عکس رهبر جدید

آزمون‌سازی با «استوری‌لاین»

  فایلهای مرتبط
آزمون‌سازی با «استوری‌لاین»
گسترش فناوری‌های جدید، فرایند یاددهی یادگیری را متحول ساخته است. از جمله این فناوری‌ها به‌کارگیری چندرسانه‌ای‌های آموزشی در فرایند تعلیم‌وتربیت است. نرم‌افزار «استوری‌لاین» یکی از نرم‌افزارهای کاربردی در تولید چندرسانه‌ای‌های آموزشی است که به‌دلیل سهولت در استفاده و امکانات جذاب، کاربران از آن استقبال کرده‌اند. تولید انواع آزمون‌ها یکی از قابلیت‌های مهم این نرم‌افزار است که در مقاله حاضر به آن پرداخته می‌شود.
استـوریلاین1 نرمافـزاری پرکاربـرد در زمینـه طراحـی و تولیـد چندرسانهایهای آموزشی است. این نرمافزار قابلیتهای متنوعی دارد که تعدادی از آنها عبارتاند از:

- استفاده از قالبهای آماده برای ساخت اسلایدشو

- وجود شخصیتهای جذاب و متفاوت

- استفاده از ابزارهای متفاوت برای ایجاد محیط تعاملی

- امکان قراردادن امتحان و نمونه سؤال

- پشتیبانی از قابلیت کشیدن و رها کردن2

- پشتیبانی از فرمتهای فلش3 و اچتیامال4

همانطور که اشاره شد، یکی از قابلیتهای این نرمافزار، امکان آزمونسازی است. بسیاری از معلمان علاقه دارند آزمونهایی طراحی کنند و در محتوای چندرسانهای خود بگنجانند. در حال حاضر در این نرمافزار امکان ایجاد دو نوع آزمون وجود دارد:

1. آزمونهای نمرهدار؛

2. آزمونهای نظرسنجی.

آزمونهای نمرهدار عبارتاند از: درست نادرست، چندگزینهای، چندپاسخی، جاخالی، بانک کلمه، تطبیق دوستونی، تطبيق کشویی، مرتبسازی بهصورت کشیدن و رهاکردن، مرتبسازی کشویی، پاسخ عددی، ناحیه حساس.

در آزمونهای نمرهدار میتوان به هر سؤال، نمره یا امتیاز جدا اختصاص داد و برای آن معیار قبولی مشخص کرد. میتوان برای آزمون زمان تعیین کرد و به کاربر امکان شرکت مجدد در آزمون و مرور آزمون را داد. تعداد مرتبههای شرکت در آزمون یا پاسخ به سؤال را محدود یا نامحدود تعیین کرد. علاوه بر این موارد، امکان ارائه سؤالات بهصورت تصادفی نیز وجود دارد. برای این کار لازم است بانک سؤال ایجاد شود. امکان ارائه تصادفی گزینهها در سؤالات چندگزینهای نیز وجود دارد. برای پاسخ درست یا نادرست کاربر میتوان بازخورد مناسب ارائه یا طراحی کرد و در انتهای آزمون، نتیجه را به کاربر نمایش داد.

در ادامه، به نحوه ایجاد آزمونهای نمرهدار در نرمافزار استوریلاین خواهیم پرداخت.

برای ایجاد آزمون در محیط نرمافزار میتوان از سربرگ HOME، قسمت NEW SLIDE مطابق با شکل 1 اقدام کرد.

با کلیک روی گزینه NEW SLIDE شکل ۲ ظاهر میشود:

در قسمت چپ این صفحه میتوانید براساس نیاز خود یکی از اسلایدها را انتخاب کنید. گزینه سوم با عنوان QUIZZING به بخش آزمون نرمافزار مربوط است که با انتخاب آن انواع آزمونها نشان داده میشوند. این آزمونها در شکل 3 قابل مشاهدهاند. یکی از گزینههای مهم در این صفحه RESULTS SLIDE است که امکان ایجاد یک اسلاید برای نمایش نتیجه آزمون را فراهم می‌‌کند. در این زمینه شما میتوانید یکی از حالات زیر را متناسب با آزمون انتخاب کنید:

1. GRADED RESULT SLIDE: از این اسلاید میتوانید برای آزمونهای نمرهدار استفاده کنید.

2. SURVEY RESULT SLIDE: از این اسلاید میتوان برای آزمونهای نظرسنجی استفاده کرد.

3. BLANK RESULT SLIDE: این اسلاید یک صفحه خالی است و تولیدکننده میتواند هر مطلبی را که ترجیح دهد، در آن درج کند.

شما میتوانید هر یک از انواع این آزمونها را انتخاب کنید تا وارد محیط نرمافزار شود. با واردکردن هر آزمون، تنظیمات ویژه آن ظاهر میشوند که شما میتوانید سؤالات خود را وارد کنید و تنظیمات آن را تغییر دهید.

بهعنوانمثال، برای آزمونهای چندگزینهای میتوانید مطابق شکل ۵ اقدام کنید:

در مرحله اول عنوان سؤال را وارد کنید. در مرحله دوم میتوانید گزینههای موردنظر را وارد و گزینه صحیح را نیز انتخاب کنید. درنهایت، در مرحله سوم، بازخوردی را که میخواهید هنگام انتخاب پاسخ صحیح و غلط به یادگیرنده داده شود، ارائه کنید.

 

 

پینوشتها

1. Storyline

2. Drag and Drop

3. FLASH

4. HTML

۳۴۵
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، سنجش و ارزشیابی، چندرسانه‌ای، آموزش، سنجش، استوری‌لاین
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید