عکس رهبر جدید

عروسک‌سازی

  فایلهای مرتبط
عروسک‌سازی
از زمان‌های خیلی دور تا همین امروز، عروسک‌ها مهم‌ترین ابزار سرگرمی کودکان و حتی نوجوانان و جوانان بوده‌اند. شخصیت‌هایی که به شکل انسان، حیوان یا هر موجود دیگری ساخته می‌شوند و قوه تخیل انسان را به کار می‌اندازند.

جالبترین بخش ماجرا اینجاست که کودکان و نوجوانان به سادگی و با تکاندادن سر یا دیگر اجزای بدن عروسکها و صحبتکردن به جایشان، به آنها حرکت میبخشند که همین موضوع زمینه برقراری ارتباطی مؤثر را ایجاد میکند.

از همان زمانهای دور مادرها و مادربزرگها و گاهی حتی پدرها و پدربزرگها، با پیشپاافتادهترین ابزارِ در دسترس، عروسکهایی برای کودکان میساختند که بعدها صدها خاطره دور و نزدیک را در ذهن آنها حک میکرد.

هنوز هم مثل گذشتهها میشود با استفاده از سادهترین و در دسترسترین ابزار، عروسکهایی ساخت تا برای ما خاطرهساز شوند. به همین دلیل در ادامه تصمیم داریم به کمک سادهترین ابزار یک اسب زیبا بسازیم.

 

ابزار مورد نیاز برای ساخت عروسک اسب:

1. یک جفت جوراب ساقبلند، کاموا، دکمه یا چشم عروسکی، پشم شیشه، چسب حرارتی، نخ و سوزن، قیچی و مقوا.

 

2. برای شروع کار در مرحله اول، هر لنگه جوراب را مطابق شکل به سه قسمت تقسیم میکنیم.

 

3.قسمتهای بالایی جورابها را برای دستها و پاها، قسمتهای میانی را برای گوشها و قسمتهای پایینی را برای سر و تن در نظر میگیریم.

 

4. مطابق شکل، قسمتهای پایینی جوراب را با پشم شیشه کاملاً پر میکنیم و به کمک نخ و سوزن لبهها را به هم میدوزیم تا دو بیضی توپر داشته باشیم.

 

5. یکی از بیضیها را برای سر انتخاب و جای بینی اسب را مشخص میکنیم. برای این کار  دو خط کوچک در قسمت پایین بیضی به صورت قرینه میکشیم تا محدوده بینی را مشخص کرده باشیم.

 

6. برای مشخصکردن بینی باید از نخ و سوزن استفاده کنیم. قسمتهایی را  که با خودکار علامتگذاری کردهایم، به اصطلاح نیشگون میگیریم و آنقدر دوخت میزنیم تا کمی از سطح جوراب بالاتر بیایند.

 

7. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، هر دو قسمت بینی کامل شدهاند.

در این مرحله باید پوزه  اسب را به کمک یک تکه نخ باریک از سر جدا کنیم. برای این کار تکهای نخ برمیداریم و دور قسمتی که برای پوزه در نظر گرفتهایم میپیچانیم و از پشت گره میزنیم تا نخ باز نشود. به این ترتیب محدوده پوزه مشخص میشود.

 

8. برای چسباندن چشمها دقیقاً مثل مرحلهای که جای بینی را مشخص کردیم، برای آنکه قرینگی چشمها حفظ شود، اول محدوده هر دو چشم را مشخص میکنیم و بعد چشمها را  که میتوانند دکمه، مهره و یا چشم عروسکی باشند، روی کار با کمک چسب حرارتی میچسبانیم.

 

9. در نهایت صورت اسب ما به این شکل میشود.

 

10. حالا برای اینکه به زیبایی کار اضافه کنیم، باید موهای عروسکمان را آماده کنیم.

برای این کار از کاموا استفاده میکنیم. به این صورت که یک تکه مقوای 10 در 10 سانتیمتر برمیداریم و مطابق شکل کاموا را تا اندازه مورد نظر دور آن میپیچانیم.

 

11. بعد مطابق شکل به آرامی کاموا را از مقوا جدا میکنیم و از وسط با یک تکه کاموا به شکل پاپیون محکم گره میزنیم.

 

12. در این مرحله همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، هر دو طرف پاپیون را برش میزنیم تا موها شکل زیباتری به خود بگیرند.

 

13. بعد از آمادهشدن مو آن را بالای چشمها میچسبانیم تا سر عروسک ما به این شکل کامل شود.

 

14. در مرحله بعد نوبت به ساخت گوشهای عروسکمان میرسد. برای ساخت گوشها از قسمتهای میانی جورابها استفاده میکنیم.

مطابق تصویر، یک قسمت مثلثیشکل از تکه جورابمان را برش میزنیم و اطراف آن را میدوزیم. به همین ترتیب گوش دوم را هم میسازیم.

 

15. نکته قابل توجه در دوخت گوشها این است که ابتدا مثلثها را روی چپ برمیگردانیم، دو ضلع را میدوزیم و یک ضلع را بدون دوخت میگذاریم. بعد مثلث را به روی راست برمیگردانیم  و مطابق با تصویر بعد روی سر میدوزیم.

 

16. با حفظ قرینگی گوشها، جای آنها را روی سر مشخص میکنیم و میدوزیم.

 

17. حالا باید به سراغ پاها و دستها برویم. هرکدام از قسمتهای بالایی جورابها را به دو قسمت تقسیم میکنیم و ...

 

18. مطابق شکل تا میزنیم و قسمتهای کناری و پایینی را میدوزیم (به همان شیوه  دوخت گوشها) و فقط قسمت بالا را باز نگه میداریم.

 

19. همانطور که در شکل مشاهده میکنید، دستها را بالای بدن قرار میدهیم و دوخت میزنیم.

 

20. پاها را هم با حفظ قرینگی از پشت به تن عروسکمان میدوزیم.

 

21. بعد از آنکه دست و پاها را به تن دوختیم، نوبت به دوختن سر به تن میرسد. برای این کار باید با حفظ تناسب سر و تن، سر را با دقت مطابق شکل روی تن بدوزیم.

 

22. اسب ما برای زیباتر شدن به یال نیاز دارد. دقیقاً همان مراحلی را که برای ساخت موی عروسکمان طی کردیم، این بار برای یالها طی میکنیم. تقریباً پنج تکه یال میسازیم تا گردن عروسکمان از پشت پر شود.

 

23. مرحله آخر کار ما ساخت دم است که دقیقاً مشابه یالها ساخته میشود؛ با این تفاوت که در این مرحله طول مقوا را بلندتر میگیریم و به جای اینکه کاموا را شبیه به پاپیون از وسط محکم کنیم، از قسمت بالا این کار را انجام میدهیم تا دم اسب ما شکل آویزان پیدا کند.

 

24. حالا مطابق شکل دم را برش میزنیم.

 

25. و به این صورت پایین کمر عروسکمان می‌‌چسبانیم.

۲۸۱
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، اتاق عمل
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید