عکس رهبر جدید

خوش‌خدمت باشیم

خوش‌خدمت باشیم
آیا تا به حال به بسته‌بندی شکلات‌ها دقت کرده‌اید؟ تولیدکنندگان شکلات معمولاً تعداد کمی شکلات را داخل یک بسته بسیار بزرگ و البته بسیار زیبا قرار می‌دهند. زیبایی این بسته‌بندی به گونه‌ای است که حتی افرادی را که به شکلات علاقه‌ ندارند، به خرید متقاعد می‌کند. اما برخی دیگر از تولیدات اقتصادی این‌گونه نیستند. برای مثال، یک مکانیک چگونه می‌تواند خدماتی را که ارائه می‌دهد، با ظاهری زیبا تحویل مشتری دهد؟

فروش برخی از تولیدات اقتصادی میتواند با زیباسازی ظاهر محصول بهراحتی افزایش یابد. برای مثال، تولیدکننده دوغ میتواند با ایجاد تغییرات در رنگ بطری، جذابیت آن را افزایش دهد و از این طریق محصولش را برای فروش جذابتر کند، اما برخی از تولیدات اقتصادی قابل لمس نیستند و برای همین نمیتوان تغییراتی در ظاهر آنها ایجاد کرد. «خدمات» جزو همین دسته از تولیدات هستند. خدمات، فعالیتهای هستند که نیازها و خواستههای ما را رفع میکنند که البته غیرملموس نیز هستند. مثال میزنیم؛ هنگامیکه پزشک گلوی شما را معاینه میکند تا ببیند چرک کرده یا نه و یا زمانی که با گوشی مخصوصش به صدای ضربان قلبتان گوش میدهد و در نهایت در مورد مراقبت از خود و مصرف برخی داروها توصیههایی میکند، او در حال ارائه خدمات پزشکی به شماست! ممکن است دکتر برای این فعالیتش از برخی کالاها استفاده کند، مانند گوشی یا چراغقوه و فشارسنج، اما خدمات او را نمیشود در کیسهای ریخت و به منزل برد! برای جذب مشتری بیشتر در خدمات، یا به عبارت دیگر بازاریابی خدمات، لازم است اقدامات دیگری انجام داد. در ادامه به نکاتی در این باره اشاره میکنیم.

 

خدمات با کیفیت ارائه دهید

هرچند ممکن است شما در ارائه خدمات تجربه کافی نداشته باشید، ولی باید سعی کنید خدماتی که ارائه میدهید، حداقلهای کیفی و استانداردهای لازم را داشته باشد. برای مثال، در صورتی که تخصص شما خدمات مربوط به مرمت آثار باستانی باشد، نباید به گونهای کار کنید که با وزیدن اولین نسیم صبحگاهی، کل امارتی که مرمت کردهاید، فرو بریزد! در واقع بهتر است کیفیت کار خود را به میزان قابل قبولی افزایش دهید و سپس وارد اینگونه فعالیتها شوید. در غیر این صورت، هر مشتری را تنها یک بار ملاقات خواهید کرد.

 

خدمات متمایز ارائه دهید

علاوه بر اینکه خدمات شما باید کیفیت لازم را داشته باشد، باید از خدمات سایر افراد مشغول در این حوزه هم متفاوت باشد. برای مثال، فرض کنید تخصص شما تعمیر یخچال است و دیگر تعمیرکاران تعمیرات را فقط در کارگاه انجام میدهند. شما میتوانید با انجام تعمیرات در منزل، خدمات خود را از دیگر تعمیرکاران متمایز کنید. قطعاً برای خانوادهها تعمیر یخچال در خانه راحتتر از انتقال آن به کارگاه است. شما باید بتوانید کاری کنید برای مشتری متفاوت از بقیه باشید تا دلیلی برای انتخاب شما وجود داشته باشد.

 

خدمات بهشکل محسوس

مکانیکی را تصور کنید که پس از بازدید خودروی خراب شما، به شما بگوید مشکل از گلنگدن خودروست. شما هم تا بهحال چیزی در مورد گلنگدن خودرو نشنیدهاید. اصلاً نمیدانید آیا خودرو قطعهای به نام گلنگدن دارد یا نه؟ قطعاً اعتمادکردن به چنین مکانیکی دشوار است. اما اگر مکانیکی وجود داشته باشد که قطعه را به شما معرفی کند و آن را جلوی چشمان شما از خودرو بیرون بیاورد، علت خرابشدن آن را توضیح دهد و در نهایت آن را تعمیر یا تعویض کند، میتوان راحتتر به او اعتماد کرد. به همین دلیل لازم است اطلاعات خدماتی را که ارائه می‌‌کنید، کاملاً شفاف و واضح در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

 

با مشتریان خود در تماس باشید

در این متن سعی شد چند نکته ساده در مورد بازاریابی خدمات ارائه شود. ارائه خدمات هرچند جذاب است، اما پیچیدگیهای خاص مربوط به خودش را دارد که آن را از سایر فعالیتهای اقتصادی متمایز میکند.

اگر نسبت به کیفیت خدماتی که ارائه میدهید مطمئن هستید، پس لازم است چند روز پس از ارائه خدمات، دوباره با مشتریان خود ارتباط بگیرید. این ارتباط باعث خواهد شد شما در ذهن او جای بگیرید و در صورتی که مجدداً به تعمیر نیاز داشته باشد، بهعنوان اولین گزینه، در ذهن او مطرح شوید. همچنین، میتوانید از مشتری خود نظرسنجی کنید. برای مثال از او در مورد کیفیت خدمات پرسوجو کنید تا نقاط ضعف و قدرت کار خود را بشناسید.

۵۵۱
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، کار و کسب
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید