معلم تحول گرا

دکتر عظیم محبی  ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
  فایلهای مرتبط
معلم تحول گرا

تحول در آموزش و پرورش نیازمند تغییر نقش معلمان است. برخی از این تغییر نقش‌ها در قالب چرخش‌های تحولی در مبانی نظری سند تحول (ص 487) به‌صورت زیر بیان شده‌اند:

1. از معلم به‌عنوان انتقال‌دهنده صرف دانش، به معلم به‌عنوان مربی، اسوه و سازمان‌دهنده فرصت‌های متنوع تربیتی؛

2. از معلم به‌عنوان مجری تصمیمات برنامه درسی، به معلم به‌عنوان تصمیم‌ساز در فرایند برنامه درسی؛

3. از معلم به‌عنوان کارمندی اداری، به معلم به‌عنوان شخصیتی علمی و تربیتی.

بر اساس چرخش‌های تحولی فوق، ویژگی‌هایی در سند برنامه درسی ملی (ص 12) برای معلمان ذکر شده‌اند:

- در مسیر انبیا و ائمه اطهار (علیهماسلام) اسوه‌هایی امین و بصیر برای دانش‌آموزان هستند.

- با شناخت و بسط ظرفیت‌های وجودی دانش‌آموزان و خلق فرصت‌های تربیتی، زمینه درک و انگیزه اصلاح مداوم موقعیت آنان را فراهم می‌آورند.

- زمینه‌ساز رشد عقلی، ایمانی، علمی، عملی و اخلاقی دانش‌آموزان هستند.

- راهنما و راهبرد فرایند یاددهی- یادگیری هستند.

- برای خلق فرصت‌های تربیتی، مسئولیت تطبیق، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های درسی و تربیتی را بر عهده دارند.

- یادگیرنده و پژوهشگر هستند.

در نظام آموزش ‌و پرورش، برای تحقق چرخش‌های تحولی، باید اقداماتی، با تأکید بر ویژگی‌های ذکرشده، صورت گیرند؛ از جمله:

- جذب و تربیت معلم در تراز سند تحول، از سوی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی؛

- آموزش و توسعه مداوم شایستگی‌های معلمان، از سوی مرکز نیروی انسانی وزارت متبوع؛

- سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و ارائه گواهی صلاحیت حرفه‌ای به آنان؛

- کاهش تمرکز در نظام برنامه‌ریزی درسی و مشارکت معلمان در طراحی و تدوین برنامه‌های درسی؛

- حل مشکلات انگیزشی و رفاهی فرهنگیان


در این میان، ظرفیت مجلات رشد از جمله مجله رشد معلم نیز می‌تواند در این تحول نقش‌آفرین باشد. لذا با تحلیل نقش‌ها و ویژگی‌های ذکرشده، اهداف و راهبردهای کلان این مجله تبیین شده‌است تا زمینه گفتمان تحولی برای معلمان، مربیان، مشاوران و مدیران مدرسه‌ها و صاحب‌نظران عرصه تعلیم و تربیت فراهم شود و با ارسال مطالب کاربردی در قالب‌هایی چون روایت‌پژوهی، تجربه‌نگاری، درس‌کاوی و درس‌پژوهی، ما را در غنی‌سازی این مجله یاری دهند.


اهداف مجله رشد معلم

- تقویت و توسعه شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان و مربیان؛

- تقویت و توسعه شایستگی‌های مربوط به منش و هویت معلمی؛

- تقویت و نهادینه‌سازی مشارکت معلمان در نظام برنامه‌ریزی درسی؛

- زمینه‌سازی برای کاربست نظرات کارشناسی معلمان، مربیان و صاحب‌نظران در اصلاح برنامه‌های مربوط به زیرنظام‌های سند تحول.



زمینه‌ها و موضوعات پیشنهادی

- تکنیک‌ها و روش‌های نو در تدریس و ارزشیابی در بستر فضای مجازی (شبکه شاد، معرفی نرم‌افزار و...)

- اشاعه مفاد اسناد تحولی در فرایند یاددهی- یادگیری (رویکرد فطرت‌گرایی و ...)

- نوآوری در روش‌های تدریس با رویکرد موقعیت‌محور و تلفیقی

- ارزشیابی فرایندی و عملکردی

- انواع مهارت‌های معلمی

- منش و هویت معلمی

- چگونگی برنامه‌ریزی درسی در سطح مدرسه (بوم)

- احیای معلم در نقش مشاور

- ویژگی‌های معلم در تراز سند تحول بینادین آموزش و پرورش

- چالش‌های حوزه فعالیت معلمان

- کاربست بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ... در آموزش‌وپرورش

- گزارش از معلمان خلاق و پیش‌کسوت

- نقد و تحلیل کتاب‌های درسی

- تحلیل میزان و کیفیت تحقق شایستگی‌ها در دانش‌آموزان

- تحلیل ویژگی‌های نسل جدید

۱۴۴
کلیدواژه: رشد معلم، یادداشت سردبیر
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید