عکس رهبر جدید

جنگل دامون

جنگل دامون
عنوان فیلم: جنگل دامون (آره یا نه؟)
کارگردان: هادی امیری- رها فرجی
قالب: پویانمایی
مدت زمان: ۱۳ دقیقه
خلاصه فیلم: در یک جنگل زیبا به نام «دامون» حیوانات مختلفی با هم زندگی می‌کنند. در این جنگل فیل کوچکی به نام «فیلو» زندگی می‌کند که تمام وقت خود را برای کمک به دیگران صرف می‌کند. او با حیوانات دیگر بازی می‌کند،‌ خانه‌هایشان را تمیز می‌کند،‌ برایشان غذا تهیه می‌کند و خلاصه اینکه به درخواست هیچ یک از حیوانات جواب منفی نمی‌دهد. فیلو آنقدر به فکر کمک کردن به دیگران است که اصلاً زندگی خودش را فراموش کرده است. تا اینکه ...
مخاطب: این فیلم برای تماشای دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی پیشنهاد می‌شود.


جنگل دامون
مهارت نه گفتن

آیا تا به حال در موقعیتی قرار گرفته‌اید که بخواهید به طرف مقابل خود نه بگویید اما نتوانید؟ واقعیت این است که نه گفتن کار راحتی نیست، خصوصاً به افرادی که برایشان احترام زیادی قائل هستیم و دوستشان داریم. نه گفتن در بسیاری از گفتگوهای دوستانه از جمله زمانی که مذاکره احساسی می‌شود بسیار سخت می‌شود. این موقعیت نه فقط برای بزرگترها که برای کوچکترها نیز به وجود می‌آید. در بین دانش‌آموزان هستند بچه‌هایی که دوست دارند همیشه به درخواست همکلاسی‌ها و سایر دوستانشان جواب مثبت بدهند و نگرانند که مبادا با نه گفتن به دوستی‌هایشان لطمه‌ای وارد شود. گاهی ترس از طرد شدن توسط دیگران یا دوستان نه گفتن را دشوار می‌کند. این موضوع در کودکان، نوجوانان و جوانان بسیار شایع است تا جایی که در برخی از موارد ممکن است به سلامت آن‌ها آسیب جدی برساند.

مهارت نه گفتن نیز از جمله مهارت‌هایی است که کودکان باید نخست در کانون خانواده و سپس در محیط مدرسه با آن آشنا شده و آن را بیاموزند. به فرزندان خود باید بیاموزیم که گاهی اوقات اگر خواسته طرف مقابل ما منطقی یا اخلاقی نیست، اگر خواسته اطرافیان ما از عهده و توان ما خارج است و یا اگر خواسته آن‌ها ممکن است برای ما زیان و دردسر به همراه داشته باشد نباید تردید کنیم و باید به صورت محترمانه و مؤدبانه از نه گفتن استفاده کرد. بچه‌ها برای اینکه به چنین مهارتی دست پیدا کنند باید به خوبی آموزش ببینند و تمرین‌های زیادی را انجام دهند. این تمرین‌ها می‌تواند از خانه شروع و به کلاس درس و محیط مدرسه ادامه پیدا کند.

دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که نه گفتن در مواقع درست، نشان از اعتماد به نفس آن‌هاست نه ضعف و ناتوانی. به آن‌ها بیاموزید که نمی‌توانند همه کارها را انجام دهند و همه را راضی نگه دارند. هیچ کس نمی‌تواند و نباید همه را راضی نگاه دارد. بسیاری از آدم‌های اطراف ما چه در خانواده و فامیل، چه در کلاس و مدرسه و چه در بین همسایگان و دوستان هستند که توقعات نامربوط دارند. ما نمی‌توانیم و نباید برای رضایت آن‌ها خود را به دردسر بیندازیم. دانش‌آموزان باید بفهمند که اگر به یک درخواست پاسخ نه می‌دهند به این معنی نیست که به روابط خود با طرف مقابلشان پشت کرده‌اند.

آموزگاران و معلمان محترم می‌توانند گاه‌گاهی برای تنوع بخشی به مطالب آموزشی خود دانش‌آموزان را دو به دو در موقعیت‌های مختلفی از زندگی قرار دهند و به دانش‌آموزان یاد بدهند که چگونه و با چه روش‌هایی به دوست خود نه بگویند. جدا از این تمرین‌ها، پخش نمونه فیلم‌های کوتاه با چنین موضوعاتی می‌تواند در آنان حس اعتماد به نفس بالایی ایجاد نماید و بچه‌ها را در رسیدن به چنین مهارتی یاری نماید.

فیلم انیمیشن «جنگل دامون» با موضوع نه گفتن یکی از نمونه فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه بین‌المللی فیلم رشد است که می‌تواند برای دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی پخش شود و به آن‌ها یاد بدهد که چگونه بین آره گفتن و نه گفتن به دیگران تعادل برقرار نمایند و آنجا که صحیح و درست است پاسخ مثبت و هر جا که غیر منطقی و از عقل به دور است؛ پاسخ منفی بدهند. مهارت نه گفتن مهم و حیاتی است. امیدواریم والدین محترم و معلمان دلسوز و متعهد بتوانند این مهارت را در فرزندان و دانش‌آموزان تقویت کنند تا در زمان لازم از آن بهره‌ها ببرند.
۱۶۷۳
کلیدواژه (keyword): جنگل دامون،مهارت نه گفتن
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید