- تعریف مرکز یادگیری
- مرکز یادگیری مجموعهای
از مواد، منابع و فعالیتهاست
که برای مرور، تقویت یا توسعه یک مهارت خاص یا مفهومی که قبلاً آموزش داده شده است،
طراحی میشود.
- مرکز یادگیری دانشآموزان
را از کمک معلم مستقل و خودیادگیری را برای آنان تسهیل میکند.
چرا مرکز یادگیری؟
برای توانمندسازی دانشآموز
در زمینه کار در گروههای
گوناگون
برای تشویق همکاری فعال بین دانشآموزان
برای آموزش تصمیمگیری،
کار مستقل و خودنظارتی
برای ارائه فرصت یادگیری مسئولانه
مراکز یادگیری از تفاوتهای
دانشآموزان حمایت میکنند.
- برنامهریزی
محتوا
انواع مراکز یادگیری
- مبتنی بر برنامه درسی
- مبتنی بر موضوع
- به انتخاب دانشآموز
/ خودراهبری
- با تمرکز بر هوشهای
چندگانه
- گروهبندی
دانشآموزان
منطق گروهبندی
- توجه بیشتر به تفاوتهای
فردی
- آسیب کمتر به عزتنفس
- کارایی بیشتر
گروهبندی
مشارکتی
- چهار پنج دانشآموز
با تواناییهای متفاوت
گروهبندی
براساس توانایی
- تعداد متفاوت دانشآموز
با مهارتها و تواناییهای
یکسان: گروهبندی تصادفی
- تعداد مساوی دانشآموز
با انتخاب به صورت تصادفی: گروهبندی
براساس علاقه
- براساس موضوع یا پروژه، خود دانشآموزان
انتخاب میکنند در کدام گروه
باشند:
گروهبندی
براساس پروفایل یادگیری
- براساس هوشهای
چندگانه، عادتهای یادگیری و ارتباط
با دیگران
- مدیریت مراکز
چه زمانی؟
زمانی که کارهای تعریفشده
کلاس انجام شدهاند
برای انجام ارزیابی فردی دانشآموزان
برای تدریس جایگزین
بهعنوان
بخشی از تدریس ایستگاهی
زمان مرکز یادگیری چگونه تقسیمبندی
میشود؟
- برنامهریزی؛
5 تا 10 دقیقه
دانشآموزان
در مورد برنامههایی که باید در مرکز
انجام شوند، بحث و گفتوگو
میکنند.
- کار مرکز؛ 20 تا 25 دقیقه
دانشآموزان
و معلم در مرکز کار میکنند.
دانشآموزان
نتایج ملموسی را نمایش میدهند.
- مرور و بهاشتراکگذاری؛
10 دقیقه
دانشآموزان
در مورد کارهایی که انجام دادهاند،
گفتوگو میکنند.
درباره اینکه برنامههایشان
چگونه باید تغییر کند و در مورد برنامه بار بعد هم فکر میکنند.
سازماندهی کلاس درس
مکانهایی
برای کار گروه کوچک
مکانهایی
برای تعامل دانشآموزان با هم
هماهنگی بین مناطق ساکت و غیرساکت
برنامهریزی
مواد، منابع و ابزار برای استفاده دانشآموزان
مکانهایی
برای نمایش کار دانشآموزان
اگر فضا محدود بود چه کنیم؟
استفاده از:
کیفهای
زیپدار
کیسههای
جایزه
صندوق کشویی
ظرفهای
غذا
تختههای
آهنربایی
قفسههای
مجلات
جعبههای
پیتزا
- ارزیابی و نظارت
نظارت بر فرایند کار مراکز
معلم :
- مشاهدهها /
فهرست وارسیها (چکلیستها)
- ارائهها
- مصاحبهها
- روشهای
غیررسمی
دانشآموز:
- خودارزیابی
- چارتها
- نوارهای صوتی
- بررسی همگروهیها
- دستسازهها