راه‌های کاهش اضطراب امتحان

زهرا الماسی، مشاور دبیرستان شایستگان لامرد  ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
  فایلهای مرتبط
راه‌های کاهش اضطراب امتحان
بدون تردید ترس از امتحان بین فراگیران آموزش تقریباً همه‌گیر و رایج است و می‌توان گفت مهم‌ترین علت این موضوع، نتیجه‌ای است که از امتحان به دست می‌آید. با توجه به نزدیک شدن به فصل امتحانات، در اینجا مهم‌ترین عوامل ایجاد ترس و اضطراب امتحان، و راه‌های کاهش آن را شرح می‌دهیم.

مهم‌ترین عوامل ایجاد ترس و اضطراب امتحان

• ترس از فراموش‌کردن مطالب خوانده‌شده؛

 سخت‌گیری دبیران در طول سال تحصیلی؛

 انتظار بیش از حد والدین؛

 نداشتن خودباوری؛

 نامشخص بودن چگونگی سؤال‌ها؛

 آمادگی کافی نداشتن برای امتحان.

پس از مشخص شدن مهم‌ترین عوامل ترس از امتحان اکنون به بررسی روش‌های کاهش ترس از امتحان می‌پردازیم:


تنظیم برنامه خواب و استراحت

برخی با این تصور که هنگام امتحانات برای مطالعه بیشتر اصلاً نباید خوابید و یا خیلی کم خوابید، خود باعث خستگی ذهنی و در نتیجه فراموشی بیشتر مطالب خوانده‌شده  می‌شوند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط در آن هرگز مفید نخواهد بود


پرهیز از کاهش تغذیه

افراط و تفریط در تغذیه اثرات نامطلوبی در بر خواهد داشت. لازم است با خواب و استراحت کافی و نیز تغذیه مناسب، از لحاظ روحی و جسمی، خود را برای امتحان آماده کنیم.


آماده شدن برای امتحان

داشتن برنامه‌ریزی و روش‌های صحیح مطالعه در طول سال تحصیلی به فراگیران کمک زیادی در آماده‌شدن برای امتحان می‌کند. در این زمینه به نکات زیر توجه داشته باشید:

الف) مطالب درسی را به‌تدریج و در طول زمان مرور کنید، نه اینکه در آخرین ساعات قبل از امتحان به مطالعه فشرده بپردازید.

ب) از یادداشت‌ها، یادداشت‌های فشرده‌ای برداشته شود، تا بازسازی ذهنی، رمزگردانی و مرور مطالب مفید و سریع واقع شود.

ج) سعی کنید به نوع آزمون مثلاً چهارگزینه‌ای، تشریحی و ... پی ببرید تا بتوانید مطالعه خود را متناسب با آن پیش ببرید.


تأکید بیشتر بر مطالبی که انتظار می‌رود جزو سؤال‌های امتحانی باشد

به فراگیران آموزش دهید محدوده سؤال‌هایی  را که در امتحان مطرح خواهند شد، حدس بزنند و بیشتر به آن‌ها بپردازند. به این منظور سؤال‌های  امتحانی سال‌های گذشته کمک خواهند کرد. همچنین به مطالب و موضوع‌هایی  که دبیران در کلاس درس بیشتر روی آن‌ها تکیه می‌کند، بیشتر توجه شود.


پرهیز از اضطراب‌های متفرقه

مثلاً شب امتحان مسابقه‌های فوتبال را دنبال نکنید. اگر امتحان قبلی رضایت‌بخش نبوده است، به آن نیندیشید و تحلیل امتحان قبلی را به فرصت مناسب خودش موکول کنید.


داشتن تصور ذهنی مثبت از خود

به جای پرداختن به جنبه‌های منفی، همواره یک تصویر ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی برای مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید.


ذکر نام و یاد خداوند همیشه و در همه حال باعث آرامش انسان می‌شود، پس بهتر است واجبات را به طور مرتب و سروقت بجا آوریم.

 

۱۸۷
کلیدواژه: رشد مشاور مدرسه، سبک زندگی سالم، اضطراب امتحان،کاهش اضطراب امتحان
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید