عکس رهبر جدید

حالا دیگه دست به کار شو!

  فایلهای مرتبط
حالا دیگه دست به کار شو!
بخشی از کار، تشخیص این موضوع است که می‌توان به‌سادگی مشکل را برطرف کرد یا باید آن را به یک متخصص سپرد. گاهی کارهای سادهای وجود دارند که می‌توان انجام داد، اما برخی از کارها به متخصص نیاز دارند و قبل از انجام هر کاری بهتر است با بزرگ‌ترها مشورت کرد.

بخشی از کار، تشخیص این موضوع است که می‌توان به‌سادگی مشکل را برطرف کرد یا باید آن را به یک متخصص سپرد. گاهی کارهای ساده‌ای وجود دارند که می‌توان انجام داد، اما برخی از کارها به متخصص نیاز دارند و قبل از انجام هر کاری بهتر است با بزرگترها مشورت کرد.


ترکیب سحرآمیزی به نام دوغاب

موزاییک‌ها یا کاشی‌های خانه لق شده‌اند؟ دیوار حمام نم پس می‌دهد؟ این مطلب را با دقت بخوانید و راهکارهای آن را با حوصله به کار ببندید؛ به احتمال زیاد مشکلاتتان حل می‌شوند.

گاهی موزاییک‌های خانه حوصله‌شان سر می‌رود و منتظرند روی آن‌ها راه بروید تا برای خودشان بالا و پایین بروند و آهنگ بزنند. اما نمی‌دانند که ما از این آهنگ احساس خوبی نداریم؛ به‌خصوص وقتی کــه بــاران آمـــده و به مـحــض ایـنـکه پایـمان را روی مـــوزایـیـک‌هــا مـی‌گذاریــم، آب‌هــای گل‌آلود جمع شده لای درزهایشان به کفش و لباسمان می‌پاشند.

اما چاره کار چیست؟ یک محلول ساده و جادویی سراغ داریم که مشکل را حل می‌کند. پس دست به کار شو!

مواد لازم

آب

سیمان


طرز تهیه

1. مقداری آب (بسته به وسعت خرابی موزاییک‌ها) در یک ظرف (سطل، لگن، استانبولی بنایی و ...) می‌ریزیم.

2. مقداری سیمان سیــاه که در مصالح‌فروشی‌های ساختمانی یافت می‌شود، به‌صورت تدریجی به آب اضافه می‌کنیم و آن را هم می‌زنیم. اگر یک‌باره مقدار زیادی سیمان در آب بریزیم، ممکن است مخلوط به‌ دست آمده بیش از حد غلیظ شود، نتواند به‌خوبی به زیر موزاییک‌ها و درزها نفوذ کند و کارایی خود را از دست بدهد. همچنین، اگر دوغاب بیش از حد رقیق باشد، بی‌اثر و کم اثر خواهد شد.

در صورت تمایل می‌توانید مقدار کمی سیمان سفید به دوغاب اضافه کنید تا به استحکام آن کمک کند.


مراحل کار

1. دوغــاب را بــه‌آرامی روی مــوزاییک‌های لـق‌شده می‌ریزیم. می‌بینیـم کـه دوغاب، راه خود را لابــــه‌لای درزهـــای موزاییک‌ها پیدا می‌کند و به‌خوبی پایین می‌رود.

2. با یک فرچه، جارو، یا کاردک، دوغاب را به سمت درزهای موزاییک‌ها هدایت می‌کنیم تا به‌خوبی فضاهای خالی درزها را پر کند. شاید لازم باشد چند مرحله دوغاب اضافه کنیم تا درزها به‌خوبی پر شوند.

3. صبر می‌کنیم تا دوغاب کمی سفت شود و به‌اصطلاح خودش را بگیرد (بسته به سرما یا گرمای هوا معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه). سپس با استفاده از کاردک یا گونی کنفی و یا پارچه‌های زبر، مثل حوله‌های مستعمل، دوغاب اضافی را با دقت از روی موزاییک‌ها جمع می‌کنیم.

توجه داشته باشید که چند ساعت زمان لازم است تا دوغاب به‌خوبی خشک و محکم شود. در این مدت از راه ‌رفتن روی موزاییک‌ها یا گذاشتن جسم سنگین روی آن‌ها و ریختن آب در این قسمت خودداری کنید.

همچنین بهتر است پس از چند ساعت، مقداری آب (به‌آرامی و به میزان کم) روی این موزاییک‌های ترمیم‌شده بریزید. این کار باعث استحکام سیمان می‌شود. به‌طور کلی ساختار سیمان به‌گونه‌ای است که در تماس با آب مستحکم می‌شود؛ برخلاف گچ که در برابر آب و رطوبت استحکام خود را از دست می‌دهد و از هم می‌پاشد.



حمام و سرویس بهداشتی؛ کاشی‌ها، سنگ‌فرش‌ها

درزهای کاشی‌های کف حمام و سرویس بهداشتی باز شده‌اند و آب و رطوبت به کف ساختمان نفوذ کرده است؟ گاهی این اتفاق، مشکلی اساسی پیش می‌آورد و کار را باید به متخصص بسپاریم. اما گاهی نیز با یک درزبندی ساده، مشکل حل می‌شود. قدیمی‌ها درباره آب می‌گفتند: «آب موذی است!» واقعاً هم آب قدرت نفوذ زیادی دارد. شما با چشم نگاه می‌کنی، می‌بینی درزهای کاشی‌ها یا سنگ‌فرش‌های سرامیکی ایرادی ندارند، اما آب است دیگر! راه خود را از کوچک‌ترین منفذ پیدا می‌کند و کار دستتان می‌دهد؛ کف ساختمان را مرطوب می‌کند و یا صدای همسایگان طبقه پایین را درمی‌آورد. (حق دارند بندگان خدا!)

برای ترمیم و درزگیری کاشی‌های کف ساختمان چند راه‌حل وجود دارد:

استفاده از دوغاب سنتی؛

استفاده از محلول‌های مخصوص درزگیری و آب‌بندی شیمیایی و صنعتی.

محلول‌های صنعتی و کارخانه‌ای طریقه مصرفی دارند که روی برگه‌های راهنما و یا جعبه‌هایشان توضیح داده شده‌اند.

دوغاب سنتی برای درزگیری و آب‌بندی کاشی‌ها و سرامیک‌های کف حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. شبیه و در عین حال کمی متفاوت از دوغابی است که برای موزاییک‌ها استفاده می‌کنیم.


مواد لازم

آب

سیمان سفید

پودر سنگ


طرز تهیه

مراحل آماده‌سازی دوغاب سیمان سفید شبیه‌ آماده‌سازی دوغاب سیمان سیاه است.

1. مقدار مناسبی آب در ظرف می‌ریزیم.

2. مقدار متناسبی سیمان سفید و پودر سنگ (سه‌چهارم سیمان سفید و یک‌چهارم پودرسنگ) به‌صورت مرحله‌ای و تدریجی به آب اضافه می‌کنیم و آن را هم می‌زنیم تا به غلظت مورد نظر برسد.

پودر سنگ حاوی قطعات درشتی است که به‌آسانی لای درزها نمی‌رود. بنابراین لازم است که قبل از افزودن به دوغاب الک شود. می‌توانید از الک آشپزخانه و پارچه‌های توری مثل پرده‌های مستعمل استفاده کنید. (برای استفاده از الک آشپزخانه از مادرتان اجازه بگیرید، وگرنه خونتان گردن خودتان است و بنده مسئولیتی به گردن نمی‌گیرم!)


مراحل کار

دوغــاب را به‌آرامـــی روی کاشـــی‌ها یا ســرامیک می‌ریزیم، به‌گونه‌ای که تمـام درزهای کــاشــی‌ها و زاویه‌های دیوار و کف را بپوشاند و آغشته کند.

صبــر می‌کنیم تا دوغـاب کمی ســفــت شــود و به اصــطـلاح خودش را بگیرد (بسـتـه به سرمـا یا گرمــای هــوا، مـعـمـولاً بـیـن 15 تا 30 دقـیـقـه). ســپـس با اســتفاده از گونی کنفی و یا پارچه‌های زبر، مثل حوله‌های مستعمل، دوغاب اضافی را از روی کاشی‌ها جمع می‌کنیم.

• توجه داشته باشید که هنگام پاک کردن کاشی‌ها، دوغاب از روی درزها برداشته و کنده نشود، چون زحمتتان هدر می‌رود. این کار به حوصله و دقت نیاز دارد.

همچنین توجه داشته باشید که چند ساعت زمان لازم است تا دوغاب به‌خوبی خشک و محکم شود. در این مدت از راه رفتن روی کاشی‌ها و ریختن آب روی آن‌ها خودداری کنید.

بهتر است با استفاده از اضافه دوغابی که از روی کاشی‌ها جمع‌آوری کرده‌اید، زاویه‌های دیوار و کف را بندکشی کنید. این کار به حوصله، دقت و سلیقه نیاز دارد. (شلخته نباشید!)


دیوارها

در صورتی که دیوار پشت حمام رطوبت پس می‌دهد، می‌توانید دوغاب غلیظ‌تری شبیه خمیر (بدون افزودن پودر سنگ) درست کنید، آن را به‌خوبی روی درزهای کاشی‌ها بمالید. بعد از اینکه به‌خوبی خشک شد (در حدی که رطوبت نداشته باشد) هم با دستمالی خشک، کاشی‌ها را پاک کنید. (دقت کنید که خمیر از روی درزها کنده نشود.) می‌بینید که بعد از چند روز، رطوبت دیوار از بین می‌رود، البته به ‌شرطی که مشکل اساسی در بین نباشد.

در بسیاری موارد، رطوبت ساختمان به دلیل ترکیدگی آب لوله‌کشی، ایراد در سیستم دفع فاضلاب، یا ایراد در زیرسازی و عایق‌بندی ساختمان است که این کار در تخصص ما نیست و باید آن را به متخصص بسپاریم. اما توصیه می‌کنم پیش از مراجعه به متخصص، روش‌های بالا را امتحان کنید و اگر مشکل همچنان باقی بود، کار را به کاردان بسپارید.


نکته مهم:

هنگام کار با سیمان و سایر مصالح ساختمانی حتماً از دستکش استفاده کنید.

 

حالا دیگه دست به کار شو!


 

۷۰۷
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، اتاق عمل، سیمان، دوغاب
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید