عکس رهبر جدید

چقدر وقت داریم؟!

  فایلهای مرتبط
چقدر وقت داریم؟!
بیایید کمی فکر کنیم

کمی فکر کنیم!

بسیاری از کارها را دوست داشتم انجام دهم. خیلی وقت‌ها می‌گفتم، اگر فرصت داشتم، این کار را انجام می‌دادم. برای مثال کتابی را برداشتم. چند صفحه از آن را خواندم. خیلی خوشم آمد. پیش خودم گفتم: «اگر وقت کنم، می‌خوانم و تمامش می‌کنم. کتاب جالبیه!» برای شما هم پیش آمده است؟ آیا تا به حال کارهایی بوده‌اند که دوست داشته‌اید انجام دهید و نشده است؟! انجام نشدنش به علت نبود وقت بوده است؟ از این‌ها بگذریم. آیا وقت ما در طول روز یا در طول هفته پُر است؟ هیچ جای خالی ندارد؟ یا نمی‌شود بعضی از کارهای غیرضروری را انجام نداد و برای بقیه کارهای ضروری و یا آن‌هایی که بیشتر مورد علاقه ما هستند، وقت باز کرد؟

شما که دانش‌آموز هستید، همیشه یک بهانه خوب دارید: من درس دارم. آخه کارهای درسی‌ام مانده‌اند! تکلیفم را ننوشته‌ام. فردا امتحان دارم و دلایلی مشابه. بزرگ‌ترها هم که همیشه کار دارند. از صبح باید بلند شویم و به سر کار برویم و غروب‌ها خسته و کوفته برگردیم. یعنی بعد از این همه کار، به استراحت احتیاج نداریم؟ اما برای همه ما یک تجربه جدید پیش آمد. با تعطیل شدن مدرسه‌ها و بسیاری از کارها و به علت شرایط قرنطینه، مدت زیادی همه جا تعطیل بود. به تعطیلات، ایام عید نوروز هم اضافه شد. برای دانش‌آموزان که همیشه تابستان‌ها وقت داشتند و آزاد بودند، حالا یک تعطیلات طولانی پیش آمده است. آیا در این ایام به همان کارهایی که برای انجام دادنشان وقت نداشتیم، رسیدیم؟ انجام شدند؟



محاسبه کنیم!

چون مخاطب من شما دانش‌آموزان عزیز دوره اول متوسطه هستید، به تعطیلات ایام کرونا کار ندارم و می‌خواهم در مورد تابستان برای شما حساب و کتاب کنم. تابستانی که در طول 12 سال تحصیل ما در مدرسه پیش می‌آید.

کرونا باشد یا نباشد، بچه‌ها تابستان‌ها تعطیل هستند. بیایید حساب کنیم که چقدر در هر تابستان وقت داریم.

در شرایط عادی، پایان امتحانات حدود 20 خردادماه است. ما به شما تا انتهای خرداد فرصت می‌دهیم که استراحت کنید تا خستگی امتحانات از تنتان خارج شود. ماه‌های تیر و مرداد و شهریور هر کدام 31 روز دارند. پس:

(روزهای تعطیل در سه ماه تابستان)    روز 93=31×3

هر شبانه‌روز 24 ساعت است. 8 ساعت برای خواب، 2 ساعت را برای خوردن صبحانه، ناهار، شام، وضو و نماز کنار بگذاریم، می‌شود 10 ساعت. پس از 24 ساعت، 14 ساعت برایمان باقی می‌ماند. 2 ساعت در روز را برای دیدن تلویزیون و بازی و استراحت کنار بگذاریم، می‌ماند 12 ساعت. پس:

ساعت     1116=12×93

یعنی شما در طول یک تابستان 1116 ساعت وقت آزاد دارید که می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید. ببینیم در این زمان چه کارهایی را می‌شود انجام داد. فرض کنید شما به خواندن کتاب داستان علاقه دارید. رمانی را در نظر بگیریم که هر صفحه از آن حدود 3 دقیقه وقت بگیرد. (من خودم برای نوشتن این مطلب یک صفحه را خواندم و وقت گرفتم، کمتر از 3 دقیقه شد. ولی برای شما همان 3 دقیقه را در نظر می‌گیریم). بنابراین در یک ساعت می‌توانیم چند صفحه بخوانیم؟

60 دقیقه= یک ساعت

(20 صفحه در یک ساعت)    20=3÷60

اگر رمانی 200 صفحه داشته باشد، خواندن آن چقدر وقت می‌گیرد؟ در طول زمانی که در تابستان برایمان مانده است، چند رمان 200 صفحه‌ای می‌شود خواند؟

(10 ساعت برای یک رمان)      10=20÷200

(111رمان 200صفحه‌ای )           111≈10÷1116

باورتان می‌شود؟! بالای 100 رمان را می‌شود در یک تابستان خواند. در یک قفسه کتابخانه که 3 طبقه داشته باشد، این تعداد کتاب جا نمی‌شود!

ممکن است یک نفر به یادگیری نرم‌افزارهای کاربردی علاقه‌مند باشد. به‌طور معمول برای یاد گرفتن یک نرم‌افزار ساده و کاربردی، حداکثر 20 ساعت زمان لازم است. پس:

(56 نرم‌افزار کاربردی)        56  ≈20 ÷ 1116

ممکن است یک نفر به یادگیری زبان انگلیسی علاقه‌مند باشد. هر ترم زبان انگلیسی 21 جلسه 2 ساعته است و اگر کسی معادل همان زمان خارج از کلاس وقت بگذارد، به راحتی مطالب آن ترم را می‌تواند یاد بگیرد و مسلط شود. پس:

(ساعت کلاس زبان)      42=2×21

در هر ترم با اضافه کردن وقت خارج از کلاس

(ساعت)            84=2×42

(ترم)       13≈84÷1116

به عبارت دیگر، شما در یک تابستان معادل 13 ترم زبان انگلیسی فرصت دارید. یعنی اگر از صفر شروع کنید، بعد از 13 ترم می‌توانید به ترم پایانی زبان انگلیسی برسید! پس شما در تابستان معادل یادگیری یک زبان فرصت دارید. باورتان می‌شد؟! حالا که روش محاسبه را یاد گرفتید، برای یکی از کارهای مورد علاقه خودتان به همین شکل محاسبه را انجام دهید و ببینید در یک تابستان برای انجام ‌آن کار چقدر وقت دارید!



بیشتر فکر کنیم!

البته این نوع محاسبه یک اشکال دارد. برای مثال، کسی که به خواندن رمان علاقه دارد، نمی‌تواند در طول روز 10 ساعت وقت خود را به‌طور تمام و کمال برای خواندن رمان بگذارد و تا آخر تابستان 111 تا رمان 200 صفحه‌ای بخواند. یا کسی که به یادگیری نرم‌افزار یا زبان انگلیسی علاقه‌مند است، به‌طور حتم تمام ساعت‌ها و روز‌های خود را فقط به همان کار اختصاص نمی‌دهد. هدف این بود که شما متوجه شوید که چقدر وقت دارید!

حالا که این موضوع را متوجه شدید، بیایید کمی بیشتر فکر کنید و برای یک تابستان خود یا تعطیلات احتمالی که در مدرسه به علت‌هایی مثل آلودگی هوا، بارش برف و پیدا شدن کرونا پیش می‌آید، برنامه‌ریزی کنید تا از وقت ارزشمند خود استفاده بهتری ببرید. ابتدا فهرستی از کارهایی که علاقه دارید و می‌خواهید انجام دهید، تهیه کنید. مثلاً بگوییم: پنج کتاب رمان می‌خوانم، سه نرم‌افزار کاربردی یاد می‌گیریم، دو ترم فشرده در کلاس زبان انگلیسی شرکت می‌کنم، و ورزشی مثل والیبال را به‌طور حرفه‌ای و مرتب (هفته‌ای حداقل پنج جلسه تمرین) انجام می‌دهم ...  و یا هر کاری که شما دوست دارید. وقتی این فهرست تهیه شد، با روشی که یاد گرفته‌اید، زمان هر کدام را به‌دست آورید و تلاش کنید برنامه‌ای قابل اجرا و واقعی برای خودتان تهیه کنید و از زمان در اختیارتان، حداکثر استفاده را ببرید، زمانی که ممکن است بعدها هیچ وقت برای شما تکرار نشود.

 

۷۹۳
کلیدواژه (keyword): رشد برهان ریاضی دوره اول متوسطه، ریاضیات و کاربرد
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید