عکس رهبر جدید

جزیره رنگ‌ها!

  فایلهای مرتبط
جزیره رنگ‌ها!
آشنایی با جزیره ی هرمز

سفر همیشه لذت‌بخش است، به‌خصوص اگر مقصد جزایر خلیج‌فارس در جنوب کشور عزیزمان ایران باشد. پس چمدان‌هایتان را محکم ببندید.

خلیج‌فارس حدود 40 جزیره‌ی ایرانی دارد که فقط چندتای آن‌ها مسکونی و قابل گردشگری است، همان‌هایی که معروف‌ترند و شما هم احتمالاً اسمشان را زیاد شنیده‌اید، کیش، قشم، هرمز و... هرکدام از این جزایر، ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ ولی تمامی آن‌ها برای ما بسیار بااهمیت هستند.

مدادرنگی 90 رنگ!

یکی از جزایر زیبای خلیج‌فارس جزیره‌ی هرمز است، جزیره‌ای اسرارآمیز با خاک‌های رنگی. زرد، قرمز، نارنجی، نقره‌ای و طلایی رنگ‌هایی هستند که در خاک این جزیره زیاد دیده می‌شوند که همگی از ترکیب شدن مواد معدنی مختلف با اکسید آهن ایجاد شده‌اند. یکی از نقاط زیبای این جزیره دره رنگین‌کمان است. جعبه‌ی مدادرنگی که حدوداً 90 رنگ دارد.

خاک خوراکی!

حتماً تعجب کردید، امّا خاک قرمزرنگ جزیره‌ی هرمز را مثل ادویه می‌توان خورد. مردمی که در این جزیره زندگی می‌کنند به این خاک گِلَک می‌گویند و آن را مثل سماق بر روی غذا و نان می‌ریزند. این خاک از دل کوه‌های رنگین‌کمان هرمز استخراج می‌شود و با خاک‌های سرخ‌رنگ دیگر فرق دارد.

ساحل قرمز

اکسید آهن زیاد، قسمتی از خاک و ساحل جزیره هرمز را قرمزرنگ کرده است، پس اگر هوس کردید در ساحل قرمز قدمی بزنید، تعجب نکنید اگر لباستان صورتی شد! ولی نگران نباشید این رنگ با شستن از بین می‌رود

ساحل نقرهای

در قسمتی از سواحل جزایر هنگام و هرمز ذراتی وجود دارد که وقتی نور خورشید به آن می‌تابد، درخشندگی زیادی ایجاد می‌کند؛ درست مثل اینکه در ساحل، مقدار زیادی اکلیل پاشیده باشید. خیلی‌ها این شن‌های درخشان را برای فروش به بازارها می‌برند، امّا این کار آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست می‌زند. ساحل نقره‌ای ایران از سواحل کمیاب دنیاست. باید از آن مراقبت کنیم و حواسمان باشد دست‌نخورده باقی بماند.

فرشی از جنس خاک!

هرمز جزیره‌ی خاک‌های رنگی است و همین تنوع خاک، باعث شده هنرمندان با ساختن فرش‌های رنگی از جنس خاک به فکر شناساندن این زیبایی به دنیا باشند، هرچند که بعضی‌ها هم اعتقاد دارند باد و جزر و مد دریا این خاک‌های زیبا را نابود می‌کند و نباید این خاک‌ها را جابه‌جا کرد و بهتر است همان‌طور که هستند ازآن‌ها لذت برد.

این خاک روی زمین زیباست

خاک جزیره‌ی هرمز دنیای بی‌نظیر رنگ‌هاست؛ اما همین خاک، میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا یک مترمربع آن به‌وجود بیاید.

مدتی سوغات جزیره هرمز شیشه‌های گوناگون پرشده از خاک‌های رنگی بود؛ امّا کم‌کم اهالی متوجه شدند که چه سرمایه گران‌بهایی را با فروش خاک از دست می‌دهند، بنابراین آن را با خاک‌های صنعتی جایگزین کردند. پس اگر گذرتان به جزیره هرمز افتاد، حواستان به این خاک باارزش باشد.

مهم:

خاک‌های رنگی طبیعی را نخرید! این کار باعث می‌شود تجارت خاک‌های باارزش از بین برود و سواحل زیبای ایران همچنان زیبا و باارزش باقی بماند.

۱۱۰۲
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، محیط زیست، جزیره هرمز،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید