عکس رهبر جدید

جوش کار در جوشکاری

جوش کار در جوشکاری
رشته تحصیلی هر فردی تعیین‌کننده کیفیت زندگی و کار او در آینده است. یکی از مزیت‌های رشته‌های هنرستانی، فراهم‌کردن فرصت خوداشتغالی در بین هنرجویان است. آموزش‌های مهارتی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش فرصت خود اشتغالی را فراهم و شما را جذب بازار کار می‌کنند. از زمان گذشته تا به حال که جوامع بشری در حال پیشرفت و صنایع و کارخانجات متنوع در حال شکل‌گیری هستند، حرفه‌هایی وجود دارند که هیچ‌وقت رونق و بازار کار خود را از دست نمی‌دهند. یکی از این شغل‌ها جوشکاری است. اسماعیل محمدنیان مقدم، هنرجوی پایه دوازدهم «هنرستان شهید نورانی»، در رشته جوشکاری برق و گاز از شهر لنگرود مهمان این شماره است. اسماعیل یکی از صدها هنرجویی است که در کنار درس، کار هم می‌کند و از سختی‌های کار و درس نمی‌ترسد. او کار و حرفه‌اش را مکمل رشته تحصیلی‌اش می‌داند. می‌گوید: «وقتی در کنار درس و رشته‌ای که می‌خوانی، کار کنی، می‌توانی خیلی زودتر وارد دنیای حرفه‌ای‌ها شوی.»

 

کمی درباره رشته تحصیلیات برایمان بگو.

من در رشته جوشکاری برق و گاز درس میخوانم و قبل از اینکه این رشته را انتخاب کنم، توی همین رشته کار میکردم. همین هم دلیلی شد تا موقع انتخاب رشته جوشکاری را انتخاب کنم. با انتخاب این رشته میتوانستم در این حرفه ماهرتر باشم.

 

یعنی از چندسالگی مشغول به کار شدی؟

حدود چهارده سالگی. از موقعی که شش یا هفتساله بودم، از دستگاه جوش خوشم میآمد و برایم جذاب بود. قبل از شروع دوره متوسطه به فکر یک کار حرفهای بودم و از آنجا که کار با دستگاه جوشکاری برایم جذاب بود، تصمیم گرفتم در این حرفه مشغول شوم.

 

چطور متوجه این علاقه شدی؟

از نصب نردههای بالکنمان شروع شد. کلاس اول یا دوم ابتدایی بودم. جوشکار داشت با دستگاه جوش روی بالکن خانهمان نرده نصب میکرد و من محو تماشای کار دستگاه جوش بودم. دستگاه جوش به نظرم خیلی جذاب بود. همیشه این سؤال در ذهنم بود که این دستگاه چطور آهن را ذوب میکند. بزرگتر که شدم و تصمیم گرفتم جایی کار کنم و حرفهای یاد بگیرم، رفتم سراغ جوشکاری.

 

درسخواندن و کارکردن در کنار هم سخت نیستند؟

اولش سخت بود. من تا ساعت دو مدرسه بودم و بعد میآمدم سرکار. امسال به خاطر کرونا شرایط عوض شده است. وقتی درس میخوانی و کار میکنی، دیگر نیازی به حفظکردن مفاهیم درسی نداری و آنها را کامل درک میکنی. چون در کنار مفاهیم نظری، به شکل عملی کار را یاد میگیری.

 

کار کردن با سن کم سخت به نظر میرسد! مگر در مدرسه به شما جوشکاری یاد نمیدادند؟ میتوانستی صبر کنی و بعد از فارغالتحصیلی کار کنی.

کارکردن سخت است، ولی من باید این سختی را قبول میکردم تا حرفهای شوم. بله درست است که ما در مدرسه کارگاه داریم و خیلی از کارها را آنجا هم یاد میگیریم، اما اگر میخواستم صبر کنم، به این زودیها حرفهای نمیشدم.

 

میتوانستی این حرفه را فقط پیش یک استادکار خوب یاد بگیری و لزومی به درس خواندن نبود؟

بله میشد. خیلیها بدون اینکه درس این رشته را بخوانند، میآیند و جوشکار میشوند، ولی من دوست داشتم هم علمی و هم حرفهای کار را یاد بگیرم. همانطور که گفتم، من اول وارد این کار شدم و بعد انتخاب رشته کردم. ما در مدرسه کارگاههای زیادی داریم. آنجا خیلی از کارها را در کنار معلمهای این رشته به شکل علمی یاد میگیریم. این برای من خیلی مهم بود.

 

به نظرم حرفه شما سخت است. کمی از سختیهای حرفهات بگو.

الان دیگر سختیهایش کم شده است، ولی خب اوایل کارم سختی زیاد داشت. مجبور بودم آهنهای سنگین را بلند کنم. گاهی موقع جوشکاری بدنم را می سوزاندم. ولی کاری بود که علاقه داشتم و میخواستم ادامه دهم.

 

پس این رشته به توان بدنی زیاد نیاز دارد؟

بله. به توان بدنی بالا، صبر و تحمل.

 

گفتی کارتان سخت بود. حتماً شیرینیهایی هم داشت؟

بله. وقتی میبینم کارها را به خوبی انجام دادهام، بهخصوص کارهای سخت و پیچیده را، انرژی میگیرم. همین برایم انگیزه میشود و باعث میشود بفهمم به هدفم نزدیک شدهام. پس کارم درست بوده است و باید بیشتر تلاش کنم.

 

فهمیدی به هدفت نزدیک شدهای. چطور؟

تازگیها یک دستگاه جوشکاری خریدهام. وقتی میتوانم وسایل و لوازمم را خودم بخرم و میبینم مشتریها از کارم رضایت دارند، همینها کافی است تا مطمئن شوم به هدفم نزدیک شدهام.

 

در این حرفه چه هدفی را دنبال میکنی؟

دوست دارم در حرفهام اول باشم و بهترین کار را ارائه بدهم. دلم میخواهد مغازه و کسب و کار خودم را داشته باشم.

 

به دیگران هم این رشته را پیشنهاد میدهی؟

بله. اگر به کارهای فنی علاقه داشته باشند و از سختی کار نترسند.

 

 

تعریف جوشکاری

اتصال دو قطعه فلزی یا غیرفلزی به یکدیگر، در اثر عوامل خارجی مثل حرارت و فشار. این کار امروزه بهصورت یک علم پیشرفته و مؤثر در خدمت صنایع در آمده است، در حالی که در روزگار پیشین هنر به حساب میآمد.

مزایای تحصیل در رشته جوشکاری

- بیشترین زمان آموزش این رشته بهصورت عملی است و برای کسانی که به کارهای عملی علاقهمندند، مناسب است.

- نیروهای ماهر جوشکار، به دلیل نیاز شدید مراکز صنعتی، بهراحتی میتوانند وارد بازار کار شوند و درآمد مناسبی هم داشته باشند.

حیطه کاری یک جوشکار

از کارگاههای کوچک تا داخل آب و حتی فضا

بازار کار

- مؤسسات تولیدی و صنعتی بزرگ مانند شرکت نفت، شرکت گاز، شرکت پتروشیمی، ماشینسازیها و خودروسازیها؛

- شرکتها و کارخانههای سازنده قطعات صنعتی مانند قطعات خودرو، تجهیزات و ماشینآلات کشاورزی و لوازم خانگی؛

- کارگاههای کوچک.

ادامه تحصیل

فارغالتحصیلان رشتهجوشکاری میتوانند پس از شرکت در کنکور کاردانی و موفقیت در آزمون، در مراکز آموزش عالی فنی، دانشگاه آزاد و دانشگاه جامع علمی کاربردی در سراسر کشور در رشته کاردانی جوشکاری، یا کاردانی صنایع فلزی ادامه تحصیل دهند. بعد از فارغالتحصیلی در دوره کاردانی و شرکت در آزمون کارشناسی هم در یکی از دانشگاههای دولتی، آزاد و یا علمی- کاربردی در رشته مهندسیِ جوش تحصیل کنند.

ویژگیهای لازم حرفه جوشکاری

- دقت و حوصله

- توانایی اجرای کارهای عملی

- پایه ریاضی قوی برای طراحی و اجرای نقشهها

- خلاقیت

- توانایی بدنی کافی

- هماهنگی خوب بین دستها و چشمها

- رعایت اصول ایمنی در کار
۸۴۷
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، کار درس،جوشکاری،اسماعیل محمدنیان مقدم،هنرستان شهید نورانی،رشته جوشکاری برق و گاز،شهر لنگرود،شغل‌ جوشکاری،هنرستان‌ فنی و حرفه‌ای و کار دانش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید