عکس رهبر جدید

برنامه‌ریزی یک مرکز یادگیری

  فایلهای مرتبط
برنامه‌ریزی یک مرکز یادگیری
مرکز یادگیری مجموعه‌ای از مواد، منابع و فعالیت‌هاست که برای مرور، تقویت یا توسعه یک مهارت خاص یا مفهومی که قبلاً آموزش داده شده ‌است، طراحی می‌شود.

 - تعریف مرکز یادگیری

- مرکز یادگیری مجموعهای از مواد، منابع و فعالیتهاست که برای مرور، تقویت یا توسعه یک مهارت خاص یا مفهومی که قبلاً آموزش داده شده است، طراحی میشود.

- مرکز یادگیری دانشآموزان را از کمک معلم مستقل و خودیادگیری را برای آنان تسهیل میکند.

 

چرا مرکز یادگیری؟

برای توانمندسازی دانشآموز در زمینه کار در گروههای گوناگون

برای تشویق همکاری فعال بین دانشآموزان

برای آموزش تصمیمگیری، کار مستقل و خودنظارتی

برای ارائه فرصت یادگیری مسئولانه

 

مراکز یادگیری از تفاوتهای دانشآموزان حمایت میکنند.

برنامه ریزی یک مرکز یادگیری 

 

- برنامهریزی محتوا

 

انواع مراکز یادگیری

- مبتنی بر برنامه درسی

- مبتنی بر موضوع

- به انتخاب دانشآموز / خودراهبری

- با تمرکز بر هوشهای چندگانه

 

 

برنامه ریزی یک مرکز یادگیری

 

 

- گروهبندی دانشآموزان

 

منطق گروهبندی

- توجه بیشتر به تفاوتهای فردی

- آسیب کمتر به عزتنفس

- کارایی بیشتر

 

گروهبندی مشارکتی

- چهار پنج دانشآموز با تواناییهای متفاوت

گروهبندی براساس توانایی

- تعداد متفاوت دانشآموز با مهارتها و تواناییهای یکسان: گروهبندی تصادفی

- تعداد مساوی دانشآموز با انتخاب به صورت تصادفی: گروهبندی براساس علاقه

- براساس موضوع یا پروژه، خود دانشآموزان انتخاب میکنند در کدام گروه باشند:

گروهبندی براساس پروفایل یادگیری

- براساس هوشهای چندگانه، عادتهای یادگیری و ارتباط با دیگران

 

 

- مدیریت مراکز

 

چه زمانی؟

زمانی که کارهای تعریفشده کلاس انجام شدهاند

برای انجام ارزیابی فردی دانشآموزان

برای تدریس جایگزین

به‌‌‌عنوان بخشی از تدریس ایستگاهی

 

زمان مرکز یادگیری چگونه تقسیمبندی میشود؟

- برنامهریزی؛ 5 تا 10 دقیقه

دانش‌‌آموزان در مورد برنامههایی که باید در مرکز انجام شوند، بحث و گفتوگو میکنند.

- کار مرکز؛ 20 تا 25 دقیقه

دانشآموزان و معلم در مرکز کار میکنند.

دانش‌‌آموزان نتایج ملموسی را نمایش میدهند.

- مرور و بهاشتراکگذاری؛ 10 دقیقه

دانشآموزان در مورد کارهایی که انجام دادهاند، گفتوگو میکنند. درباره اینکه برنامههایشان چگونه باید تغییر کند و در مورد برنامه بار بعد هم فکر میکنند.

 

سازماندهی کلاس درس

مکانهایی برای کار گروه کوچک

مکانهایی برای تعامل دانشآموزان با هم

هماهنگی بین مناطق ساکت و غیرساکت

برنامهریزی مواد، منابع و ابزار برای استفاده دانشآموزان

مکانهایی برای نمایش کار دانشآموزان

 

اگر فضا محدود بود چه کنیم؟

استفاده از:

کیفهای زیپدار

کیسههای جایزه

صندوق کشویی

ظرفهای غذا

تختههای آهنربایی

قفسههای مجلات

جعبههای پیتزا

 

 

 

- ارزیابی و نظارت

 

نظارت بر فرایند کار مراکز

 

معلم :

- مشاهدهها / فهرست وارسیها (چکلیستها)

- ارائهها

- مصاحبهها

- روشهای غیررسمی

 

دانشآموز:

- خودارزیابی

- چارتها

- نوارهای صوتی

- بررسی همگروهیها

- دستسازهها

 

۸۶۲
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، پرونده ویژه، مرکز یادگیری،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید