تفکر هندسی و مفهوم های هندسی
۱۴۰۰/۰۷/۰۱
در این سلسله مقالهها سعی در اشاعه مفهومها و تفکر هندسی داریم و میکوشیم دانشآموزان و مخاطبان مجله را با ساختار هندسه و مفهومهای اولیه آن آشنا کنیم. این مجموعه مخصوص دانشآموزی است که در دوران ابتدایی تا حدودی با مفهومهای هندسه بهطور شهودی و غیرمستقیم آشنا شده است. در این مقالهها بررسی و بیان مفهومهای هندسی دقیقتر از آن است که دانشآموزان در دوره ابتدایی با آنها آشنا میشوند. در دوره اول متوسطه، دانشآموزان در سطح ۲ و تا حدودی در سطح ۳ از مدل توسعه تفکر هندسی قرار میگیرند. یعنی در این سطح دانشآموزان باید بتوانند رابطههای موجود بین شکلهای هندسی را تشخیص دهند و آنها را براساس ویژگیها دستهبندی کنند. مثلاً در یک چهارضلعی، ضلعهای مقابل دوبهدو موازیاند و در نتیجه، زاویههای مقابل هماندازه هستند. در این سطح اثباتهای غیررسمی را دنبال میکنیم و دانشآموزان را با اثباتهایی با گامهای محدود آشنا میسازیم. میکوشیم از استدلالهای غیررسمی گامبهگام وارد درک استنتاج شویم و آنها را با استدلالهای رسمیتر آشنا کنیم. به همین دلیل آموزش هندسه در سالهای هفتم، هشتم و نهم از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این سالها با مرور مفهومهایی که در دوره ابتدایی با آنها آشنا شدهاند و استفاده از نمادها و حرفهای لاتین، برای مفهومهایی مانند پارهخط، زاویه و اندازههای آنها و همچنین مثلث و کلاً چندضلعیها، سعی میشود دانشآموزان با تعریفهای بیشتر و دقیقتری آشنا شوند. از جمله اساسیترین مفهومهایی که در این دوره شما دانشآموزان با آنها آشنا میشوید، میتوان به همنهشتی، تقارن و تبدیلهای هندسی مانند بازتاب (برگرداندن)، انتقال (لغزاندن)، دوران (چرخاندن) و تشابه اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از سرفصلهای مهم، تفکر و تجسم فضایی و بررسی شکلهای سهبعدی است که در این دوره همراه با محاسبه مساحت و حجم مطالعه میشوند.
مخاطب گرامی، برای مشاهده متن کامل «تفکر هندسی و مفهوم های هندسی» به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه نمایید.
۱۲۰۰
کلیدواژه (keyword):
رشد برهان متوسطه اول، ریاضی و مدرسه،تفکر هندسی،مفهوم های هندسی،هم نهشتی،تقارن،تبدیل های هندسی،بازتاب،برگرداندن،انتقال،لغزاندن،دوران،چرخاندن،تشابه،