عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

کار نشد ندارد

  فایلهای مرتبط
کار نشد ندارد
در همین چند ماهی که از انتشار مجله می‌گذرد، دوستان هنرجوی خوبی از شهرهای گوناگون، با ما یا کارشناسان فنی و حرفه‌ای، و کاردانش استان خود تماس گرفته‌اند و خواسته‌اند از توانمندی‌هایی که در هنرستان کسب‌ کرده‌اند، بگویند. ما از شما استقبال می‌کنیم و آماده شنیدن حرف‌ها و انعکاس هنرمندی‌های شما هستیم. در این شماره از زبان خود هنرجویان می‌خوانیم، درباره توانمندی‌هایی که به واسطه کتاب‌های درسی دوره متوسطه (هنرستان) کسب‌ کرده‌اند.

در همین چند ماهی که از انتشار مجله می‌گذرد، دوستان هنرجوی خوبی از شهرهای گوناگون، با ما یا کارشناسان فنی و حرفه‌ای، و کاردانش استان خود تماس گرفته‌اند و خواسته‌اند از توانمندی‌هایی که در هنرستان کسب‌ کرده‌اند، بگویند. ما از شما استقبال می‌کنیم و آماده شنیدن حرف‌ها و انعکاس هنرمندی‌های شما هستیم. در این شماره از زبان خود هنرجویان می‌خوانیم، درباره توانمندی‌هایی که به واسطه کتاب‌های درسی دوره متوسطه (هنرستان) کسب‌ کرده‌اند.



هدیه خادمی، هنرجوی پایه دوازدهم رشته گرافیک، از هنرستان فنی‌و‌حرفه‌ای ولایت، ناحیه سه استان البرز
عکس‌های خلاق

من در پایه دهم، در کتاب طراحی 1، توانایی طراحی طبیعت بی‌جان را با چهار فن متفاوت به دست‌ آوردم و یاد گرفتم چگونه اسکیس‌‌‌های سریع ذهنی بزنم، ایده‌هایم را ثبت کنم و دید وسیع‌تر و عمیق‌تری به اطرافم داشته باشم. در کتاب مبانی هنرهای تجسمی، با عناصر بصری آشنا شدم و توانستم با کمک آن‌ها و کیفیت‌های بصری، علاوه‌بر اینکه آثار هنری حرفه‌ای‌تری را به اجرا درمی‌آورم، آثار هنری دیگر را نیز تحلیل و بررسی کنم. در کتاب عکاسی 1 یاد گرفتم چگونه با فن‌های مختلف عکس‌های خلاقانه از اطرافم بگیرم و توانایی لازم برای عکاسی طبیعت و طبیعت بی‌جان را به دست آورم.



شناخت انواع چاپ

در پایه یازدهم، در کتاب چاپ دستی، توانایی طراحی و اثرگذاری روی واسطه چاپ را به دست آوردم. مثلاً روی لینولیوم، چوب و... . توانایی شناخت انواع چاپ‌ها و تشخیص آن‌ها از یکدیگر را کسب کردم و حالا می‌توانم با کمک این توانایی، روی پارچه، دیوار، اشیا و ... چاپ‌های خلاقانه و جدید بزنم و الگوهای خود را طراحی کنم. در کتاب طراحی 2 یاد گرفتم چگونه طبیعت را طراحی کنم و توانستم حتی در خیابان، با یک دفترچه و مداد، تصویر روبه‌رویم را طراحی کنم. با آناتومی بدن آشنا شدم و یاد گرفتم فیگور انسان و چهره را با رعایت تناسبات آن طراحی کنم. با توانایی‌هایی که در درس طراحی 2 کسب کردم، توانستم در مسابقات متعددی شرکت کنم. در مسابقه هفته سربازان گمنام امام زمان مقام آوردم و در مسابقه بزرگداشت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در رشته نقاشی، مقام سوم را کسب کردم.

در کتاب عکاسی 2 عکاسی پرتره را به‌طور کامل آموزش دیدم و توانایی عکاسی در آتلیه و نورپردازی را به دست آوردم. چند فن برای عکاسی تبلیغاتی یاد گرفتم؛ مثلاً فن فریز برای عکاسی از نوشیدنی. با فتوشاپ و روتوش عکس هم در حد تنظیم نور و برطرف‌کردن لک صورت و تغییر رنگ چشم آشنا شدم.



طراحی لوگو

در پایه دوازدهم، در کتاب خط در گرافیک، توانایی طراحی لوگوی تایپ را به‌دست آوردم. امیدوارم در طی این سال تحصیلی، مهارت‌های لازم را کسب کنم. دوست دارم بعد از آن برای خودم لوگو طراحی کنم و آن را روی آثارم درج کنم.

امسال، در کتاب کارگاه گرافیک، نحوه تبدیل طراحی محصول به لوگو را یاد گرفته‌ام و امیدوارم در پایان سال سفارش‌های متعددی در زمینه طراحی لوگو، سربرگ، تقویم، بسته‌بندی و برچسب بگیرم. در کتاب مبانی تصویرسازی هم یاد گرفتم آدمک‌ها را در حالت‌های متنوع طراحی کنم و با فضاسازی آن‌ها را در فضای کتاب و مجله بگنجانم. امیدوارم بتوانم در این زمینه کار هم بکنم. البته فعلاً در حال یادگیری و کسب تجربه ‌هستم.





سارا نیکنام، هنرجوی پایه دوازدهم رشته نقاشی، هنرستان فنی و حرفه‌ای ولایت، ناحیه سه استان البرز
آشنایی با زبان هنر

با فراگیری مطالب کتاب مبانی هنرهای تجسمی، توانستم با زبان هنر بیشتر آشنا شوم، درک صحیح و سنجیده‌تری از دنیای اطرافم پیدا کنم و در کارهای هنری به‌خوبی از آن استفاده کنم. در درس طراحی نیز یاد گرفتم از روی مدل زنده به‌خوبی طراحی کنم و سایه بزنم. با عکاسی بیشتر آشنا شدم و توانستم انواعی از عکاسی را به‌خوبی انجام بدهم.



اثر مفهومی

در کارگاه نقاشی، توانستم با تکنیک‌های متنوعی مثل مداد رنگی، آبرنگ، پاستل و رنگ روغن کار و نقاشی‌های زیبایی خلق کنم. در طراحی نیز یاد گرفتم فیگور کار کنم و از روی مدلی که می‌بینم به‌خوبی طراحی کنم. همچنین، موضوعات متنوعی را به‌خوبی بر صفحه سفید کار کنم. در این سال توانستم رتبه اول مسابقات فرهنگی و هنری را در تکنیک پاستل کسب کنم و مقام سوم کشوری را در اثر مفهومی‌ام (درباره شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی) به دست بیاورم.



حجم‌سازی

می‌توانم در کارگاه نقاشی به نحوی عالی کار کنم. امسال با کارگاه حجم‌سازی نیز آشنا شده‌ام و توانسته‌ام از ماده یونولیت مجسمه‌ای خلق کنم که واقعاً کاری متنوع بود و خوشحالم از اینکه در این تجربه جدید نیز توانستم موفق شوم. تا پایان سال هم شایستگی‌های جدیدتری را تجربه خواهم کرد. در کتاب چاپ دستی نیز انواع تک‌چاپ، چاپ برجسته (حکاکی روی چوب و لینولئوم)، چاپ شابلونی کاغذ مومی و چاپ سیلک را خواهم آموخت.

در این دو سال استعدادهایم شکوفا شد و در تکنیک‌های متعددی توانستم موفق شوم و کارهای خوبی را به وجود بیاورم. امیدوارم پایه دوازدهم را هم با موفقیت پشت سر بگذارم. نقاشی و طراحی با تکنیک‌های گوناگون، عکاسی‌های گوناگون (عکاسی از طبیعت، پرتره و تبلیغاتی) و حجم‌سازی، تجربه‌های جدیدی بودند که می‌توانم با آن‌ها تابلوهای زیبایی نقاشی کنم، عکس بگیرم و مجسمه‌سازی کنم و خیلی کارهای هنری که می‌توانم برای خودم کسب درآمد داشته باشم. می‌توانم به‌عنوان مربی هنر کار کنم و یک گالری داشته باشم. یا می‌توانم به‌عنوان عکاس یا مجسمه‌ساز کار کنم. هنر دنیای دیگری است که وصف‌شدنی نیست.



ﺻﺒﺎ صیدلی، هنرجوی پایه دوازدﻫﻢ رﺷته ﻓﺘﻮﮔﺮافیک ﻫﻨﺮﺳﺘﺎن ﻓﻨﯽ حرفه‌ای ﺗﺮبت، ﻧﺎحیه دو اﺳﺘﺎن البرز
تاریخ هنر

در پایه دهم، در کتاب عکاسی پرسنلی و ویرایش حروف و تصویر، مهارت خوشنویسی، ﭼﺎپ دﺳﺘﯽ و ﻋﮑﺎﺳﯽ پرسنلی را به‌دست آوردم و ﺑﺎ آموختن کار با نرم‌افزار ﻓﺘﻮﺷﺎپ، شایستگی پرداخت و ویرایش عکس‌ها و طراحی گرافیکی را پیدا کردم. حالا می‌توانم برای مشتریان عکاسی پرسنلی و ویرایش عکس را انجام دهم و با چاپ دستی، درآمد کسب کنم. در کتاب طراحی و زبان بصری فتوگرافیک، با مبانی هنرهای تجسمی و تاریخ هنر آشنا شدم و شایستگی آن را دارم که طراحی کنم و از تکنیک‌های مختلف طراحی استفاده لازم را ببرم. در ﮐـﺘﺎب ﺗﺼﻮیرﺳﺎزی آموزﺷﯽ و ﺗﺎیپوﮔﺮاﻓﯽ، ﺑﺎ ﻃﺮاﺣﯽ ﺣﺮوف، تکنیک‌های تصویرسازی، بسته‌بندی و ﻃﺮاﺣﯽ ﺟﻌﺒﻪ و ﮐﺎر ﺑﺎ نرم‌افزار ایلوستریتور آﺷﻨﺎ ﺷدم و به کمک آن، طراحی امور گرافیکی و تصویرسازی را آموختم. اکنون ﺷﺎیستگی ﻃﺮاﺣﯽ ﺣﺮوف، تصویرسازی کتاب، ﻃﺮاﺣﯽ ﺟﻌﺒﻪ و بسته‌بندی و اجرای آن‌ها با نرم‌افزار را دارم.



عکاسی تبلیغاتی

در کتاب ﻋﮑﺎﺳﯽ آتلیه و مراسم توانستم ﻧﻮرﭘﺮدازی و عکاسی حرفه‌ای ﭘﺮﺗﺮﻩ را بیاموزم و ﺑﺎ دیگر تکنیک‌های ﻓﺘﻮﺷﺎپ کامل‌تر آﺷﻨﺎ ﺷوم. اکنون شایستگی آن را پیدا کرده‌ام که ﺑﺮای مشتریان، ﺑﺎ فن‌های ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ و ﻧﻮرﭘﺮدازی حرفه‌ای، ﻋﮑﺎﺳﯽ تبلیغاتی یا پرتره انجام دهم و ویرایش و طراحی کنم و ﮐﺴﺐ درآمد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ. در کتاب طراحی نشانه، توانایی تصویرسازی کتاب کودک و صحافی کتاب را پیدا کردم و حالا شایستگی دارم آرم طراحی کنم، کتاب صحافی و تصویرسازی کنم.



تصویرسازی

در کتاب گرافیک نشر و مطبوعات، تاکنون تکنیک عکاسی HDR و طراحی سایت و چندین ویرایش جدید در فتوشاپ را یاد گرفته‌ام و حالا می‌توانم برای سایت‌ها طراحی کنم و در عکاسی از تکنیک HDR استفاده کنم. کار با نرم‌افزار صفحه‌آرایی ایندیزاین را نیز یاد خواهم گرفت تا شایستگی صفحه‌آرایی کتاب، روزنامه، سررسید و مجله را کسب کنم و طراحی جلد نیز انجام دهم. ﺣﺎﻻ من ﺷﺎیستگی دارم، ﻃﺮاﺣﯽ ﺣﺮوف، ﻋﮑﺎﺳﯽ آتلیه، ﺗﺼﻮیرﺳﺎزی ﮐـﺘﺎب ﮐﻮدک، آرم و لوگو، ﺗﺪوین فیلم، ﺻﺤﺎﻓﯽ، بسته‌بندی، ﻃﺮاﺣﯽ گرافیک، ﻋﮑﺎﺳﯽ مراسم، عکاسی پرتره و عکاسی تبلیغاتی و ویرایش تصاویر را اﻧﺠﺎم دﻫﻢ و درآمد کسب کنم.





سمیرا آقامعلی زاده، هنرجوی رﺷته  معرق‌کاری چوب، پایه دوازدهم، هنرستان کاردانش دولتی نور، ناحیه دو البرز
مشبک‌سازی

در آموزش‌های مربوط به مبحث درسی مشبک سازی، با این هنر ظریف و زیبا آشنا شدم و آموزش‌های کافی را دیدم. الآن می‌توانم تابلوهایی زیبا از تلفیق مشبک و خط و همچنین محصولاتی کاربردی مثل ساعت‌های مشبک، ظروف چوبی مثل سینی، جای دستمال کاغذی، آباژور، لوستر، دیوارکوب، صفحات زیبای میز و.... را با این هنر زیبا بسازم.

در مبحث درودگری، با فن ساخت زیر کارهای مختلف آشنا شدم و در حال حاضر می‌توانم تمامی زیرکارهای مورد نیاز خودم از قبیل تابلو، ساعت و زیرکار میز را بسازم و نیازی به خرید زیرکار آماده ندارم.



تابلوی معرق

در واحد عملی، کارگاه معرق را آموزش دیدم و در حال حاضر می‌توانم انواع تابلوهای معرق، صفحات میز، کنسول آینه، سرویس خواب، کمد، آباژور، ساعت و انواع ظروف کاربردی را با هنر معرق‌کاری، با انواع نقوش اسلیمی، ختایی، فرنگی، نقوش هندسی و همچنین تلفیق رنگ و اجرای طرح‌های ابتکاری با شیوه‌های گوناگون معرق اجرا کنم.

بعد از آموزش‌های مربوط به نقوش سنتی، هندسی و نقوش جانوری در سال دهم و آموزش و مهارت یافتن در مبحث نقوش فرنگی در سال یازدهم، در حال حاضر توانایی اجرای طرح‌های جدید سنتی، هندسی، فرنگی و جانوری را دارم و می توانم دیوارکوب‌هایی زیبا خلق کنم.



صنایع دستی

در پایان پایه دوازدهم، با توجه به آموزش‌های لازمی که در هنر معرق‌کاری چوب و مشبک‌کاری خواهم دید، می‌توانم یک کارگاه کوچک صنایع دستی، به‌منظور قبول هر نوع سفارش کار به‌صورت تابلو، میز، سرویس خواب و مبلمان، در سطح درجه یک راه‌اندازی کنم. البته شرط آن توانایی مالی و اخذ مجوزهای مربوط است.




با تشکر از:

زهرا قنبری (مدیر)، فاطمه فانی ( معاون فنی)، لیلا شاه‌محمدی (هنرآموز) هنرستان فنی و حرفه‌ای ولایت ناحیه 3 کرج؛

معصومه مرادی (مدیر)، سمیه ابومحبوب (هنرآموز) هنرستان فنی و حرفه‌ای تربیت ناحیه 2 کرج؛

پروانه بنی‌یعقوب (مدیر هنرستان کاردانش نور ناحیه 2 کرج).


۱۱۸۹
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، سررشته،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید