عکس رهبر جدید

دوربین‌های ماسک زده

  فایلهای مرتبط
دوربین‌های ماسک زده
تاثیر کرونا بر عکاسی

بیماری کرونا، علاوه بر تأثیر آن بر سلامت افراد، یک شوک بزرگ اقتصادی نیز ایجاد کرده است. اعمال محدودیتهای اجتماعی تأثیر زیادی روی کسب و کارها گذاشته و به بخش زیادی از مشاغل و افراد مرتبط با آنها آسیب زده است. کسب و کارها، چه بزرگ و چه کوچک، ضررهای ناشی از همهگیری کرونا را متحمل شدهاند؛ از جمله خطوط هوایی بزرگ. کمکهایی که دولتها برای حمایت از کسب و کارها تدارک دیدهاند، با توجه به طولانیشدن همهگیری کرونا، نتوانسته است ضرر و زیان مشاغل را جبران کند. در این بین اما مشاغل کوچک آسیبهای بیشتری از کرونا دیدهاند.

اگرچه شیوع کرونا به اقتصاد کل جهان آسیب جدی وارد کرده، اما تغییراتی را در نوع تعاملات اقتصادی نیز سبب شده است. بعضی از فعالان اقتصادی هم، به جای اینکه شرایط را در نظر بگیرند، به این فکر افتادند که چگونه با نوآوری، از این شرایط سود ببرند و جلوی زیانهای ناشی از همهگیری کرونا را بگیرند. در این مقاله میخواهیم در مورد آتلیههای عکاسی و فیلمبرداری صحبت کنیم. از آنجا که با لغو مراسمها و تجمعها حجم کار بسیاری از آتلیهها کم شد یا به صفر رسید بسیاری از عکاسان، به دلیل نداشتن درآمد، مجوز خود را به اتحادیه تحویل دادند. شغل عکاسی اینگونه است و اگر عکاس درآمدی نداشته باشد، دیگر نمیتواند اجاره بدهد. بنابراین، مجوز کسب را تحویل اتحادیه میدهد.

با توجه به این موضوع، شرایط این صنف حال و روز خوبی ندارد و آن دسته هم که محل کسبشان اجارهای است، حال و روز بدتری دارند. اما چگونه است که هنوز هم تعدادی از کسانی که در این صنف مشغول به کارند، درآمد خود را حفظ و یا حتی درآمد بیشتری کسب میکنند؟ برای پاسخ به این پرسش، درباره چند آتلیه موفق که توانستهاند کسب و کار خود را حفظ و حتی درآمد بیشتری کسب کنند، بررسی کردهایم. به چند دلیل توانستهاند حیات شغلی خود را حفظ کنند:

 

1. نیاز به عکس و فیلم در زمان همهگیری کرونا

درست است که با شیوع کرونا نیاز به آتلیهها بسیار کم شده است، اما باز هم برای برخی از امور به عکس یا فیلم نیاز است. برای مثال، نیاز به عکسهای اداری همیشه وجود دارد و کسانی برای کارهای اداری خود به آتلیه مراجعه میکنند.

از طرف دیگر، با توجه به افزایش چشمگیر مشاغل اینترنتی، تبلیغ و ساخت تیزرهای جذاب برای جذب مشتری نیاز است. بنابراین، کسانی که در این صنف مشغول فعالیت هستند، بهترین گزینه برای ساخت تیزر محسوب میشوند. ساخت کلیپ و اثرهای هنری هم از موارد دیگری است که میتواند برای آتلیه درآمدزا باشد و تعدادی از آتلیههای معروف به آن میپردازند. بسیاری از هنرمندان، با وجود کرونا، باز هم به ساخت کلیپهای هنری خود ادامه میدهند. به این ترتیب، وجود آتلیهها برای ساخت کلیپ و ویرایش آن بسیار حائز اهمیت است.

 

2. ضرورت ثبت خاطرات در ایام کرونا

با وجود کرونا و خطرات آن، بسیاری از افراد تمایل دارند بعضی خاطرات خود مثل تولد نوزاد یا سالگرد تولد کودکان خود را ثبت کنند. از طرف دیگر، با توجه به شیوع کرونا و نبود امکان برگزاری مراسم ازدواج برای زوجهای جوان، آنها تمایل دارند لحظات زیبای ابتدای زندگی مشترکشان را ثبت کنند. در این شرایط، برخی از آتلیهها برای فیلمبرداری یا عکسبرداری و ثبت خاطرات خاص، شرایط مناسبی فراهم کردهاند تا بتوانند با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، به نیاز مشتریان خود پاسخ دهند و درآمد کسب کنند. آنها برای این کار اتاقهایی با تهویه مناسب فراهم کردهاند و قبل و بعد از استفاده، محیط را ضدعفونی و تمهیدات مناسبی مانند سنجش تب مراجعهکنندگان را عملیاتی کردهاند. یکی از راهکارهایی که بیشتر آتلیهها از آن استفاده کردهاند، استفاده از فضای باز برای عکاسی و فیلمبرداری است.

 

3. آموزش مجازی

در دوران کرونا آموزش مجازی جایگاه ویژهای پیدا کرد تا روال آموزش متوقف نشود. از آنجا که تعداد زیادی از آتلیهها با نرمافزارهای مخصوصی مثل فتوشاپ، پرمییر و ایلوستریتور کار میکنند، توانستند با آموزش حرفهای درآمدزایی کنند. آموزشهایی که آتلیهها برگزار میکنند میتواند بسیار حرفهایتر از بعضی از مراکز آموزشی باشند، زیرا آنها با تجربههای بالایی که در زمینه کار با نرمافزارهای مخصوص کار خود دارند، میتوانند آموزش عمیقتری به مخاطبان خود ارائه کنند. در کنار آموزش نرمافزارها، آموزش اصول پایه عکاسی، گرافیک، فیلمبرداری و... را همراه با نکات کاربردی ارائه کردند. این ترکیب توانست آموزش جامعی را برای مخاطبان فراهم کند.

 

4. استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ

آتلیهها برای آنکه مشتریان خود را از دست ندهند و مشتریان جدید جذب کنند، با استفاده از فضای مجازی، نمونهکارهای خود را به عموم مردم ارائه میکنند. این کار از آن نظر مهم است که برخی افراد در انتظار پایان همهگیری هستند تا بتوانند مراسم خود را برگزار کنند. به همین دلیل، همواره در جستوجوی مناسبترین گزینه برای مراسم خود هستند. چندین آتلیه هم تخفیفهای مناسبی برای جذب مشتری اعلام کردهاند.

 

5. برگزاری نمایشگاه مجازی عکاسی

تعدادی از آتلیهها با برگزاری نمایشگاههای مجازی برای علاقهمندان به عکاسی و با حضور چهرههای شاخص در این رشته هنری باعث شدهاند راه برای معرفی آثار عکاسان فراهم شود. با این کار برای خود کسب سود میکنند و به آنان سود میرسانند.

 

6. فروش اقلام و تجهیزات

تعدای از آتلیهها در کنار کارهای اصلی خود به فروش دوربین و تجهیزات جانبی آنها میپردازند. شاید در ابتدا اینگونه به نظر بیاید که این کار به هزینه اولیه بسیار بالایی برای خرید تجهیزات نیاز دارد، اما برخی از آتلیهها بهعنوان واسط به فروش تجهیزات میپردازند. دقت به این نکته بسیار مهم است که در شرایط فعلی استفاده از اهرم تخفیف برای جذب مشتری مد نظر آنهاست.

 

7. استفاده از هنر گرافیک

از آنجا که کارهای گرافیکی همیشه طرفداران و خواهان خود را دارد، تعدادی از آتلیهها در دوران همهگیری کرونا به ساخت و طراحی لوگو، طراحی ظاهر سایت، طراحی کارت ویزیت و بنرهای تبلیغاتی روی آوردهاند. از آنجا که آنها تجربه دارند، میتوانند در این زمینه مفید واقع شوند و درآمد کسب کنند. نکته مهم این است که انجام این کارها باید زیر نظر صنف دیگری باشد، اما آنها با «آزادکاری» به هدف خود دست مییابند.

 

8. همکاری با سازمانها

بسیاری از سازمانها با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی سمینارهایی برگزار کردهاند که برای ثبت آنها به عکاسان و فیلمبرداران نیاز است.

 

9. برگزاری مسابقههای عکاسی و فیلمبرداری

تعدادی از آتلیهها برای آنکه مشتریان جدید جذب کنند و به علاقهمندان فرصت بدهند خود را معرفی کنند، مسابقههای گوناگون با موضوعات متنوع برگزار میکنند و از این راه میتوانند به درآمد برسند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است، تمام موارد گفتهشده را آتلیههایی انجام میدهند که شرایط جدیدی به وجود آوردهاند و سبب تمایز با بقیه همصنفان خود شدهاند. با ایجاد موقعیت تازه میتوان خود را با هر شرایطی وفق داد و درآمد کسب کرد.
۶۸۹
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، کرونا،عکاسی،آموزش مجازی،فضای مجازی،ثبت خاطرات کرونا،نمایشگاه مجازی عکاسی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید