عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

تقویم ماه: آذر

  فایلهای مرتبط
تقویم ماه: آذر

19 آذر؛ تولد حضرت زینب (س) روز پرستار

پرستاران همیشه برای مردم آدمهای قابل احترام و فداکاری بودند، اما در این یکی دو سال اخیر هرچه از فداکاری و ایثار و رنجهایی که کشیدند تا ویروس منحوس کرونا نتواند بیشتر از آنچه پیش آمد، جان انسانها را به خطر بیندازد کم گفتهایم.

پرستاران انسانهای شریفی هستند که برای سلامتی و آرامش ما، آسایش خود را قربانی کردند و ساعتهایی بیشتر از ساعت کاریشان را، با وجود خطر ابتلا به کرونا و سختی کار، صرف درمان بیماران کردند. روز 19 آذر به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) که به «پرستار کربلا» معروف هستند، روز پرستار نامیده شده است.

تـو برای خلقت حوا بـه دنـیا آمدی/ پس تو پیش از حضرت دنیا به دنیا آمدی

اشک با تو از دل زهـرا تولد یافته است/ مادرت دریا خودت دریا به دنیا آمدی

جای زمزم عشق از زیر قدمهایت شـکفت/ بانوی بانی باران تا به دنیا آمـدی

بعد تو ضرب المثل شد دختران بابائیند/ زین سبب تو زیـنت بابا به دنیا آمدی

تو در آغوش حسینت خــنده ات گل می کند/ پس به خاطر خواهی ارباب دنیا آمدی

گریه کمتر کن سلام زینب قلب صبور/ تو برای روز عاشورا به دنیا آمدی

دارد از امروز کار خانه یادت می دهد/ مادر خانه پس از زهرا به دنیا آمدی

 

16 آذر؛ روز دانشجو

سال 1332 بود که به دعوت محمدرضا پهلوی نایب رئیس جمهور ظالم آمریکا، ریچارد نیکسون، که چند ماه قبل از این تاریخ در کودتای مرداد 32 دخالت کرده بود و باعث تبعید و زندانی شدن دکتر محمد مصدق شده بود، به ایران آمد.

دانشجویان آگاه و متعهد که از دخالتهای رژیم جهانخوار آمریکا به تنگ آمده بودند در دانشگاه تهران علیه این اقدام شاه و حضور نیکسون در ایران تظاهراتی را برپا کردند.

نیروهای دژخیم شاهنشاهی که اعتراضات را برای جایگاه خود خطرناک میدیدند، تظاهرات مسالمتآمیز دانشجویانِ ظلم ستیز را به خون کشیدند و سه تن از دانشجویان را به شهادت رساندند.

مصطفی بزرگنیا، احمد قندچی و آذر شریعترضوی شهدای روز شانزده آذر سال 23 بودند که روز دانشجویان برای یادبود آنها به این نام ثبت شده است.

 

25 آذر؛ روز پژوهش

علم دوستی و توجه به دانش یکی از ویژگیهای جدایی ناپذیر ایرانیان است. پس از انقلاب اسلامی ایران، به دلیل پیشرفتهای روزافزون دانش و بالارفتن جایگاه علمی کشورمان، روز 25 آذرماه روز پژوهش نام گرفته است.

در سال 1379 وزارت علوم و تحقیقات روز پژوهش را به هفته پژوهش تبدیل کرد؛ اما از سال 1384فعالان عرصه علم و فناوری یک روز را برای این مناسبت کافی ندیدند و هفتهای به نام «پژوهش و فناوری» را برای بزرگداشت جایگاه علمی نخبگان کشورمان به وجود آوردند.

۴۱۱
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، تقویم ماه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید