عکس رهبر جدید

لطفاً یک شکلات چاپ کنید

  فایلهای مرتبط
لطفاً یک شکلات چاپ کنید
هندسه و چاپگر سه بعدی

در درس ریاضی و بخش هندسه با ابعاد و سطح و حجم، و همین‌طور واحدهای اندازه‌گیری آن‌ها آشنا شده‌اید. به اشیای اطراف خود نگاه کنید. اکثر اشیا سه‌بعدی‌اند و مطابق آنچه یاد گرفته‌اید، شامل دو دسته است:

 

الف) حجم‌های هندسی

در تصویرهای 1 و 2 حجم‌های منشوری، هرمی و کروی را می‌توانید ببینید.همچنین، اشیا ممکن است از ترکیب چند حجم هندسی تشکیل شده باشند. مانند تصویر 3 این شیء از یک مخروط و یک مکعب مستطیل تشکیل شده است.

 

چاپگر سه بعدی
 
چاپگر سه بعدی
 
چاپگر سه بعدی


ب) حجم‌های غیرهندسی

اشیای غیرهندسی برخلاف اشیای هندسی دارای شکل‌های پیچیده‌تر هستند و محاسبه حجم آن‌ها بسیار مشکل است. (تصویر 4)

 

چاپگر سه بعدی

 

 

حتی اندام‌های ما انسان‌ها شکل‌های غیرهندسی هستند (تصویر 5). شما در سال‌های قبل با ساخت حجم‌های هندسی آشنا شده‌اید. همان‌طور که در تصویر 6 می‌بینید، هر حجم هندسی یک الگوی مشخص دارد که با برش و تا و اتصال بخش‌های آن، یک جسم هندسی سه‌بعدی تشکیل می‌دهد.

 

چاپگر سه بعدی
 
چاپگر سه بعدی
 

 

اما آیا می‌توانید یک شکل غیرهندسی را نیز با دقت و ظرافت مدل واقعی آن بسازید؟ در سال‌های اخیر، دانشمندان و مهندسان به نوعی فناوری دست پیداکرده‌اند که می‌تواند هر جسمی در جهان را در ابعاد واقعی آن چاپ کند. بله درست متوجه شدید. شاید تا امروز منظور از کلمه «چاپ کردن» برای شما چاپ یک کتاب و یا نوشته‌های یک کاغذ در یک سطح دوبعدی، مثل سطح یک کاغذ بود. ولی با پیشرفت فناوری و علم استفاده از مواد مختلف، «چاپگر سه‌بعدی» به بازار عرضه شده است که می‌رود تا در آینده تحول شگرفی در ساخت کالاها ایجاد کند. اساس کار این چاپگرهای سه‌بعدی همان اصول هندسی و ریاضی است که شما در کتاب ریاضی خود آموختید. در تصویر 7 یک چاپگر سه‌بعدی و شی‌ای را که تولید کرده‌است، می‌بینید

 


چاپگر سه بعدی

شاید خوش‌حال شوید، اگر بدانید این چاپگرهای سه‌بعدی به تولید خوراکی‌ها هم وارد شده‌اند و با ریختن مواد اولیه و با دادن الگوی هندسی، می‌توانند خوراکی هم برای ما چاپ کنند. (تصویر 8)

  

چاپگر سه بعدی


اینکه در خانه به چاپگر دستور چاپ یک شکلات و یا ساندویچ را بدهیم، خیلی عالی است! چاپگرهای سه‌بعدی به صنعت پوشاک و تولید لباس هم وارد شده‌اند و این صنعت را هم دچار تحول کرده‌اند. در خانه نشسته‌اید و اگر از لباس و یا کفشی خوشتان آمد، به چاپگر دستور تولید آن را می‌دهید (تصویر 9). چاپگرهای سه‌بعدی کارهای شگفت‌انگیز دیگری هم می‌کنند و آن چاپ اندام‌های انسانی است. در صورتی که اندامی از شخصی آسیب‌دیده باشد و یا از بین رفته باشد، این چاپگرها می‌توانند مشابه آن اندام را چاپ کنند (تصویر 10).


چاپگر سه بعدی
 
چاپگر سه بعدی


حالا ببینیم هندسه چطور باعث این فناوری جالب شده است. برای ساخت یک جسم، ابتدا باید آن را اسکن سه‌بعدی کرد و اطلاعات ابعادی آن را از هر طرف گرفت. سپس چاپگر سه‌بعدی این جسم را لایه به لایه در یک دستگاه مختصات سه‌بعدی با ابعاد y ، x و z چاپ می‌کند (تصویر 11). البته موضوع بسیار بسیار مهم موادی است که جسم را با آن می‌سازیم و دانش پیچیده‌ای دارد. در زندگی آینده همه ما، چاپگرهای سه‌بعدی نقش بزرگی خواهند داشت و همان‌طور که دستگاه فتوکپی یک وسیله عادی است، به‌زودی چاپگرهای سه‌بعدی هم که بر اساس دانش ریاضی و هندسه، و با جهش‌هایی در علم مواد و عناصر شیمیایی ساخته شده‌اند، در زندگی روزمره ما نقش جدی ایفا خواهند کرد. شاید وقتی بزرگ‌تر شدید، خودرو و خانه شخصی‌تان را یک چاپگر سه‌بعدی برایتان بسازد (تصویر 12).

 

چاپگر سه بعدی
 
چاپگر سه بعدی

 

 

 

 

 

 

منابع:

 

1. https://www.3dnatives.com/en/3d-printing-food-a-new-revolution-in-cooking/

2. http://cisana.net/running-repetier-firmware/

 

 


  

۱۱۵۳
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول,ریاضیات و کاربرد
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید