عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

بازی درمانی تضمینی در ده جلسه!

  فایلهای مرتبط
بازی درمانی تضمینی در ده جلسه!
اهمیت آموزش از طریق بازی
تجربهی پیش رو خلاصهی پژوهشی است که آن را با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی در کاهش اختلالهای یادگیری دانشآموزانم انجام دادم. این پژوهش روی 30 دانشآموز مبتلا به این اختلال صورت گرفته است. دانشآموزان در دو گروه 15 نفر‌‌‌ی آزمایش و گواه، بهمدت یک ماه و بهصورت ده جلسه و هر جلسه چهل دقیقه، در بازی شرکت کردند. این جلسهها با همکاری مدیر، آموزگاران و والدین آنها برگزار شد. پرسشنامهی گروه آزمایشی را معلم کامل کرد و کار سنجش اختلالهای خواندن، نوشتن و ریاضی نیز انجام شد تا در آخر، با گروه گواه مقایسه شوند. نتیجههای حاصل از بررسی این فرضیهی پژوهشی نشان داد: بازیدرمانی اختلالهای خواندن، نوشتن و ریاضی را در دانشآموزان کاهش میدهد.

 

جلسهی اول

شرححالی جزئی از گروه هدف میگیریم و پرسشنامه را برای جمعآوری اطلاعات بیشتر کامل میکنیم. هدف را برای اولیا بیان و تأکید میکنیم که به همکاری بیشتر آنها برای پیشرفت دانشآموزان و بالارفتن اعتمادبهنفسشان نیاز داریم.

تکلیف: تکلیف جلسهی اول برای والدین بیان و از آنها خواسته شد با ایجاد رابطهی عاطفیتر  و بدون سرزنش، به درمان دانشآموزان کمک کنند. تکلیف چنین بود: تهیهی خمیربازی، جورچین (پازل) تصویر و مهرههای رنگی.

 

جلسهی دوم

- با مشخصشدن اشکالهای خواندن و نوشتن دانشآموزان در زمینه‌‌ی حافظه‌‌های دیداری و شنیداری، دقت و مشکلات آموزشی، کار درمان در راستای برطرفکردن این مشکلات آغاز میشود (دانشآموزان گروهبندی میشوند).

- بازی جورچین و همچنین بازی عوضکردن جای چیزی در کلاس برای بالابردن دقت آنها انجام میشود.

تکلیف: کتاب داستانی به آنها داده شد که تا شب با نظارت خانواده بخوانند و روز بعد خلاصهای از آن را بیان کنند.

 

جلسهی سوم

بازی با کلمات را شروع میکنیم. متن کوتاه یا کلمههایی که بچهها در آنها بیشتر اشکال دارند یا نوشتن ناقص کلمه روی مقوا و درست آن در پشت مقو،ا ما را در این قسمت یاری میکند.

تکلیف: پیداکردن همخانواده و هممعنی برای کلمههایی که بچهها در آنها بیشتر اشکال دارند.

 

جلسهی چهارم

- دیدن تکلیف جلسهی قبل و  رفع اشکالها.

- با استفاده از کارت بازی جدول عددنویسی نوشته میشود و بچهها در سه گروه قرار میگیرند. با شروع مسابقه باید اعدادی را که روی کارت نوشته شدهاند، بهکمک مهرههای رنگی، درست بنویسند. هر گروه که زودتر نوشت، تشویق میشود و امتیاز میگیرد.

تکلیف: تمرین کلماتی که دانشآموزان در آنها مشکل دارند.

 

جلسههای پنجم و ششم

- دیدن تکلیفهای جلسهی قبل و رفع اشکال آنها.

- روی در شیشهی نوشابه و مقوا چند عدد نوشته میشود. دانشآموزان در گروه با کمک این رقمها میتوانند ضرب، تقسیم، جمع ،کسر و اعشار را یاد بگیرند.

مفهوم کسر روی کارت مقوایی نوشته میشود و اعدادی که بر آن کسر بخشپذیرند، بهعنوان جواب در پشت کارت نوشته میشوند. هر فردی که درست گفت، کارت را برای خودش بر میدارد.

تکلیف: نمونهی تمرینهای کارشده بهعنوان تکلیف در نظر گرفته شود.

 

جلسهی هفتم

- دیدن تکلیف جلسهی قبل و رسیدگی به اشکالهای بچهها و تشویق پیشرفت آنها؛ هر چند ناچیز باشد.

- آموزش نسبت و تناسب از راه کشیدن دایره یا مربع با خود بچهها و قرارگرفتن آنها در این روند آموزش و خواندن اعداد.

تکلیف: بهعنوان تکلیف، روی مقوا جدولی میکشیم تا در منزل آن را کامل کنند

 

جلسهی هشتم

- بررسی تکلیف جلسهی قبل.

- مسابقهی متنخوانی با کمترین اشکال و رعایت علائم نگارشی بین گروهها. بیشترین اشکال دانشآموزان در خواندن متن در این سن، رعایتنکردن نکات نگارشی و کلمهکلمه خواندن آنهاست که باید به کمترین حد برسد. در این تکلیف، دانشآموزان باید زمان جملهها را عوض کنند، جملههای ناقص را کامل کنند و...

تکلیف: نقاشیهای ناقص را کامل کنند و با نقطهها شکل بسازند.

 

جلسهی نهم

- بررسی کارهای کاملشدهی جلسه قبل.

- روی کارتها کلماتی بنویسیم که دندانه، تشدید، نقطه یا برخی از حرفها جا افتاده باشند. سپس از بچهها بخواهیم آنها را کامل کنند و بعد گروهی دیگر آن را تصحیح کنند. برای هم املا بگویند و خودشان تصحیح کنند.

تکلیف: با نظارت خانواده، مطالب کارشده در این چند جلسه مرور شوند.

 

جلسهی دهم

گرفتن آزمون از مطالب ریاضی، املای کاملکردنی، خواندن متن کوتاه ارزشیابی از برگهها با جابهجایی بین گروهها؛ یعنی ارزشیابی توسط خود دانشآموزان.

۳۲۲
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، تجربه‌ها
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید