عکس رهبر جدید

ما و شما

ما و شما

پیشنهاد

ف. یزدی‌زاده، دبیر زیست‌شناسی تهران
... در سرمقاله شماره زمستان ۹۸ (شماره ۱۱۳) نشریه وزین آموزش زیست‌شناسی، از اهمیت زیست‌فناوری سخن گفته‌شده و پیشنهاد افزایش این شاخه پویا در برنامه‌های درسی زیست‌شناسی کشور مطرح شده است. اینجانب پیشنهاد می‌کنم وزارت آموزش‌و‌پرورش علاوه بر غنی کردن مباحث مربوط به زیست‌‌فناوری در کتاب‌های درسی، نشریه دیگری درباره آموزش زیست‌فناوری نیز تأسیس کند. تا نسبت به آموزش بهتر آن گام برداریم. با امید موفقیت


تنوع زیستی

مسعود علیزاده، دبیر زیست‌شناسی
تنوع زیستی، بنیاد و اساس همه جوامع زیستی را تشکیل می‌دهد. بنابراین، لازم است به این موضوع بیشتر در نشریه شما پرداخته شود تا معلمان زیست‌شناسی نسبت به اهمیت آن آگاه‌تر باشند.


پاسخ سردبیر
ضمن تشکر مدتی است که یکی از اولویت‌های این نشریه معرفی تنوع زیستی، به‌ویژه تنوع زیستی کشورمان بوده است. در صفحات شماره‌های پیشین می‌توان به روشنی این موضوع را دنبال کرد.


آموزش مجازی

پ. ن
... در سرمقاله شماره پاییز ۹۸ مشکلات معلمان فهرست شده است. ضمن تشکر از نویسنده و محقق مطلب، باید اضافه کنم که یکی از نقص‌های آموزش زیست‌شناسی کشور کمبود آموزش واقعی معلمان و پرداختن به روش‌های تدریس است و اکنون که به ناچار به آموزش مجازی زیست‌شناسی روی آورده‌ایم نه معلمان و نه دانش‌آموزان آمادگی لازم را ندارند.


پاسخ سردبیر
در همین شماره مطالب متنوعی در این خصوص ملاحظه خواهید کرد.


دعای خیر

ابراهیم قرنجیک از استان گلستان روستای گوگجلی قرنجیک از توابع سیمین شهرگمیشان
... از شما که چنین کار بزرگی را در پیش گرفته‌اید و بدون توجه به خستگی‌ها و مشکلات آن همچنان مستحکم کار فصلنامه را در پیش گرفته‌اید، بسیار سپاسگزار هستیم و آرزو می‌کنیم که خداوند اجر هر دو دنیا را نصیب‌تان کند. همه شما خوب و ارزشمند هستید و ما معلمان به خاطر زحمات شما قوی‌تر و ارزشمندتر می‌شویم. خدایا دوستان خوبم در دفتر مجله رشد آموزش زیست‌شناسی و تمامی آموزگاران میهن عزیزم را در پناه خویش نگه‌دار و آرزوهاشان را برآورده فرما!


پاسخ سردبیر
ضمن سپاسگزاری از شما، همکاران این نشریه نیز برای شما و همه معلمان زیست‌شناسی کشور، به‌ویژه مخاطبان محترم، سلامت و شادی و موفقیت آرزومندند.


وبگاه نشریه

علی محمدی زاده
چندی پیش مفصلاً درباره وبگاه نوبنیاد نشریه رشد آموزش زیست‌شناسی نوشتید و از اهمیت آن گفتید. اما متأسفانه این وبگاه دیر به‌روز می‌شود و روزآمد نیست. لطفاً فکری بکنید.


پاسخ سردبیر
امیدواریم در آینده نزدیک این مشکلات برطرف شوند.


عکس‌های شما

مهرنوش فرخی‌زاده، دبیر زیست‌شناسی
... آیا ممکن است در صفحه عکس‌های شما که به عکس‌های ارسالی خوانندگان اختصاص داده‌اید، عکس‌هایی از موجوداتی به جز گیاهان و جانوران ماکروسکوپی هم چاپ کنید؟ مثلاً عکس‌هایی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و حتی ویروس‌ها؟


پاسخ سردبیر
ضمن تشکر، همان گونه که نوشته‌اید، صفحه به عکس‌های مخاطبان علاقه‌مند اختصاص دارد. بی‌گمان در صورتی که چنین عکس‌هایی از شما به دست‌مان برسد، حتما منتشر خواهیم کرد.


باز هم واژگان-۱

پویان نوذری
همه کشورها برای پاسداری و حفظ زبان‌شان برای واژه‌های بیگانه معادل‌سازی می‌کنند. برای مثال، عرب‌ها برای فوتبال و والیبال هم معادل‌سازی کرده‌اند و در رسانه‌هاشان استفاده می‌کنند. چینی‌ها حتی برای اکسیژن و هیدروژن هم معادل‌سازی کرده‌اند و در کتاب‌هاشان به کار می‌برند. اگر این معادل‌سازی‌ها صورت نگیرد؛ زبان به مرور فرسوده و در نهایت نابود می‌شود. واژگان نو هم ابتدا سخت پذیرفته می‌شود؛ همانند واژه عربی بلدیه که وقتی قرار شد با شهرداری جایگزین شود، برای بعضی سخت بود؛ ولی نسل‌های بعد کاملاً به این واژه نو عادت کردند.


باز هم واژگان-۲

مریم مولایی
من فکر می کنم جایگزین کردن بعضی از کلمات خوب و بجاست؛ اما واقعا خیلی از کلمات معروف که بین عموم جا افتاده‌اند را نباید تغییر داد. طول می‌کشد تا این اصطلاحات جدید دوباره جا بیفتند. ثانیاً، وقتی در دانشگاه و خیلی از منابع علمی از کلمات بیگانه استفاده می‌شود، نباید اصرار داشت که به‌طور کامل ما از کلمات جایگزین استفاده کنیم؛ ولی در کل مخالف این کار نیستم.


۹۸۵
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش زیست‌ شناسی,بازتاب
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید