عکس رهبر جدید

دلفین‌هایی که با GPS رصد می‌شوند

  فایلهای مرتبط
دلفین‌هایی که با GPS رصد می‌شوند
دنیای شگفت‌انگیز عددها

یک، دو، سه ... سه تا سیب. این شاید اولین تجربه همه ما از یادگیری پایهایترین موضوع علم ریاضی، یعنی عددها باشد. وقتی برای نخستینبار شمارش عددها را یاد گرفتیم، تلاش میکردیم هر چه در اطرافمان میدیدیم را با یک عدد شمارهگذاری کنیم.

 

بیایید عددها را یاد بگیریم

دلفین هایی که با GPS رصد می شوند


وقتی دانش ریاضی ما پیش رفت، چهار عمل اصلی ریاضی را یاد گرفتیم (جمع، تفریق، ضرب، و تقسیم) و دنیای عددها باز هم جالبتر شد. حالا بدون اینکه متوجه باشیم، در طول روز مرتب از این دانش عددها استفاده میکنیم.  عددها همیشه ما را برای فهم و درک محیط اطرافمان یاری میکنند. سرعت یک خودرو، میزان خرید میوه، وزن، تعداد پلهها و ... همه با یک عدد معرفی میشوند. تحلیلهای ما از حوادث و موضوعهای اطرافمان هم براساس عددها انجام میشود.

یک مثال میزنم: اگر یک دانشمند زیستشناس بخواهد زندگی دستهای از دلفینها را بررسی کند، نیاز دارد اطلاعاتی لحظهبهلحظه از مسیر حرکت آنها داشته باشد. او باید به سؤالهایی جواب دهد که پاسخ همه آنها یک عدد است.

 

دلفینها در طول روز چند کیلومتر شنا میکنند؟ دلفینها بیشتر در چه نقاطی از دریا و در چه فاصلهای از ساحل مشغول شنا هستند؟ تعداد آنها در هر دسته چند تاست؟ طول عمر هر کدام چقدر است؟ چه میزان غذا مصرف میکنند؟ و ...

دانشمندان برای بررسی زندگی این موجودات دریایی زیبا از وسیلهای به نام «GPS»  استفاده میکنند. این دستگاه به باله دلفین وصل میشود و به کمک ماهواره، اطلاعات دقیقی از مسیر حرکت دلفینها به پژوهشگران ارائه میکند.

 

دلفین هایی که با GPS رصد می شوند

 

اما نتایج بهدست آمده بسیار زیادند و تحلیل آنها بسیار مشکل است. 

به تصویر زیر نگاه کنید. این خطها مجموعه نقاطی هستند که دلفین ما از آنها عبور کرده است. آیا میتوانید این نقاط را بشمارید؟!

 

دلفین هایی که با GPS رصد می شوند

 

 

نگران نباشید دانش ریاضی یک بار دیگر به کمک ما انسانها آمده است و شاخهای در علم ریاضی ایجاد شده است به نام «کلانداده» یا «Big data».

کلانداده به زبان ساده، شاخهای در ریاضی است که به کمک رایانهها میتواند اطلاعات پراکنده و نامنظم بهدست آمده را به اطلاعات مرتب و قابل تحلیل تبدیل کند.

 

دلفین هایی که با GPS رصد می شوند

 

اگر فرض کنیم هر مربع بالا یک اطلاعات از محل حرکت دلفین، فاصله از ساحل، و تعداد وعدههای غذایی باشد که بهطور پراکنده جمعآوری شده است، علم کلانداده با پردازش این عددها میتواند نتایج معنیداری را به ما ارائه کند.

میدانیم هر روز دادهها و اطلاعات بسیار زیادی تولید میشوند که ما نیازمند نتیجهگیری از این دادهها و برنامهریزی براساس این آنها هستیم.

 

اطلاعاتی مثل میزان مصرف انرژی، تولید روزانه کارخانهها، ذخایر پولی بانکها، و میلیاردها دادهای که باید روی همه آنها مطالعه، و تجزیه و تحلیل شود.  نیاز به دانش ریاضی «کلان داده» دیگر یک الزام است. شاید شما دوست داشته باشید، در آینده شغلی در عالم شگفتانگیز عددها داشته باشید. بنابراین باید با این دانش بیشتر آشنا شوید.

 

 

منبع:

1. https://www.researchgate.net/figure/Dolphin-movements-plotted-based-on-GPS-positions-during-378-h-of-tracking-in-the-Gulf-of_fig2_307585209

۸۱۵
کلیدواژه (keyword): رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه، ریاضیات و کاربرد، جی پی اس، دلفین
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید