عکس رهبر جدید

رمزینه و فیلم های آموزشی

  فایلهای مرتبط
رمزینه و فیلم های آموزشی

در مطالعه حاضر، پس از نظرسنجی از حدود هزار نفر از معلمان سراسر کشور، نتایج زیر به دست آمد:

 

1. سابقه آموزشی شما چند سال است؟

در این بررسی، سوابق 27 درصد از معلمان پاسخدهنده بین ۱ تا ۷ سال، 25 درصد بین 5 تا 8 سال، 28 درصد بین ۱۶ تا ۲۳ سال و 20 درصد بالاتر از ۲۴ سال بوده است. این تعداد بیانگر مشارکت معلمانِ با سوابق آموزشی تقریباً برابر در نظرسنجی است.

 

2. در کدام دوره تدریس میکنید؟

میزان پاسخدهی معلمان به سؤال دوم، بهطور میانگین در دو گروه ابتدایی و متوسطه برابر بوده است. به طوریکه در دوره اول ابتدایی 2۵ درصد، در دوره دوم ۲۵ درصد، در دوره اول متوسطه ۲۵ درصد و در دوره دوم متوسطه نیز ۲۵ درصد بوده است.

 

3. امکانات منطقه آموزشی که در آن تدریس میکنید چگونه است؟

در پاسخ به این سؤال، ۱۷ درصد از معلمان امکانات منطقه تدریس خود را مناسب و ۳۰ درصد برخورداری کم از امکانات مناسب را اعلام کردند. همچنین، ۵۰ درصد از معلمان برخورداری از هیچگونه امکانات مناسبی را اعلام نکردند.

 

4. کلاسهای درس مدرسه شما ابزار مناسب کمک آموزشی را برای پخش فیلم یا محتوای الکترونیک دارند؟

21 درصد معلمان، وجود ابزارها و امکانات مناسب کمکآموزشی را برای پخش فیلم و محتوای الکترونیک در یک کلاس، 15 درصد برای دو کلاس به طور همزمان و ۷ درصد، وجود امکانات برای سه کلاس به صورت همزمان را اعلام کردند. همچنین، ۵۷ درصد معلمان به نبود ابزارهای مناسب کمک آموزشی و امکانات پخش فیلم در محل تدریس و مدرسه خود اشاره کردند.

 

5. دلیل استفاده شما از فیلم آموزشی در کلاس درس چیست؟

۳۵ درصد معلمان دلیل استفاده خود از فیلمهای آموزشی را افزایش سرعت یادگیری در دانشآموزان، ۳۱ درصد افزایش کیفیت یادگیری و ۳۲ درصد برای تسهیل در فرایند یاددهی ذکر کردند. همچنین، 2 درصد از معلمان دلیل خاصی برای استفاده از فیلمهای آموزشی بیان نکردند.

 

6. آیا در هنگام تدریس از محتوای الکترونیکی و فیلم آموزشی استفاده میکنید؟

پس از بررسی، ۶۰ درصد از معلمان هنگام تدریس از محتوا و فیلمهای آموزشی استفاده نمیکنند. ۲۷ درصد استفاده خود را به ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد در تدریس خود محدود کردهاند. ۸ درصد به ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد در تدریس و ۵ درصد به بیش از ۳۰ درصد اشاره کردهاند.

 

۷. از نگاه شما رمزینه پاسخسریع (QR) چیست؟

از دید ۸۵ درصد از معلمان که با رمزینه (QR) آشنایی درستی داشتند، این رمزینهها بهعنوان شناسههایی در کتابها و مجلات برای دسترسی به محتوای الکترونیک معرفی شدند. همچنین، 8 درصد از معلمان رمزینه (QR) را شناسههایی برای سادهکردن نوشتن برنامههای محتوای الکترونیک و ۵ درصد آن را ابزاری برای استفاده از ویدئوپروژکتور و رایانه دانستند. ۲ درصد نیز رمزینه را برنامههایی با دسترسی آزاد معرفی کردند.

 

8. کدام بخش در آموزش وپرورش محتوای رمزینه (QR) را در دسترس دانشآموزان و معلمان قرار میدهد؟

در پاسخ 90 درصد از معلمان، منبع محتوای رمزینه (QR) بهطور صحیح سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی و بهزعم 5 درصد شورای عالی آموزشوپرورش است. 3 درصد نیز مرکز فناوری اطلاعات و 3 درصد جشنواره فیلم رشد را در اینباره در نظر داشتند.

 

9. تاکنون از چه راه‌‌هایی برای تهیه و تولید محتوای الکترونیکی یا فیلم آموزشی آموزش دیدهاید؟

در راستای تولید محتوای الکترونیک 80 درصد از معلمان بهطور خودآموز از کتابها و فیلمهای آموزشی و 2 درصد با شرکت در دورههای ضمنخدمت مجازی از آموزش این دورهها بهرهمند شدند.۹۰ درصد نیز هیچگونه آموزش رسمی یا غیررسمی ندیدهاند.

 

10. کدامیک از روشهای آموزش تولید محتوای الکترونیک را برای یادگیری مناسبتر میدانید؟

۵۲ درصد از معلمان شرکت در دورههای آموزش ضمنخدمت حضوری را برای فراگیری آموزش تولید محتوای الکترونیک مناسبتر دانستند و ۴۰ درصد آن را مفید دانستند. 6 درصد از معلمان نیز با استفاده از کتابهای خودآموز و فیلمهای آموزشی و 2 درصد با شرکت در دورهها و کلاسهای بیرون از آموزشوپرورش و مؤسسات آموزشی موافق بودهاند.

 

۱۱. آیا تاکنون به تولید محتوای الکترونیک اقدام کردهاید؟

در بررسی این مطلب، ۸۵ درصد از معلمان هنوز به تولید محتوای الکترونیک اقدام نکرده و 7 درصد نیز با وجود اقدام به تولید محتوا، همچنان به تولید محصول آموزشی موفق نشدهاند. تنها 4 درصد از معلمان، پس از اقدام به تولید محتوای الکترونیک، به تولید محصول آموزشی موفق شده‌‌اند.

 

12. محتوای الکترونیکی فیلم آموزشی ارائهشده در کلاسهایتان را از چه راههایی تهیه میکنید؟

۷۵ درصد از معلمان محتوای الکترونیک و فیلم آموزشی مورد نیاز خود را از طریق وبگاه رشد، ۱۸ درصد با جستوجو در اینترنت، ۵ درصد از طریق گروههای آموزشی و ۲ درصد با تکیه بر دانش شخصی خود تهیه کردهاند. این آمار بیانگر استقبال بالای معلمان از محتوای الکترونیک در وبگاه رشد و مهارت کم معلمان در استفاده از دانش شخصی است.

۱۳. کدامیک از وبگاههای وزارت آموزشوپرورش به ارائه محتوای الکترونیکی و فیلم آموزشی اقدام میکند؟

با نظر صریح ۹2 درصد از معلمان، وبگاه رشد ارائهدهنده محتوای الکترونیک و فیلمهای آموزشی در وزارت آموزشوپرورش است. 5 درصد وبگاه فناوری اطلاعات و 3 درصد جشنواره فیلم رشد را در تهیه محتوای الکترونیک دخیل میدانند و پورتال وزارت آموزشوپرورش را هم در ارائه محتوا دخیل نمیدانند.

 

14. آیا محتوای رمزینه (QR) را برای افزایش کیفیت یادگیری و بهبود آن مناسب میدانید؟

از نظر ۸۲ درصد از معلمان، محتوای رمزینه (QR) در بیش از ۴۰ درصد موارد در افزایش کیفیت یادگیری و بهبود آن مناسب بوده است. ۱۰ درصد از معلمان محتوای رمزینه را در حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد موارد و ۷ درصد آن را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد در افزایش کیفیت یادگیری و بهبود آن مناسب دانستند. حدود یک درصد از معلمان نیز این محتوا را نامناسب در نظر گرفتند. این آمار بیانگر اتفاق نظر حداکثری معلمان در مناسب بودن محتوای رمزینه (QR) در افزایش کیفیت یادگیری و بهبود آن در آموزش و تدریس است.

 

15. برای استفاده از رمزینه (QR) مرتبط با یک درس، چه کاری باید انجام داد؟

با تشخیص صحیح و حداکثری ۹۲ درصد از معلمان، محتوای رمزینه (QR) را میتوان با مراجعه به وبگاه رشد تهیه کرد. 5 درصد معلمان نیز تهیه محتوا را از طریق مراجعه به کتابهای درسی و 2 درصد از طریق مراجعه به گروههای آموزشی و یک درصد از طریق مراجعه به مرکز فناوری اطلاعات در نظر گرفتهاند.

 

۱۶. کدامیک از رمزینههای آموزشی را مناسب میدانید؟

بهزعم ۸۹ درصد از معلمان، ترکیب فیلم و پویانمایی محتوای رمزینه بسیار مناسبتر از سایر موارد است. همچنین، ۴ درصد از معلمان به محتوای رمزینه بهصورت فقط فیلم و ۴ درصد نیز به محتوا بهصورت فقط پویانمایی اشاره کردهاند و 2 درصد از معلمان نیز به ارائه تدریس از طریق سخنرانی معلم توجه داشتند.

۲۷۷
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، تجربه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید