عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

کوه و کاموا، نخ و صحرا!

  فایلهای مرتبط
کوه و کاموا، نخ و صحرا!

چی لازم داریم؟

• مقوای  کلفت (مثل کارتن)
کامواهای رنگی
چسب
قیچی
سوزن کوبلن دوزی
مداد یا خودکار



مراحل ساخت

اگر در خانه‌تان گلیم دارید پیشنهاد می‌کنم به دقت به آن نگاه کنید. می‌توانید حدس بزنید چطور بافته شده است؟ این بافت ساده و زیباست و اگر چه قدیمی است امّا با کمی خلاقیت می‌توانید از آن چیزهای تازه بسازید  چیزی تازه مثل یک تابلوی زیبا! می‌توانید کوه و صحرا، دریا و ابر و هرچه بخواهید را با کاموا روی نخ ببافید. چطور؟ با هم یاد می‌‌گیریم.



چطور بسازیم

1. با مداد روی مقوا دو مستطیل با سایز‌های 20 در 30 می‌کشیم. از هر طرف سه سانتی‌متر داخل می‌شویم علامت می‌زنیم. حالا علامت‌ها را به هم وصل می‌کنیم یک مستطیل دیگر به‌دست می‌آید.

2. می‌خواهیم مستطیل وسط را جدا کنیم. برای اینکار با قیچی اوّل وسط مقوا را سوراخ می‌کنیم و از روی خط‌هایی که کشیده‌ایم مستطیل وسط را قیچی می‌کنیم. حالا یک قاب مقوایی داریم.

3. با استفاده از خودکار روی دو ضلع روبه‌روی یکی از قاب‌ها علامت‌هایی با فاصله‌های نیم سانتی‌متری می‌زنیم. حالا از همین ضلع یک سانتی‌متر پایین می‌آییم و یک خط موازی با سر ضلع می‌کشیم. علامت‌ها را تا خطی که کشیده‌ایم قیچی  می‌کنیم.

4. باید یک رشته کاموا را از همه آن علامت‌ها رد کنیم. اوّل از بالا بعد از پایین به همین ترتیب تا آخر. این‌ کامواهای عمودی را تار و به این کار چله‌کشی می‌گویند. سعی کنید کاموایی که برای تار استفاده می‌کنید نازک و محکم باشد. دقت کنید که رشته کاموا کاملاً روی قاب ثابت باشد. ابتدا و انتهای کاموا را هم باید با چسب روی مقوا ثابت کنیم.

5. با استفاده از سوزن، کاموا را به‌صورت یکی در میان یعنی یکی از رو و یکی از زیر از میان تارهای کاموا رد می‌کنیم. برای ردیف بعدی هم همین کار را  انجام می‌دهیم با این تفاوت که تاری که قبلاً زیر بوده باید رو باشد و تاری که قبلاً رو بوده باید زیر باشد و در نهایت با یک گره کاموا را ثابت می‌کنیم.

6. برای ساخت قاب مقوایی دوم، کاموا را دور آن می‌پیچیم تا مقوا کاملاً پوشانده شود.

7. طبق تصویر آن را روی قاب اوّل می‌چسبانیم تا کارمان مرتب‌تر دیده شود.

از تماشای چیز زیبایی که ساخته‌ایم لذّت می‌بریم و شاید آن را به یک دوست هدیه بدهیم!

 

۲۲۱۶
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، کاردستی، خلاقیت
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید