عکس رهبر جدید

دنیا از پشت دوربین زیباتر است

  فایلهای مرتبط
دنیا از پشت دوربین زیباتر است
آنچه در راستای زندگی امروزی ما به‌عنوان دغدغه و چالشی مهم مطرح شده و فکر بسیاری از دختران، به‌ویژه در هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای، به سمت آن معطوف شده، کاریابی و انتخاب پیشینه و حرفه مناسب دختران با حاشیه‌ای امن و مطمئن در کسب‌و‌کار است که ضمن ورود به آن حرفه، نه‌تنها منبع درآمد داشته باشند، بلکه علاقه و عشق درونی خود را از دریچه دوربین به‌نحوی بروز دهند.

آنچه در راستای زندگی امروزی ما بهعنوان دغدغه و چالشی مهم مطرح شده و فکر بسیاری از دختران، بهویژه در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفهای، به سمت آن معطوف شده، کاریابی و انتخاب پیشینه و حرفه مناسب دختران با حاشیهای امن و مطمئن در کسبوکار است که ضمن ورود به آن حرفه، نهتنها منبع درآمد داشته باشند، بلکه علاقه و عشق درونی خود را از دریچه دوربین بهنحوی بروز دهند.

لذا آگاهی و شناخت دختران جامعه کنونی ما، حتی گاهی بهدلیل اطلاع ناکافی خانوادهها، بهویژه پدران و مادران، نسبت به این رشته، بسیار کم و محدود است. همیشه در حرفه زیبای عکاسی، برای این دسته دلهره و دلواپسیهایی وجود داشته و بهعنوان چالش و معضلی در اجتماع مطرح بوده است که آیا دختران هم توان رفتن به میدان عکاسی در اجتماع و حوادث را دارند؟! آیا میتوانند به همان کیفیت و شرایط پسران قدم بردارند و در دل رخدادهای جامعه سیاسی، فرهنگی، ورزشی، صنعتی و تبلیغاتی حضور داشته باشند؟!

در پاسخ به این پرسشها قطعاً جوابمان مثبت است. همانطور که هنرجویان پسر در عرصه عکاسی و تصویربرداری موفق هستند و شهامت و جسارت حضور دارند، دختران نیز به مدد و یاری هنرآموزانی کارکشته و خبره که خود تجربههایی ارزشمند در این زمینه داشتهاند، میتوانند ضمن ورود به عرصههای اجتماعی و فرهنگی، بهخصوص عکاسی ژورنالیستی (روزنامه و مجلات) تجربههای دست اولی کسب کنند و در کنار آن در مهارتهایی فنی و تخصصی در زمینههایی همچون عکاسی مناسب مجلات و الگوهای خیاطی و پوشاک، عکاسی پشت صحنه فیلمهای سینمایی و تئاتر، حتی عکاسی تبلیغات در عرصه گرافیک (پوستر و بستهبندی) گامهای بلند بردارند.

این مسیر خود نیازمند کسب اطلاعات و تجربهاندوزی، چه در هنرستانهای کاردانش و فنیحرفهای و چه در دورههای دانشگاهی کاردانی، کارشناسی و ارشد است و مسلماً حضور مثبت بانوان و دختران هنرمند به عرصه عکاسی در جامعه امروزی ما به اثبات رسیده است. اما این باور که شغل و حرفهشان مناسب باشد یا خیر، هنوز یک چالش است!

 

ویژگیهای بانوان هنرآموز در حوزه عکاسی

صفات و خصوصیات آقایان و خانمها در عرصه عکاسی کمابیش یکسان است. بانوان عکاس، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر حضور و شهامت و جسارت در عکاسی در جامعه امروزی، نباید کمتر از آقایان دیده شوند. این شرایط خوشبختانه در چند سال گذشته، با برگزاری نمایشگاهها و مناسبات فرهنگی و اجتماعی اثبات شده است. بانوان حتی در عکاسی مستند جنگ نیز تا حدودی، به دلیل شرایط فیزیکی، کمتر حضور داشتند، ولی در سایر موارد، همچون عکاسی ورزشی، سینما و تئاتر، حضور فعال و چشمگیر آنان کاملاً محسوس است. چهبسا گاهی احساسات و غرایض ذاتی مادرانه باعث شود عکسی زیبا توسط بانویی عکاس، بهمراتب تأثیرگذارتر از یک عکاس مرد باشد!

 

منابع و کتابهای آموزشی در عرصه عکاسی: (مناسب هنرآموزان عکاسی)

1. فرهنگ عکاسی اثر اسماعیل عباسی

2. نقد عکس اثر تری برت

3. ترکیببندی در عکاسی اثر هارولد مانته

4. نورپردازی حرفهای 1 و 2 اثر رامین کاکاوند

5. نورپردازی تکچهره اثر نورنبرگ

6. عکاسی مقدماتی اثر اسماعیل عباسی

7. عکاسان بزرگ جهان اثر برایان کو

8. رنگ در عکاسی اثر هارولد مانته

 

۹۶۱
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، اندیشه، عکاسی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید