عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

شما بفرمایید

شما بفرمایید
برای تقویت احساس نیاز به یادگیری در معلمان چه باید کرد؟

در راستای موضوع مهم احساس نیاز به یادگیری، که ایجاد و تقویت آن میتواند در ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان نقش مؤثری داشته باشد، دو تن از کارشناسان تعلیموتربیت به بیان دیدگاههای خود پرداختهاند، که به این شرح ارائه می شود:

 

نقش الگویی مدیر مدرسه

دکتر فرحناز حدادی

یکی از نکاتی که میتواند در زمینه ایجاد نیاز یادگیری در معلمان مؤثر واقع شود، نقش الگویی مدیر مدرسه است.

به عبارت دیگر، اگر مدیر خودش فردی یادگیرنده باشد و در زمینه یادگیری اهتمام داشته باشد، میتواند در ایجاد فرهنگ یادگیری در مدرسه نقش مهمی ایفا کند.

نکته دیگر اینکه صرفاً به نیازسنجی نپردازیم، بلکه به نیازآفرینی نیز توجه کنیم. به عبارت دیگر، با معرفی یک مجموعه تازههای دنیای تعلیموتربیت، نوآوریهای موجود یا ترسیم افق آینده، کارکنان را به اهمیت یادگیری در عصر حاضر متوجه کنیم.

مورد بعدی اینکه، چنانچه مدرسهای از یک مدیر یا رهبر آموزشی فرهیخته برخوردار باشد، بهطور حتم آن مدیر برای تعیین اهداف یادگیری در مدرسه اقدام میکند و این باعث میشود معلمان بدانند مدرسه به توسعه مهارتهای حرفهای و شغلی کارکنانش اهمیت ویژهای میدهد. به این ترتیب، سطح فرهنگ یادگیری در مدرسه ارتقا مییابد و شوق یادگیری در کارکنان افزایش پیدا میکند. گاهی اوقات حمایتهای مالی میتواند در ایجاد انگیزه یادگیری به کارکنان کمک کند. مثلاً کنفرانسی با موضوعی مانند چالشهای تدریس در سازمانی غیر از آموزشوپرورش برگزار میشود؛ مدیر میتواند با تأمین هزینههای شرکت در این دوره آموزشی برای علاقهمندان، بحث خودآموزی را در مدرسه گسترش دهد. به این ترتیب، معلمان را تشویق میکند خودشان به دنبال آموزش و یادگیری در زمینههای مورد نیازشان باشند. از دیگر نکات، ایجاد فضا و موقعیت اشتراک اطلاعات و آموختهها برای آن دسته از معلمانی است که نکات جدیدی یاد گرفتهاند.

 

حلقه مفقوده در توسعه حرفهای

دکتر ابراهیم طلایی

احساس نیاز به یادگیری، حلقه مفقوده توسعه حرفهای است. برخورد معلمان با شرایط چالشبرانگیز و شرایط نیاز سبب یادگیری میشود؛ یعنی ورود معلم به شرایط نیازمندانه، شرایطی که حس میکند الان باید چیزی را بداند یا بخواند یا بشنود و یاد بگیرد. من در مدرسههایی که به آنها مشورت میدهم، معمولاً سناریوهایی را از سناریوهای متداول داخل کلاس طراحی میکنم و بعد از آنها میخواهم در این سناریوها پاسخ دهند چه میکنند، یا بنویسند که چه میکنند. بعد به پاسخهایشان بازخورد میدهم و میگویم، پاسخهای شما را دیدم و حالا میگویم که کجا بیشتر راجعبه این میتوانیم بخوانیم. الان متوجه شدهام که نقطه کور کار من کجاست و شما توصیه میکنید من چه کنم؟ حالا یا کتابی معرفی میشود یا دورهای یا حتی یک گروهی معرفی میشود که مدتی با آنها نفس بکشند و در آن فضا یاد بگیرند. بهخصوص اگر تغییر از جنس تغییر دیدگاه و لنز و پارادایمی باشد، نفسکشیدن در فضای معلمان متحول بهترین راه است تا اینکه کتابهایی خوانده شود.

۲۷۴
کلیدواژه (keyword): رشد مدیریت مدرسه، دیدگاه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید