عکس رهبر جدید

لالایی فروشی

  فایلهای مرتبط
لالایی فروشی
اگر واژه‌ای مثل کارآفرین موفق یا عبارتی شبیه به آن را جست‌وجو کنیم، تصویر آدم‌هایی با لباس‌های گران قیمت، ماشین‌های آخرین مدل و خانه‌های تجملی جلوی چشم‌هایمان ظاهر می‌شوند. معمولاً کنار این تصویرها جمله‌ای برای روحیه‌بخشی و انگیزه‌‌دهی هم نوشته شده است که چندان کاربردی و قابل اجرا به‌نظر نمی‌رسند. این تصویرها گاهی باعث می‌شوند کارآفرین‌شدن دور از دسترس و شبیه‌قله‌ای غیرقابل فتح به‌نظر برسد؛ طوری که با دیدن آن‌ها، بین خودمان و اشتغال‌زایی فرسنگ‌ها فاصله حس کنیم. حتی ممکن است آن‌قدر از دیدن کارآفرین‌های خیلی‌خیلی موفق تعجب کنیم که دیگر به کارآفرینی فکر نکنیم و رویایش را از سرمان بیرون بیندازیم. برعکس، باید بگویم، اولین قدم برای کارآفرین‌شدن، فراموش‌کردن فکرهایی است که باعث می‌شوند «اشتغال‌زایی و کارآفرینی» صرفاً در حد خواب و خیالی خوش به‌نظر آیند.

بسیاری از کارآفرین‌ها هنرجویانی مثل خود شما بوده‌اند که یا از همان دوره هنرستان یا کمی بعد از تمام‌شدن درسشان، با کمک هرچه بلد بودند، کسب و کار کوچکی راه انداختند. دو نفر از آن هنرجویان که با کمک تخصصشان در رشته‌های گرافیک و نقاشی، کاری را شروع کردند، «فائزه محمدزادگان» متولد 1370 و «سمانه مادرشاهیان» متولد 1367 هستند؛ کاری که کسی فکرش را نمی‌کرد آن‌قدر به تصویرگری، نقاشی و گرافیک نزدیک باشد. فائزه و سمانه به قول خودشان «نرمی‌جات!» تولید می‌کنند. اگر به‌نظرتان نرمی‌جات واژه‌ای عجیب است، همین حالا وسیله‌هایی مثل پتو، عروسک و روتختیِ اولین نوزادی را که می‌شناسید، لمس کنید. نرم و خوش‌رنگ و لعاب نیستند؟ دو نفر از سازندگان و طراحان این وسایل بسیار قشنگ، فائزه و سمانه، اهل شهر مشهد، هستند که فروشگاه اینترنتی «لینکو» را راه‌اندازی کرده‌اند.

 

آغاز رفاقت

بعضی‌ها معتقدند، «فضای مجازی» مهم نیست و نباید اجازه دهیم در زندگی‌مان تأثیری بگذارد؛ حتی اگر با این گزاره موافق باشیم، در نهایت کارمان گیر اینترنت می‌افتد و مجبور می‌شویم برای درآوردن کوچک‌ترین اطلاعات، به سراغ موتور جست‌وجوگر برویم. در سال‌های اخیر، اهمیت فضای مجازی به اهمیت جهان بیرونی نزدیک شده است. یکی از دلایل مهم‌بودن آن، آشناشدن با هنرها، دانش‌ها و آدم‌های گوناگون است.

فائزه و سمانه هردو هنرستانی بودند. فائزه هنرجوی رشته نقاشی در هنرستان «کیمیا» بود و سمانه در هنرستان «رافتی» رشته گرافیک می‌خواند. هر دوی آن‌ها رشته تصویرسازی را برای دانشگاه انتخاب کردند. شاید به‌نظر برسد آن‌ها در هنرستان و دانشگاه با هم آشنا شدند؟ نه. اشتباه نکنید. آن‌ها تا چهارسال پیش اصلاً هم را نمی‌شناختند. همان‌طور که گفتیم، فضای مجازی می‌تواند دنیای واقعی را دگرگون کند؛ یکی از الطاف و خاصیت‌های مثبت فضای مجازی، آشناشدن سمانه و فائزه با هم‌ بود.

دوستی آن‌ها از راه دنبال‌کردن صفحه‌های یکدیگر در شبکه‌ای اجتماعی شروع شد. سمانه و فائزه در آغاز مثل تمام دنبال‌کنندگان صفحه‌های مجازی، مخاطب نوشته‌ها و عکس‌های صفحه‌های هم‌ بودند، اما به‌مرور دوستی‌شان عمیق‌تر شد و از علاقه‌های مشترک و هم‌رشته بودنشان باخبر شدند. این رفاقت باعث شد آن‌ها کم‌کم به فکر همکاری بیفتند و کارشان را شروع کنند. فکر می‌کنید فروشگاه اینترنتی وسایل نوزاد را می‌گویم؟ نه. هنوز مانده تا به جرقه ایده «لینکو» برسیم.

 

تصویرگران تقدیم میکنند

هنوز در فرهنگ و ادبیات ما جای ضرب‌المثلی با مضمون «هرکه وارد جهان کودکان شد، دیگر نمی‌تواند دنیایی زیباتر از آن پیدا کند»، ابداع نشده است؛ اما سمانه و فائزه یکی از بهترین نمونه‌ها برای اثبات خالی‌بودن جای این ضرب‌المثل هستند. آن‌ها قبل از اینکه به فکر خلق شخصیت‌های خیالی برای پتو، روتختی و عروسک بچه‌ها بیفتند، تصویرگر کتاب کودک بودند. اما به مرور به فکر افتادند که در کنار تصویرگری، کاری خلاقانه، پرتنوع و پردرآمد را شروع کنند. برای همین به فکر کارآفرینی افتادند. اول تصمیم گرفتند کیف، کفش و روسری طراحی کنند. چند نمونه هم تولید کردند، اما به خاطر مشکلات گوناگون، مثل کم‌بودن دخالت آن‌ها در فرایند تولید و کافی‌نبودن سود این کار، طراحی کیف و کفش را رها کردند و به فکر راه‌انداختن کاری دیگر افتادند. بله، درست است. بالاخره ایده «لینکو» در ذهن سمانه و فائزه متولد شد. فائزه از دوره هنرستان و رشته گرافیک و سال‌های دانشجویی‌اش با نرم‌افزار طراحی «پترن» و دوره‌های طراحی متعددی آشنا بود. سمانه هم برای مسلط‌شدن به کار، در چند دور‌ه آموزشی شرکت کرد.

 

لینکو

کمتر از یک سال پیش، در تیرماه 1399، زمانی که شما تازه امتحان‌هایتان را داده بودید و به خاطر کرونا خیلی هم از تابستان خود لذت نمی‌بردید، سمانه و فائزه، بدون سرمایه زیاد و با پس‌انداز خودشان، چند کالای خواب کودک (مثل پتو، بالشت، روتختی و عروسک) تولید کردند. مشتریانی که از راه فضای مجازی با تولیدات سمانه و فائزه آشنا شده بودند، از کار آن‌ها خوششان آمد و سفارش‌هایی را ثبت کردند. از آن موقع به بعد، زمانی که مشتریان سفارش ثبت می‌کنند، این دو کارآفرینِ طراح، هزینه ساخت کالا را از سفارش‌دهندگان دریافت می‌کنند و با همان پول، لوازم اولیه مثل پارچه، نخ و پلی‌استر می‌خرند. بعد از تمام‌شدن کارشان و تحویل کالا به مشتری، هرپولی که باقی ماند، سود آن‌ها و حقوق خیاط‌هاست. شاید از دور این کار آسان و کم درآمد به‌نظر برسد، اما این تصور درست نیست. این کار با وجود تمام سختی‌هایش، مثل تحویل به موقع محصول به مشتری، بالابودن قیمت مواد اولیه و پیگیری سفارش‌ها، آن‌قدر شیرین است که وقتی عکس کودکی خندان با عروسکی که خودشان ساخته‌اند را می‌بینند، قند توی دلشان آب می‌شود. طراحی شخصیت‌های عروسک‌ها و نقاشی‌های روی محصولات، حاصل خلاقیت سمانه و فائزه است. آن‌ها شخصیت‌های انیمیشن‌ها و نقاشی‌های دیگران را کپی نمی‌کنند. کپی‌کاری خط قرمز این دو نفر است و در این موضوع با هیچ‌کس شوخی ندارند! آن‌ها طرح، رنگ و سبک دوخت کالاها را خودشان طراحی می‌کنند و پنج خیاط که هر کدام در زمینه دوخت خاصی تخصص دارند، در خانه‌های خودشان محصولات را می‌دوزند.

 

برنامههای بلندمدت

در این 10-11 ماهی که سمانه و فائزه فروشگاه اینترنتی‌شان را راه‌اندازی کرده‌اند، به غیر از خودشان، حداقل برای پنج نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند و ده‌ها کودک با محصولات واقعاً زیبا و خوش‌رنگ و لعابشان خوشحال شده‌اند. اما این نهایت خواسته آن‌ها نیست. این دو رفیقِ کارآفرین هم، مثل اکثر آدم‌ها، پیشرفت را دوست دارند و می‌خواهند کارشان را توسعه دهند تا هم درآمد بیشتری داشته باشند و هم جایگاه شغلی‌شان بهتر شود. به همین خاطر، تلاش می‌کنند در آینده تعداد سفارش‌هایشان بیشتر شود و طرح‌های گوناگونی را برای محصولاتشان طراحی کنند. منتظر ایده‌های جدید این دو کارآفرین بمانید. شما هم می‌توانید  از امروز شروع کنید. شاید کارآفرین بعدی این صفحه، شما باشید!


۱۳۳۰
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، کارآفرین،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید