتش‌سوزی‌هایی با حجم زیاد کنند و مدّت زیادی ماندن در محل آتش‌سوزی، به آن‌ها توصیه نمی‌شود. خاموش کردن کپسول گاز یا جابه‌جایی آن نیز نباید توسط فردی که آموزش ندیده انجام شود.



خب اگر حجم آتش زیاد بود، باید چه کار کنند؟

باید خیلی سریع از خانه خارج شوند و از هر اتاقی که بیرون می‌روند، در آن را حتماً ببندند. چون بستن هر در باعث می‌شود که سرعت انتشار آتش حدود 5 دقیقه کم شود. بعد از خارج شدن از خانه، سریع با آتش‌نشانی تماس بگیرند و به یک بزرگ‌تر هم اطلاع بدهند.



اگر بچه‌ها در آشپزخانه کاری انجام بدهند، به چه چیزهایی دقت کنند؟

استفاده از اجاق‌گاز در آشپزخانه، باید زیرنظر یک بزرگ‌تر باشد و کار با وسایل خطرناک اصلاً توصیه نمی‌شود. اگر بنابر هر دلیل خواستند غذا گرم کنند تا جای ممکن از شعله‌های ردیف عقبی اجاق‌گاز استفاده کنند. اگر ماهی‌تابه را روی شعله‌ی جلویی گاز گذاشتند، دسته آن را به‌طرف بیرون نگذارند که با برخورد دست یا بدنشان، ظرف داغ روی آن‌ها برنگردد. اگر روغن بیش‌ازحد داغ شده باشد و بخواهند داخل آن غذا درست کنند، احتمال اینکه آتش بگیرد زیاد است. بنابراین در صورت بی‌احتیاطی و آتش گرفتن ظرف داغ، نباید آن را زیر آب ببرند، چون انجام این کار خطرناک است. به‌جای آن اوّل باید شعله‌ی گاز را خاموش کرده و بعد ظرف را روی شعله‌ی دیگری که خاموش است، بگذارند. البتّه جابه‌جایی ظرف تنها زمانی باید انجام شود که وزن ظرف زیاد نباشد و بتوانند ظرف را جابه‌جا کنند. اگر نتوانستند یک در روی ظرف بگذارند. اگر ظرف سنگین بود و در ظرف هم در دسترس نبود یا آتش آن‌قدر زیاد بود که ترسیدند، فقط شعله را خاموش‌ کنند و دور بایستند تا آرام‌آرام خاموش شود. مراقب باشند چیزهایی که سریع آتش می‌گیرند، مثل دستگیره یا کاغذ یا پرده نزدیک شعله نباشد.



برای پیشگیری از آتش‌سوزی، چه کارهای دیگری باید انجام داد؟

ایمنی ساختمان خیلی مهم است و باید کلید محافظ جان در خانه وجود داشته باشد که وقتی نوسان برق وجود داشت، کسی دچار برق‌گرفتگی نشود. بررسی ایمنی ساختمان، وظیفه‌ی والدین است، امّا بچه‌ها هم می‌توانند در کاهش خطرهایی مثل آتش‌سوزی همکاری کنند. برای مثال وقتی تلفن همراه خود را شارژ می‌کنند، آن را روی تخت‌خواب، مبل و کلاً مواد اشتعال‌زا نگذارند. وقتی از شارژر استفاده می‌کنند، حتماً در خانه باشند و وسایل برقی خود را رها نکنند. استفاده از یک سیم سیار بلند توصیه نمی‌شود و نباید داخل یک سه‌راهی هم‌زمان چند وسیله‌ی برقی را به شارژ زد. سیم‌هایی که داخل آن‌ها جریان برق است، نباید زیر دست‌وپا، مبل، میز، فرش و ... قرار بگیرند. بچه‌ها از والدین بخواهند که هرچند وقت یک‌بار، سیم وسایل برقی را بررسی کنند تا مشکلی به وجود نیاید. علاوه‌‌براین، از وسایل برقی در حمام و جاهایی که رطوبت دارند، نباید استفاده کرد، چون احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد. بعضی از بچه‌ها برای رقیق کردن رنگ و کارهای هنری، در خانه از تینر و مایعات دیگری مثل آن نگه‌داری می‌کنند که کار درستی نیست. این مواد می‌توانند به‌راحتی آتش بگیرند و استفاده از آن‌ها باید در فضای آزاد و زیرنظر والدین یا در آموزشگاهی که تهویه مناسب (پنجره‌های بزرگ یا دستگاه تهویه هوا) دارد، انجام شود.



فهرست کارهای مهم! همین امروز انجام بدهید:

1- جای شیر اصلی گاز، فیوز برق و شیوه‌ی قطع کردن آن‌ها را یاد بگیرید. (در آتش‌سوزی، اوّل باید آن‌ها را قطع کنیم.)

2-  کار با کپسول آتش‌نشانی کوچک را یاد بگیرید.

3-  وقتی تلفن همراهتان به برق وصل است، آن را روی بالش یا چیزی که آتش بگیرد، نگذارید.

4-  وقتی بیرون می‌روید، مطمئن شوید که تلفن همراه یا تبلت به برق وصل نباشند.

5-  چند وسیله را هم‌زمان به یک سه‌راهی برق وصل نکنید.

6-  شماره‌ 125 تلفن آتش‌نشانی را حفظ کنید.


۸۸۲
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، گزارش،آتش نشانی،آتش سوزی،سعید کمانی،آتش نشان،ساختمان پلاسکو،بهاره جلالوند،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید