عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

رشد مجازی

  فایلهای مرتبط
رشد مجازی
مینا رئیس‌زاده، همانند دیگر آموزگاران به مهارت‌آموزی بها می‌دهد. او در تدریس مجازی یادی از رشد آموزش ابتدایی کرده و با الهام از این مجله، با دانش‌آموزان خود در فعالیتی مهارتی، یک نشریه به سبک رشد ترتیب داده است. او یک پیام هم به ما داده است:«مجله‌ی رشد آموزش ابتدایی عزیزم! سال‌ها تو برای ما نوشتی و خواندیم. امروز بر آن شدیم تا هر چند اندک، به یاری دانش‌آموزان کلاس چهارم ۳ از تو یادی کنیم.» در اینجا به شکل مختصر بخش‌هایی از این مجله را ورق می‌زنیم. ​

این آموزگار برای مجله‌شان فهرست هم گذاشته است:

 

فهرست مطالب

مثل خدا مهربان باش

بیا با هم شعر بخونیم

داستان کوتاه

داستان تصویری

مهمان ناخوانده (کرونا)

با لیموترش خانه را روشن کن

 

مثل خدا مهربان باش

وقتی قرآن خواندن پدربزرگ تمام می‌شود، من قرآن را از او می‌گیرم، آن را می‌بوسم و سر جایش می‌گذارم. یک روز بعد از اینکه پدربزرگ قرآن خواند و آن را به من داد تا سر جایش بگذارم، حسین با توپ به اتاق آمد و دید که من دارم قرآن را می‌بوسم. توپ را زمین انداخت و خواست قرآن را از من بگیرد.

من گفتم: با دست‌های کثیف نباید به قرآن دست بزنی. اما حسین شروع کرد به گریه‌کردن. بعد با دست کثیف اشک‌هایش را پاک کرد. حالا صورتش هم چرک  شده بود. پدربزرگ به اتاق آمد و گفت: چی شده؟

گفتم: حسین می‌خواست با دست‌های کثیف قرآن را بگیرد، من هم به او ندادم. پدربزرگ حسین را بغل گرفت و دست و صورتش را با آب و صابون شست. بعد گفت: حالا که دست و صورتش را شسته، قرآن را به او بده.

من قرآن را به حسین دادم. او قرآن را بوسید و خندید. پدربزرگ به سر من دست کشید و گفت: خدا خیلی مهربان است. تو هم باید مهربان باشی. من حسین را بوسیدم و دوتایی قرآن را سرجایش گذاشتیم.

 

بیا با هم شعر بخونیم

شعر درباره نوجوانی

نوجوانی زیباست

مثل یک شاخه‌ی گل

مثل پرواز پرنده

نوجوانی فصل زیبای به خود آمدن است

فصل دیدن، شنیدن، گفتن، یادگرفتن

نوجوان کاش بدانی که چقدر کوتاه است این نسیم سحری

نوجوان خوب بدان ارزش تو مثل زر است، مثل الماسِ درخشان، در دل آن کوه بلند …

شاعر: مهدی بازیار

 

نقاشی یکی از بچهها

دراین مجله درباره‌ی کرونا هم اطلاع‌رسانی شده است:

 

مهمان ناخوانده (کرونا)

شیوع ناگهانی کووید-19سامانه‌های بهداشتی درمـانی دنـیا را با مشکلاتـی روبه‌رو کرد و سایر حوزه‌ها از جمله حوزه‌ی تعلیم‌وتربیت را نیز تحت تأثیر قرار داد. با شروع همه‌گیری کووید-19 در جهان، دستورالعمل‌های بهداشتی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کردند. در این راستا در بسیاری از کشورها و کشور ما، برای کاهش شیوع ویروس کرونا، آموزش‌های حضوری در مدرسه‌ها تعطیل شد. برای اینکه آموزش دانش‌آموزان در طول دوره‌ی فاصله‌گذاری اجتماعی دچار وقفه نشود، راهکارهای مختلفی از جمله آموزش مجازی ارائه شد.

 

رشد مجازی

در قسمت علمی و هیجان‌بخش مجله، طرز روشن‌کردن لامپ با لیمو‌ترش نیز آموزش داده شده است:

 

با لیموترش خانه را روشن کن

آزمایش روشن‌کردن لامپ با لیموترش اصلاً کار سختی نیست. می‌توان با استفاده از وسایل کمی، یک ال‌ای‌دی کوچک را روشن کرد. برای تهیه‌ی این لوازم می‌توانید از بزرگ‌ترها کمک بگیرید.

 

وسایل لازم: چند عدد لیموترش آبدار، میخ، چند عدد تشتک مسی، ولت‌‌سنج، سیم رسانا

 

شرح آزمایش

ابتدا در دو طرف لیمو شیار نازکی ایجاد کنید. سپس در یکی از شیارها تشتک مسی و در شیار دیگر میخ را قرار دهید. میخ و تشتک با هم در تماس نباشند.

در این باتری، میخ و تشتک «الکترود» و آب لیمو «الکترولیت» نامیده می‌شود. هر باتری دارای دو الکترود مثبت و منفی است که در آن جریان الکتریکی توسط یک رسانا از الکترود منفی به الکترود مثبت می‌رود. برای اندازه‌گیری میزان ولتاژی که باتری تولید می‌کند، از ولت‌سنج استفاده کنید. توجه داشته باشید که سر مثبت ولت‌سنج به سر مثبت باتری و سر منفی آن به سر منفی باتری وصل شود. عدد ولت سنج را بخوانید و یادداشت کنید (مثلاً 96/0 ولت). ولتاژی که این باتری تولید می‌کند، بسیار پایین است و قادر به تأمین انرژی لازم برای روشنایی یک لامپ حبابی نیست. برای تأمین ولتاژ بالاتر لازم است از ترکیب تعدادی از باتری‌ها استفاده کنیم. به همین منظور با سیم رسانا آن‌ها را به هم متصل می‌کنیم. توجه داشته باشید، سیم رسانا را از سر مثبت یک باتری به سر منفی باتری دیگر وصل کنید.

اختلاف پتانسیل حاصل از دو باتری را اندازه بگیرید و یادداشت کنید. همانند تصویر زیر می‌توانید با اتصال تعداد بیشتری از باتری‌ها، اختلاف پتانسیل بیشتری تولید کنید. حال چهار باتری را با هم ترکیب کنید و اختلاف پتانسیل ایجاد شده را اندازه بگیرید.

رئیس‌زاده همچنین یک فعالیت دست‌ورزی الکترونیک را به دانش‌آموزانش معرفی کرده است، زیرا آن‌ها در فضای مجازی تیم رباتیک دارند و تجربه‌هایشان را با هم به اشتراک می‌گذارند.

 

ساخت ربات (مخلوط‌‌کن)

دنیای امروز ما که به‌شدت و با سرعت هر چه تمام‌تر رو به پیشرفت است، همیشه نیازمند ایده‌ها و استعدادهای تازه است. از عمده فناوری‌‌هایی که به سرعت در حال رشد است، علم رباتیک است. با پیشرفت علم رباتیک در آیـنده‌ای نه‌چندان دور، ربات‌ها کلیه‌ی امور محاسباتی و کارهای بـدنی را به عهده خواهند گرفـت و جایـگزین نــیروی انسـانی خـواهد شد. همـان‌گونه کـه امروزه در بسیاری از خطوط تولید انواع خودرو، دستگاه‌های برقی، قطعات الکترونیک، اعضای مصنوعی بدن و دیگر صنایع شاهد به‌کارگیری علم رباتیک هستیم.

 

مزایای کلی آموزش شامل موارد زیر هستند:

• فعال‌سازی ذهن کودکان برای پیداکردن راه حل در آموزش رباتیک؛

پرورش حس هم‌فکری و کارگروهی در کلاس‌های رباتیک؛

پرورش قوه‌ی خلاقیت و اختراع با آموزش رباتیک؛ 

افزایش علاقه‌ به ریاضیات و الکترونیک؛ 

افزایش هدفمندی و کسب موفقیت در آینده.

بسیاری از ربات‌‌های ساده را می‌توان در خانه و با اندکی وسایل و حتی لوازم دور ریختنی ساخت. برای نمونه، ما برای شما عزیزان مخلوط‌کن را انتخاب کرده‌ایم که در ادامه روش ساخت آن به تصویر کشیده می‌شود.



۱۶۱۱
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، تجربه کلاسی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید